VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

Siksi että metro nielee niin uskomattomat määrät rahaa, eikä kaikkea voida siirtää lipunhintoihin. YLE:n sivuille tuli aamulla uutinen Helsingistä. Kun kaupunginhallitus, joka jätti asian pöydälle, ei tahdo nostaa lippujen hintoja kahdessa vuodessa lähemmäs 20 %:lla, niin toinen vaihtoehto on sitten liikenteen mittava karsinta, että saadaan metro maksettua. Harva metron kannattaja tätä ymmärsi silloin, kun asioista päätettiin. Vastustajat – no eihän hörhöjä tarvii kuunnella. http://yle.fi/uutiset/hsln_lippujen_korotusaikeet_kova_paikka_paattajille/8270014

Tämä lipunhintarumba on seurausta siitä, että kunnat ovat päättäneet kierrättää näitä investointirahoja HSL:n kautta, eli erään foorumilla kirjoittavan ja HSL:ssä työskentelevän sanoin, "HSL maksaa osan investoinneista". Oikeasti tuo merkitsee sitä, että kunnat tilittävät rahat höselille, joka sitten maksaa niillä hankkeiden lainoja pois. Jos eivät tilitä, ainoa keino höselilel on yrittää saada ne rahat lipputuloina, mikä johtaa absurdeihin lipunhintoihin.

Tuli raju korotustarve osittain mulle yllätyksenä mutta olen ymmärtänyt että kun vyöhykejaottelua muutetaan, osalla matkat halpenee, mutta ilmeisesti suurimmalla osalla kallistuu. Minun kohdallani halpenisi, jos vyöhykeuudistus siis toteutuu. Sitten vasta sanon viimeisen sanan kun näen lopullisen lipunhinnan.

En tiedä miksi tuo on noin tehty, ehkä siksi että HSL:lle tulisi jollain tavalla valtaa päättää niistä investoinneista tai edes ottaa kantaa siihen, mikä on järkevää ja mikä ei. Se on sikäli hassua, että eihän HSL:ltä kuitenkaan ole mitään kysytty. Kunnat rakentavat mitä lystäävät ja ilmoittavat sitten höselille, että sopii ajaa meidän radalla. Vaikea olisi kuvitella että kuntayhtymässä asetuttaisiin esimerkiksi tukemaan Kivenlahden metroa – sen valmistuessa karistaan sitten loputkin Espoon joukkoliikenteestä pois, että on varaa maksaa se.

Oikea ratkaisu tässä olisi palata vanhaan, jolloin hyötyjä maksaa infrahankkeet. Kunta rakentaa, kunta maksaa. Jos Espoo haluaa rakentaa Kivenlahteen metron, jotta se saa enemmän rahaa myydessään tontteja Suomenojalla, niin onhan se vähän erikoista, että se metrolasku maksatetaan vantaalaisella bussimatkustajalla.

Helpommin tällaisista ohareista päästääisiin eroon jos Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit yhdistettäisiin, ja katsottaisiin kokonaisuuksia, niin päätöksenteko selkiintyisi, ja isoista infra- ja asuntohankkeista toteutuisivat aina ne jotka juuri sinä ajankohtqna on järkevin toteuttaa ja odottaa vuoroaan. Onhan se selvä että Espoo näki Kivenlahden metrossa ja Suomenojasta pois siirtyvän jätevedenpuhdistamossa mahdollisuuden kaappata Suomenojaan ne asukkaat jotka muuten ehkä muuttaisivat Laajasaloon, kun Helsinki on vatuloinut 15 vuotta Laajasalon yhteyden kanssa.

t. Rainer
 
Se linja 69 taitaa kulkea Helsingin pohjoisosita keskustaan, se oli ensimmäinen bussilinja josta olen kuullut että kansalaisaktivismi olisi onnistunut säilyttämään.

