- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: Suomalaisen veturiteollisuuden vientimahdollisuudet
Joo, muistan että tätä FLIRT kaukojunakäytössä -aihetta sivuttiin joskus aikaisemminkin. Olikos se lisäksi vielä kuinka kevyt (jos ajatellaan millaisia vaikutuksia FLIRT:in suurella nopeudella olisi rataan)?
FLIRT voisi todella olla prototyyppi suomalaisiin oloihin vähän joka raideosalle sopivaksi nopeaksi junaksi. Se miksi FLIRT ei voisi suoraan olla SNJ johtuu siitä kun se ei ole Suomalainen Nopea Juna. Ellemme sitten kloonaa FLIRT:iä ja rupea valmistamaan itse vastaavaa vekotinta?
Minusta kaksikerroksisuus ei ole olennaisen tärkeä asia. Sillä on näppärät puolensa (esim. lyhyemmät junat, vähemmän laiturikapasiteetin tarvetta), mutta sillä on myös haittansa (pitää kiivetä portaita yläkertaan, hankalat ylikulut vaunusta toiseen kun ensin kiivetään portaita ylös, sitten alas, taas ylös, ja alas jne.).
200 km/h kulkeva FLIRT suunnilleen vastaa janihyvarisen SNJ-junaa muuten, paitsi että se on kiinteä moottorivaunuyksikkö, elektroniikan osalta se ei taida olla erityisen minimalistinen ja vaihtuvasta raideleveydestä oo tietoo. Huoltotarpeen vähäisyyttä ja edullista operointia on ainakin kehuttu, ja yksiköitä on sen verran lukuisa määrä käytössä, että väittämälle oletettavasti on jotain perusteita.
Joo, muistan että tätä FLIRT kaukojunakäytössä -aihetta sivuttiin joskus aikaisemminkin. Olikos se lisäksi vielä kuinka kevyt (jos ajatellaan millaisia vaikutuksia FLIRT:in suurella nopeudella olisi rataan)?
FLIRT voisi todella olla prototyyppi suomalaisiin oloihin vähän joka raideosalle sopivaksi nopeaksi junaksi. Se miksi FLIRT ei voisi suoraan olla SNJ johtuu siitä kun se ei ole Suomalainen Nopea Juna. Ellemme sitten kloonaa FLIRT:iä ja rupea valmistamaan itse vastaavaa vekotinta?
Sitten on tietysti kaksikerroksisten vaunujen kapasiteetti. Kaipa olisi mahdollista rakentaa kaksikerroksinen FLIRT, tosin en tiedä, ovatko FLIRTin vaunut järkevän mittaisia moiseen (olettaen, että portaikot olisivat telien päällä).
Minusta kaksikerroksisuus ei ole olennaisen tärkeä asia. Sillä on näppärät puolensa (esim. lyhyemmät junat, vähemmän laiturikapasiteetin tarvetta), mutta sillä on myös haittansa (pitää kiivetä portaita yläkertaan, hankalat ylikulut vaunusta toiseen kun ensin kiivetään portaita ylös, sitten alas, taas ylös, ja alas jne.).