339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Näiden lukujen perusteella ei tarvitse olla ekonomi nähdäkseen kumpi vie voiton kilpailussa.
En nyt ihan jonkun nettipetterin heittojen perustella lähtisi vielä vetämään johtopäätöksiä, sillä sen verran hassuja väittämiä sieltä suunnasta on tullut ennenkin.
Noin yleisesti on tietysti niin, että kiskoliikenne tulee järkeväksi siinä vaiheessa, kun kuljetetaan isoja massoja. Täällä meidän Suomessamme, missä asuu 17 ihmistä neliökilometrillä, ei nyt vaan oikein ole niitä massoja. Sitä taustaa vasten ei ole kovin suuri ihme, että hyvin markkinoitu bussi saadaan helposti täyteen. Se sama porukka junassa merkitsisi ihan tyhjänoloista junaa. Porukkaa pitäisi olla paljon paljon enemmän.
Yleisesti en myöskään oikein ymmärrä, mikä se kaukojunan lokero Suomessa voisi olla. Kun matkat ovat pitkiä, ne on mukavinta ja nopeinta tehdä lentokoneella. Sielläkin kilpailu pelaa osalla reiteistä ja hinnat ovat hyvin ystävälliset, ainakin jos voi varata ajoissa ja joustaa matkan ajankohdan suhteen. Ja jos on työmatka, aika on niin arvokasta, että lippukin voi maksaa enemmän. Joku sanoo ehkä tähän, että lentoasemia on vain vähän ja ihmisiä asuu muuallakin kuin niiden vieressä. Mutta kun junan vahvuus ei kuitenkaan ole se, että kerätään maitolaitureilta hippusia. Tietysti sitäkin voi junalla tehdä, mutta se lisää matka-aikaa entisestään eikä niistä pienistä puroista koskaan kerry riittävän vuolasta virtaa.
Kun matkat ovat lyhyitä, auton kilpailukykyä ei voita mikään – paitsi ehkä se, että lähtöpaikka ja kohde ovat ihan juna-asemien vieressä. Saman radan juna-asemien. Jos matka vie vaikka Kivenlahdesta Tampereelle taikka Lahdesta Itäkeskukseen, niin ei siinä paljon auta, että jossain on joku juna, jonka huippunopeus on enemmän kuin moottoritien 120 km/h. Autolla lähtö voi tapahtua sillä sekunilla kuin matkustaja tahtoo ja siirtymiin kuluva aika on minimissä. Täällä on mainittu meikäläinen kilometrikorvausjärjestelmäkin. Ei se houkuttele joukkoliikenteeseen. Junassa on tietysti mukavempaa kuin bussissa. Voi liikkua, voi käydä ravintolavaunussa, on enemmän jalkatilaa ja niin edelleen. Mutta mitä lyhyempi matka, sitä pienempi merkitys tuolla mukavuudella on.
Sitten tulee vielä ihmisten mielikuvat ja niistä syntyvät haasteet. Noin yleisesti lentomatkat eivät ole ex-tempore-keikkoja. Lennot varataan hyvissä ajoin ja pidetään itsestänselvänä sitä, että varatessa sitoudutaan tiettyyn aikatauluun. Perinteinen juna- ja bussimatkailu ei ole mennyt näin, vaan matkaan voi lähteä milloin vain, olemattomalla varoitusajalla, eikä lipun hinta riipu siitä. Jos palaveri loppuu aikaisemmin tai aamulla nukuttaa pidempään, niin senkus menee aikaisemmalla tai myöhäisemmällä vuorolla. Bussipuolella Onni on pystynyt muuttamaan tätä onnistuneesti – maksamalla murto-osa aikaisemmasta sitoutuu samalla siihen tiettyyn aikatauluun. Sitä ei koe ongelmaksi, kun se säästö on niin suuri. Niin suuri, että voi ostaa lipun sekä kello 16:n että 17:n bussiin tietäen että käyttää vain jommankumman. Silti säästää. Junapuolella VR on yrittänyt samaa – maksa kallis hinta, tai vielä kalliimpi, ja poissa on kaikki se jousto, jota junamatkustamiselta odotetaan. Eihän se niin toimi.
Mitäpä tässä sitten voisi tehdä? Jos pitkät matkat tehdään Norwegianilla, lyhyet autolla ja Onnilla, niin koska sitten hypätään junan kyytiin? Vastaus taitaa olla jätti-YT ja vuorojen supistaminen. Ei minulla ole VR:lle lääkettä. Vaikka en ole lukuja vielä nähnytkään, niin pahoin pelkään, että meikäläisillä volyymeillä junamatkustamisen hintatasoa ei mitenkään saada sellaiseksi, että voidaan kilpailla bussin tai auton kanssa hinnassa. Nopeudessa hävitään pitkällä matkalla lentokoneelle, lyhyellä matkalla autolle. Ehkä junan lokeroksi voi jäädä erikoistapauksia – kun haluaa autonsa Lappiin, muttei jaksa ajaa, on yöjuna hyvä vaihtoehto. Toinen hyvä juttu olisi minusta Turun, Tampereen ja ehkä Jyväskylänkin liittymälentojen korvaaminen lentoasemalle ajavilla junavuoroilla. Lähtöselvitys jo rautatieasemalla. Vaan tällaista ei toki ole suunnitteillakaan.
Minä vähän luulen, että rautateillä on takanaan loistava tulevaisuus. Se ei sinänsä ilahduta minua ollenkaan. Mutta ei se ole rautateiden vika, että ihmiset muuttivat maaseudulta pois, että maa rakennettiin täyteen moottoriteitä, että bussiliikenteessä ja lentoliikenteessä on kilpailua.