Tuo linjan 69:n muutoksen vastustus ja toisaalta se "säilytys" oli aika surkuhupaisa episodi. Pääsaavutus oli siis, että linjan numero säilyi 69:nä eikä vaihtunut 72:een. Itse linjaahaan ei oltu lopettamassa vaan paikoitellen linjaamassa uudelleen ja numero vaihtamassa. Ison kohun jälkeen HSL teki minimaalisen muutoksen tulevaan reittiin ja ilmoitti, että numero pysyy 69:nä. Tähän sitten on oltu hyvin tyytyväisiä ja sitä on pidetty isona kansalaisaktivismin voittona.

Eli koko kohu oli käytännössä turhaa (linjaa ei oltu lopettamassa) ja se saatu voitto oli vielä mitättömämpi. Jos haluaa linjan uudelleennumeroinnin peruuttamista pitää isona saavutuksena, niin silloin tuota voi pitää jonkunlaisena tuloksena. Muuten sitä ei kannata käyttää esimerkkinä muusta kuin kuinka irrationaalisista ja yhdentekevistä asioista voidaan saada potkaistua kansalaisaktivismia ja kuinka irti muutoksista niiden puuhaajat yleensä ovat.
 
Eli koko kohu oli käytännössä turhaa (linjaa ei oltu lopettamassa) ja se saatu voitto oli vielä mitättömämpi. Jos haluaa linjan uudelleennumeroinnin peruuttamista pitää isona saavutuksena, niin silloin tuota voi pitää jonkunlaisena tuloksena. Muuten sitä ei kannata käyttää esimerkkinä muusta kuin kuinka irrationaalisista ja yhdentekevistä asioista voidaan saada potkaistua kansalaisaktivismia ja kuinka irti muutoksista niiden puuhaajat yleensä ovat.

Voi sitä myös käyttää hyvänä esimerkkinä virkamiesviekkaudesta. Kun viedään huomio toisaalle, voidaan rauhassa toteuttaa ne pääasiat. Muistatteko ratikkalinjastosuunnitelman blogin? Sinnehän blogisti heitti koepalloina sellaisia ns. mielettömiä ideoita, joista kansa sai sitten meuhkata sydämensä kyllyydestä samaan aikaan kun virkamiehet rauhassa veivät suunnitelmaa kohti toteutusta. Silloin, kun virkamiesten todellinen tavoite on ihan hyvä, tuo menettelytapa on ihan järkevä. Tavoite saavutetaan ja kansa pysyy tyytyväisenä, kun luulee vaikuttaneensa.
 

Dokumentti on siis tarjous HSL-liikenteen hoitamiseksi 2021 tai 2022 asti. Ymmärrän sanalla "kultakaivos" sitä, että toiminnan kate on korkea. Dokumentissa ei suoraan sanota missään (en ainakaan löytänyt, kertonet mikäli missasin) katteen suuruuksista sen koommin ennen säästötoimenpiteitä tai sen jälkeen.

Hinnat ovat kustannuksia HSL:lle. Palvelun tuotantokustannuksia ei ole euromääräisesti missään, joten sitä myöten katekin jää pimentoon.

Kerrothan, mitä ymmärsin väärin, mikäli ymmärsin väärin.
 
Voi voi, miten asiantuntematonta ja teknisiin detaljeihin keskittyvää tämän jlf-viestiketjun keskustelu onkaan ollut siihen verrattuna, kun Demokraatti-lehti pyysi kannanottoja VR:n tilanteesta kaikkitietäviltä joukkoliikenteen huippu-eksperteiltä eli kansanedustajilta Antti Lindtman, Katja Taimela ja Harry Wallin.

Sillä heiltähän tietenkin löytyy se ehdoton totuus VR:n tilanteen syistä, eli kaikki VR:n ongelmathan johtuvat siitä, että Suomen kansa äänesti viime eduskuntavaaleissa aivan väärin, minkä vuoksi hallitusvaltaan päässeet city-keskustalaiset liikenneministeri Bernerin johdolla ovat nyt jo parin kuukauden hallitusvastuun aikana ehtineet tuhoamaan VR:n (ja Wallinin mukaan tietysti myös VR:n oma johto on täysin osaamatonta ja kokematonta rautatieliikenteen johtamisessa).

http://demokraatti.fi/sdpn-lindtman...van-maakuntien-aanestajansa-jo-alkumetreilla/
http://demokraatti.fi/kansanedustaj...hjaa-elinkeinoelaman-kehittymiselta-alueilla/
http://demokraatti.fi/sdpn-kansanedustaja-tyrmaa-vrn-johdon-osaamatonta-kokematonta/

Sillä kyllähän kaikki täällä maailmassa olisikin noin selkeää ja yksinkertaista, jos pystyisi tuollaisten ammattipoliitikkojen tapaan katsomaan kaikkea vain oman puolueen värittämien silmälasien läpi sekä kuuntelemaan asiat puoluekorvatulppien suodattamina (eikä tämä kommentti siis koske ainoastaan näiden kansanedustajien puoluetta vaan samaa ominaisuutta löytyy valitettavasti likimain jokaisen muunkin ryhmän poliittisen teatterin retoriikan roolihenkilöiltä).
 
Viimeksi muokattu:
Olin juuri aikeissa kiittää tähän ketjuun kirjoittaneita, koska itse ainakin olen tässä matkan varrella oppinut yhtä ja toista. Voi sen kai noinkin tehdä! :smile:
 
Helpommin tällaisista ohareista päästääisiin eroon jos Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit yhdistettäisiin, ja katsottaisiin kokonaisuuksia, niin päätöksenteko selkiintyisi, ja isoista infra- ja asuntohankkeista toteutuisivat aina ne jotka juuri sinä ajankohtqna on järkevin toteuttaa ja odottaa vuoroaan. Onhan se selvä että Espoo näki Kivenlahden metrossa ja Suomenojasta pois siirtyvän jätevedenpuhdistamossa mahdollisuuden kaappata Suomenojaan ne asukkaat jotka muuten ehkä muuttaisivat Laajasaloon, kun Helsinki on vatuloinut 15 vuotta Laajasalon yhteyden kanssa.

Näistä pääsisi eroon myös hoitamalla asiat kuten ennenkin. Kunta rakentaa ja maksaa. Ei sekoiteta Höseliä siihen.

Joku Kivenlahden metro voi olla Espoon gryndereiden näkökulmasta järkevä hanke, mutta Höselin näkökulmasta taloudellinen katastrofi. Silloin se pitää maksattaa niillä gryndereillä eikä sipoolaisilla kuukausilippulaisilla.
 
Näistä pääsisi eroon myös hoitamalla asiat kuten ennenkin. Kunta rakentaa ja maksaa. Ei sekoiteta Höseliä siihen.

No niin sen pitää kyllä mennä. Kunnan kuulu nostaa subventioastetta sille tasolle että aiheettoman suurista lipunkorotuksista voidaan välttää.

t. Rainer
 
Eikö tuo ole ihan yleisesti tiedossa oleva asia, myös tällä foorumilla? VR:n matkustajaliikenteen tulos oli alkuvuodesta tappiolla. Toisaalta esimerkiksi Tampere-Helsinki välin on nykyhinnoittelulla pakko olla firmalle varsinainen kultakaivos, samoin kuin HSL liikenne. Ristisubventio tulee tuskin kenellekään yllätyksenä ja kun katsoo vaikka rautaietilastosta rautateiden matkustajamääriä ja hinnoittelua on helppo päätellä, että nykyään mitä ilmeisimmin suuren osan nykyisin liikennöidystä kaukoliikenneverkosta täytyy olla raskaasti tappiollista.

Ei, ei ole yleisessä tiedossa oleva asia. VR on tehnyt tappiota tänä vuonna, se on totta, mutta loppu on omaa päätelmääsi, ja sen loogisuudesta on jo aiemmin nähty viitteitä.

Vaikka tarkemmat luvut olisivat toki tarpeen, voi noista luvuista myös päätellä sen, että lentokone on selvä markkinajohtaja Helsingin ja Oulun seudun välisissä joukkoliikennematkoissa.

