- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Kaluston poistamisen vaikutus yrityksen talouteen taas täysin riippuu siitä, onko kalustolla todellista tuottoarvoa eli onko sillä mahdollista tehdä tulevaisuudessa rahaa. VR on viime vuosina romuttanut merkittävästi kalustoa nimenomaan siitä syystä, että kaluston säilyttäminen olisi ollut taloudellisesti huonompi ratkaisu kuin romuttaminen, osin siitä syystä että VR:n on hankkinut paljon uutta kalustoa.
Sininen kalusto lienee ollut kokonaan poistettua eli tasearvoltaan nolla. Sen romuttamisesta ei ole siis tarvinnut tehdä alaskirjausta. Toisaalta säilyttäminen/varastointi maksaa aina jotakin. Tuskin kuitenkaan kauhean paljon, jos vaunut sijoitetaan jonnekin varikon taakse sivuraiteelle eikä niihin kosketa ollenkaan. VR:n saavuttama hyöty on ollut siis marginaalista. No, romuraudasta saa vähän hyvitystä siitäkin.
Oikeasti niillä vaunuilla olisi kyllä vielä voinut liikennöidä, vaikka VR ei itse niitä tarvinnut. Välittömiä rahallisia hyötyjä arvokkaampi VR:lle lienee ollut strateginen hyöty: kalusto on strateginen kontrollipiste raideliikennöintiliiketoiminnassa, ja VR:llä on hallussaan käytännössä koko Suomen rataverkolle käyvä kalusto maailmassa (muutamin poikkeuksin). Kaluston saatavuutta säätelemällä VR voi vaikuttaa suoraan siihen millainen alalletulokynnys potentiaalisilla kilpailijoilla on. Romuttamalla kaiken vanhan kaluston VR pakottaa kilpailijat investoimaan uuteen kalustoon, mikä tietenkin tulee paljon kalliimmaksi.
Tilanne on pähkähullu sen kannalta, että nykyisen monopolifirman sallitaan tekevän nyt päätöksiä, joilla se vaikuttaa tulevan markkinatilanteen muodostumiseen hyvin olennaisella tavalla, kilpailua torjuvasti. Tämä ei ole millään muotoa Suomen raideliikennemarkkinoiden kokonaisedun mukaista, vaikka onkin VR:n oman intressin mukaista.
Ainoa järkevä ja välittömästi käytössä oleva keino tämän tuholaisuuden pysäyttämiseksi on pilkkoa VR kahteen osaan, kalusto-VR:ksi ja operaattori-VR:ksi. Kalusto-VR:n pitää vuokrata kalustoa yhtäläisin ehdoin kaikille operaattoreille ja operaattori-VR:n pitää vuokrata tarvitsemansa kalusto kalusto-VR:ltä.
VR:n vuodetuissa strategiakalvoissa esitettiin uhkatekijänä että valtio ottaisi VR:ltä pois sen kaluston. Tätä vastaan VR toimii jatkuvasti korostamalla että heidän mielestään kunkin operaattorin pitää hankkia oma kalustonsa. Teknisesti sitäpaitsi pelkän kaluston pois ottaminen yhtiöltä voisi olla vaikeaa, vaikka toki omistajaohjaus voisi hyvin niin päättää: VR:n toimiva johto taistelisi kynsin hampain sitä vastaan. Mutta tällainen yhtiön halkaiseminen kahtia on varsin helppo rakenteellinen uudistus, jonka omistajaohjaus voisi tehdä vaikka huomenna. Toimivalla johdolla ei olisi tähän nokan koputtamista. Kummempaakin on yritysmaailmassa nähty. Näin pilkottaisiin kilpailun kannalta ongelmallinen vertikaalinen integraatio ja luotaisiin erilliset kalusto- ja operointimarkkinat, joilla toimivilla yhtiöillä olisi toisistaan riippumattomat insentiivit.
Itse asiassa historiallinen esikuva tällaiselle halkaisemiselle on olemassa: vanha Valtion Rautatiethän pilkottiin VR-yhtymäksi ja ratahallintokeskukseksi (nyk. osa liikennevirastoa). Kaluston eriyttäminen on vain loogista jatkoa tälle.
Viimeksi muokattu: