- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Siksi että metro nielee niin uskomattomat määrät rahaa, eikä kaikkea voida siirtää lipunhintoihin. YLE:n sivuille tuli aamulla uutinen Helsingistä. Kun kaupunginhallitus, joka jätti asian pöydälle, ei tahdo nostaa lippujen hintoja kahdessa vuodessa lähemmäs 20 %:lla, niin toinen vaihtoehto on sitten liikenteen mittava karsinta, että saadaan metro maksettua. Harva metron kannattaja tätä ymmärsi silloin, kun asioista päätettiin. Vastustajat – no eihän hörhöjä tarvii kuunnella. http://yle.fi/uutiset/hsln_lippujen_korotusaikeet_kova_paikka_paattajille/8270014
Tämä lipunhintarumba on seurausta siitä, että kunnat ovat päättäneet kierrättää näitä investointirahoja HSL:n kautta, eli erään foorumilla kirjoittavan ja HSL:ssä työskentelevän sanoin, "HSL maksaa osan investoinneista". Oikeasti tuo merkitsee sitä, että kunnat tilittävät rahat höselille, joka sitten maksaa niillä hankkeiden lainoja pois. Jos eivät tilitä, ainoa keino höselilel on yrittää saada ne rahat lipputuloina, mikä johtaa absurdeihin lipunhintoihin.
Tuli raju korotustarve osittain mulle yllätyksenä mutta olen ymmärtänyt että kun vyöhykejaottelua muutetaan, osalla matkat halpenee, mutta ilmeisesti suurimmalla osalla kallistuu. Minun kohdallani halpenisi, jos vyöhykeuudistus siis toteutuu. Sitten vasta sanon viimeisen sanan kun näen lopullisen lipunhinnan.
En tiedä miksi tuo on noin tehty, ehkä siksi että HSL:lle tulisi jollain tavalla valtaa päättää niistä investoinneista tai edes ottaa kantaa siihen, mikä on järkevää ja mikä ei. Se on sikäli hassua, että eihän HSL:ltä kuitenkaan ole mitään kysytty. Kunnat rakentavat mitä lystäävät ja ilmoittavat sitten höselille, että sopii ajaa meidän radalla. Vaikea olisi kuvitella että kuntayhtymässä asetuttaisiin esimerkiksi tukemaan Kivenlahden metroa – sen valmistuessa karistaan sitten loputkin Espoon joukkoliikenteestä pois, että on varaa maksaa se.
Oikea ratkaisu tässä olisi palata vanhaan, jolloin hyötyjä maksaa infrahankkeet. Kunta rakentaa, kunta maksaa. Jos Espoo haluaa rakentaa Kivenlahteen metron, jotta se saa enemmän rahaa myydessään tontteja Suomenojalla, niin onhan se vähän erikoista, että se metrolasku maksatetaan vantaalaisella bussimatkustajalla.
Helpommin tällaisista ohareista päästääisiin eroon jos Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit yhdistettäisiin, ja katsottaisiin kokonaisuuksia, niin päätöksenteko selkiintyisi, ja isoista infra- ja asuntohankkeista toteutuisivat aina ne jotka juuri sinä ajankohtqna on järkevin toteuttaa ja odottaa vuoroaan. Onhan se selvä että Espoo näki Kivenlahden metrossa ja Suomenojasta pois siirtyvän jätevedenpuhdistamossa mahdollisuuden kaappata Suomenojaan ne asukkaat jotka muuten ehkä muuttaisivat Laajasaloon, kun Helsinki on vatuloinut 15 vuotta Laajasalon yhteyden kanssa.
t. Rainer