Kaikki muun Suomen ja Oulun välillä matkaavat lentomatkustajat pakotetaan matkustamaan Helsingin ja Oulun välillä. Toisin sanoen Helsingin ja Oulun välisissä lentomatkustajissa on myös paljon niitä, jotka matkustavat jotain muuta väliä. Yhtä rehellistä olisi laskea kaikki junalla Ouluun saapuvat Helsingistä asti matkustaviksi.

Itse olen kyllä ihmetellyt että miksi pitää Espoossa mennä sorkkimaan niiden alueiden bussilinjoja, jotka ovat sisämaassa ja joiden matkustajille länsimetro ei ole mikään vaihtoehto minnekään pääsemiseksi?

339-DF lienee ainakin osin oikeassa omassa analyysissään, mutta yksi syy on myös historiallinen. Koskaan ennen ei ole Espoon linjastoa suunniteltu kokonaisuutena, ja päällekkäisyyksiä ja kummallisuuksia on helppo karsia nyt, kun kaikki joutuvat joka tapauksessa totuttelemaan uusiin reitteihin ja numeroihin.
 
Ei, ei ole yleisessä tiedossa oleva asia. VR on tehnyt tappiota tänä vuonna, se on totta, mutta loppu on omaa päätelmääsi, ja sen loogisuudesta on jo aiemmin nähty viitteitä.

Kiitos, kiitos! Hienoa, että sinäkin osaat arvostaa loogista ajattelua! ;) Kun VR:n yksityiskohtaiset talousluvut eivät ole julkista tietoa on päätteleminen tai laskeminen oletusten perusteella ainoita tapoja tehdä arvioita.

Kaikki muun Suomen ja Oulun välillä matkaavat lentomatkustajat pakotetaan matkustamaan Helsingin ja Oulun välillä. Toisin sanoen Helsingin ja Oulun välisissä lentomatkustajissa on myös paljon niitä, jotka matkustavat jotain muuta väliä. Yhtä rehellistä olisi laskea kaikki junalla Ouluun saapuvat Helsingistä asti matkustaviksi.

Kyllä ulkomaille kyllä jonkinlainen osuus Oulun ja Helsingin välisistä matkustajista jatkaa, mutta vaihdolliset lentomatkat muusta Suomesta Ouluun menevät jo kovin harvinaisiksi, kun sellaiset yhteydet ovat harvoin järin kilpailukykyisiä ajassa (pl. Turku) tai kustannuksissa. Valtaosa Helsinki-Oulu lentoliikenteestä kuitenkin on kaiken järjen mukaan nimenomaan liikennettä Helsingin seudun ja Oulun seudun välillä. Toisin on junan osalta, joka palvelee sitten enemmän sellaisia henkilöitä, jotka eivät lähde liikkeelle Helsinki-Vantaan läheisyydestä ja jossa suuri osa Oulun eteläpuolen matkustajavirrasta vielä jatkaa matkaa junalla, joko samalla tai viereiselle raiteelle parkkeeratulla, kauemmas pohjoiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on jotain sisäpiirin tietoa Onnibusin taloudesta kun voit sanoa toiminnan olevan kannattavaa? Itse suhtautuisin Onnibusiin vielä startupina, johon pumpataan sumeilematta silmittömät määrät pääomaa ulkomailta markkinaosuuksien valloitus mielessä.
Ei mulla ole sisäpiiritietoa Onnibussista. Ihan vain ulkoista tietoa joukkoliikenteen taloudesta yleensä. Sen perusteella voi laskea bussin tai junan välittömät kustannukset. Ja niiden perusteella todeta, että tiedossa olevilla lipunhinnoilla syntyy riittävä marginaali tulojen je menojen välille.

