Jos lähdetään arvioimaan tehtävien vaativuutta millä vaan tasapainoisella ja nykyaikaisella työnvaativuusmittaristolla puhtaalta pöydältä niin bussin kuljettaminen on selvästi vaativampaa työtä kuin junan kuljettaminen. Bussin kuljettajan pitää esimerkiksi osata ohjata bussia tiellä, jossa paljon muuta liikennettä, samoin olosuhteet vaihtelevat. Tieympäristö on myös paljon vaarallisempi ja siellä tapahtuu paljon enemmän onnettomuuksia. Nykyään bussikuskin pitää myös osata rahastaa tai ainakin tarkastaa liput ja palvella asiakkaitakin.
Juna kulkee raiteilla ja kulunvalvonta pitää pääosin huolta, etteivät kuljettajien virheet pääse kumuloitumaan onnettomuuksiksi. Turvallisuusmielessä veturinkulljettajalla on toki vaativa tehtävä muistaa laittaa kulunvalvonta päälle, siinä on selvästi suurin mahdollisuus tehdä iso virhe, kun kulunvalvonnan käynnistystä ei ole vielä automatisoitu. Toki junaa pitää pitää liikkeellä, mutta on se esimerkiksi bussin ajamiseen verrattuna hyvin helppoa, ja mahdollisuudet tehdä onnettomuuksiin johtavia virheitä ovat tieliikenteeseen verrattuna kovin rajatut. Toisaalta pitää toki tähystää rataa ja joskus harvoin yllätyksellisesti jarruttaa jos radalla on ihminen tai este.
Kun hyvin yksinkertaisia ammatteja on koko ajan automatisoitu ja junan kuljettamistakin on tekniikalla helpotettu, junankuljettajan työ alkaa nykyään olla jo yksi yksinkertaisimmista ja vähiten osaamista, koulutusta ja muita taitoja vaativista yleisistä ammateista, joka on vielä olemassa, ja kuitenkin ammatin palkka on erittäin korkea. Minusta yhteiskunnassa pitäisi olla keinoja vaikuttaa kaikkein hurjimpiin palkkavääristymiin ja korjata räikeimpiä palkkaepäsuhtia myös alaspäin, siitä huolimatta millainen historiallinen kehitys on nykytilanteeseen johtanut.
Kyllä veturinkuljettajan työ on kuitenkin vaikeampaa ja haastavampaa, vaikka automaatiikkaakin on enemmän kuin ennen. Veturinkuljettajalalla on paljon muuta asiaa opeteltavana, mitä bussinkuljettaja on opetellut jo ennestään autokoulussa mm.
Kuitenkin kiihtyvyydenasettelut, ei sitä tehot tapissa voida lähtee etenkään veturivetoisella suksimaan. Jarrutukset ja niiden tehojen säädöt, eri jarrutyypit, opastimet ja niiden luvut. Vaikka JKV on, niin kuljettajan on silti seurattava opastimia sekä merkkejä. Sitten kaikki merkit, mitä ei autokoulussa ole ollut, koska on rautatieliikenteelle omieen. Junat ovat selvästi busseja pitempiä ja painavempia, joten pysähtymiset vaativat keskittymistä, jotta pystyy oikeaan kohtaan ja tarpeeksi pitkälle laiturille pysähtyä. JKV:n ohjelmoiminen aina per juna ei ole mitään "painetaan tätä nappia ja valmis", vaan vaatii jarrupainotiedot, junan sn-tiedot ja muita näpyttelyjä. Kuljettajilla voi olla myös vaunujen kytkemistä tms., tosin niistä maksetaan omia lisiä jos kohdalle osuu. Ei se veturinkuljettaja koulutus ihan turhaan yli puolta vuotta harjoitteluineen ole (vrt. bussikuljettaja n. 2 kuukaudessa, jos olet 24v ja omaat väh. B-ajokortin).