Kannattavuus on tietenkin suhteellinen käsite. Esimerkiksi VR:n tapauksessa tilinpäätöksen mukaan ei kannata ajella junia ollenkaan, kun kerran se näytetään tappiollisena ja sijoitustoiminta tuottavana. Kannattaa antaa potkut lipunmyyjille ja junahenkilökunnalle ja palkata tilalle meklari. Varsinkin, jos omistaja sanoo, ettei se voi puuttua siihen, mitä yhtiönsä tekee. Mutta ei totuus ihan tällainenkaan ole.

Onnibus on sikäli startup, että se on juuri investoinut isoon määrään busseja. Firman sivuilla kerrottiin juuri 6 M€:n hankinnasta. Tällainen kasvu edellyttää rahoitusta. Ja rahoittaja edellyttää uskoa siihen, että firman konsepti toimii ainakin noin 12 vuotta, mikä riittänee, että saa rahat takaisin ostetuista busseista.

Mutta vapaassa markkinatilanteessa kuka hyvänsä muukin voi ostaa Astromegoja, panna pystyyn nettikaupan jossa on algoritmi laskemassa lipunhintoja menekin mukaan, ja tehdä kuljettajalle tablettisovelluksen lipuntarkastusta ja asiakapalvelua varten. Onnibussilla ei ole yksinoikeutta siihen, mitä se tekee. VR:llä on. Siksi en ymmärrä, miksi Onnibus on niin monille pahis ja VR puolijumala, jonka toimintaa ei saa arvostella. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka ay-liike. Aggressiivista kampanjointia vastaan firmaa, joka kasvattaa linja-autoliikennettä, pelkkää hymistelyä, kun VR ilmoittaa tuhansista irtisanomisista.

Kaikki muun Suomen ja Oulun välillä matkaavat lentomatkustajat pakotetaan matkustamaan Helsingin ja Oulun välillä. Toisin sanoen Helsingin ja Oulun välisissä lentomatkustajissa on myös paljon niitä, jotka matkustavat jotain muuta väliä. Yhtä rehellistä olisi laskea kaikki junalla Ouluun saapuvat Helsingistä asti matkustaviksi.
Oulun juna- ja lentomatkustajien vertaamisessa ei ole mitään mieltä, kuten kirjoitit. Eiköhän ole aika luonnollista, että juuri Helsinki–Oulu -välillä lentäminen on suositumpaa kuin junassa matkustaminen. Oli hintataso mitä hyvänsä, kun matka-aikaero on luokkaa 200 %. Myös muiden pisteiden kuin Helsingin ja Oulun väliä tosiasiassa matkustaville lentäminen, jopa Helsingin kautta kiertäen, on käytännössä ainoa vaihtoehto. Kun junallakin käy samalla tavoin, että etelän kautta joudut kiertämään.

Sattuipa tässä jokin aika sitten, että junat pohjoiseen lähtivät Tikkurilasta väärässä järjestyksessä, ja Itä-Suomeen suuntaavaan junaan matkalla ollut asiakas lippuineen nousi vahingossa Oulun junaan. Hyvällä palvelulla asiakkaan olisi voinut tiputtaa poikkeuksellisesti Riihimäelle, vaikka se ei ollut Oulun junan pysähdyspaikka, kun kerran myöhässä ollut itäsuomalainen oli tulossa perässä. Asiakas olisi päässyt oikeaan junaan. Nyt asiakas joutui ostamaan lisälipun, koska sai kiertää määränpäähänsä Oulun kautta. Ja luokkaa 6 tuntia myöhässä.

Antero
 
Sattuipa tässä jokin aika sitten, että junat pohjoiseen lähtivät Tikkurilasta väärässä järjestyksessä, ja Itä-Suomeen suuntaavaan junaan matkalla ollut asiakas lippuineen nousi vahingossa Oulun junaan. Hyvällä palvelulla asiakkaan olisi voinut tiputtaa poikkeuksellisesti Riihimäelle, vaikka se ei ollut Oulun junan pysähdyspaikka, kun kerran myöhässä ollut itäsuomalainen oli tulossa perässä. Asiakas olisi päässyt oikeaan junaan. Nyt asiakas joutui ostamaan lisälipun, koska sai kiertää määränpäähänsä Oulun kautta. Ja luokkaa 6 tuntia myöhässä.

Antero

Tämän on siis täytynyt tapahtua ennen 3.9.2006, jolloin itäsuomalaiset lopettivat kulkemisen Riihimäen kautta..?

Näissä ylimääräisissä pysähdyksissä on aina kaksi puolta. Palveletko hyvin yhtä asiakasta, joka on noussut syystä tai toisesta väärään junaan (kyljessä lukee Oulu - kai se tarkoittaa Joensuu) vai jätätkö junallisen asiakkaita myöhään ylimääräisellä pysähdyksellä..? Niin tai näin, joku ei ole tyytyväinen lopputulokseen kuitenkaan.

Esimerkissä hämmästyttää "matkustaminen Oulun kautta". Jos itään on menossa ja Oulun junaan nousee, niin korkeintaan Tampereen kautta siinä joutuu kiertämään ja matka-aikaa tulee lisää pari-kolme tuntia. Ehkä ens kerralla lukee tarkemmin minne juna on menossa...
 
Oulun juna- ja lentomatkustajien vertaamisessa ei ole mitään mieltä, kuten kirjoitit. Eiköhän ole aika luonnollista, että juuri Helsinki–Oulu -välillä lentäminen on suositumpaa kuin junassa matkustaminen. Oli hintataso mitä hyvänsä, kun matka-aikaero on luokkaa 200 %. Myös muiden pisteiden kuin Helsingin ja Oulun väliä tosiasiassa matkustaville lentäminen, jopa Helsingin kautta kiertäen, on käytännössä ainoa vaihtoehto. Kun junallakin käy samalla tavoin, että etelän kautta joudut kiertämään.

Suomessa on paljon reittejä, joilla melkein kukaan ei käytä joukkoliikennettä. Jos ei olla Helsinki-Vantaan lähellä tai pääradan vaikutuspiirissä, henkilöauton markkinaosuus Oulun matkoista ei jää montaa pinnaa alle 100 %. Vaikka jokunen kaukobussi toki kulkee yhä myös.
 
Helpommin tällaisista ohareista päästääisiin eroon jos Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit yhdistettäisiin, ja katsottaisiin kokonaisuuksia, niin päätöksenteko selkiintyisi, ja isoista infra- ja asuntohankkeista toteutuisivat aina ne jotka juuri sinä ajankohtqna on järkevin toteuttaa ja odottaa vuoroaan.

Hahaha ei. Mitä oikeasti tapahtuu on se, että suurkunnalla on varaa vielä isompiin huteihin kuin Länsimetroon. Päätöksenteko kun keskittyy edelleen kuntaorganisaatioiden yhdistyessä, ja samalla hankekokokin nousee. Miksi vaivautua nyhräämään täydennysrakentamissörsselin kanssa kun voi aluerakentaa Espoon metsiin? Ei rikkaiden kaupunginosien valtuutetuilla miehitettyä megavaltuustoa muutenkaan kiinnosta, mitä edullisia ja tehokkaita pikkuprojekteja Jakomäen eduksi voisi tehdä. Jakomäen valtuustoa voisi kiinnostaa: kuntakokoa pitäisi päinvastoin pienentää, niin päätöksenteko pysyy lähellä asukkaita koko kaupunkialueella.

Näistä pääsisi eroon myös hoitamalla asiat kuten ennenkin. Kunta rakentaa ja maksaa. Ei sekoiteta Höseliä siihen.

Hösselillä olisi ihan hyvä olla vastuu kuntienvälisistä liikenneprojekteista bussi-infraa myöten. Kunnat rakentavat sitten omat juttunsa omaan käyttöönsä, ja HSL maksaa niiden käytöstä vuokraa ajamalleen liikenteelle. Erilaisilla hankkeilla on eri tavoitteet, joten niillä on hyvä olla eri vastuuorganisaatio.
 
Takaisin
Ylös