VR:n konduktöörit alkavat kirjoittamaan valvontamaksuja

Tässä herää kysymys, että kertovatkohan konnarit varmasti matkustajalle hänen oikeutensa eli että hänellä on mahdollisuus myös poistua seuraavalla asemalla ilman valvontamaksua. Pahoin pelkään, että tästä ei kerrota vaan matkustajalle annetaan vaikutelma, että henkkarit on näytettävä ja maksu otettava vastaan.
 
Mielenkiintoista olisikin kuulla perusteet sille, ettei tätä takuuvarmasti perintäkelpoisen maksun perintää haluttu jatkaa?

”Valvontamaksun” perusteista olisi kyllä mukava tietää lisää. Harmillisesti Hesarikin lähes vain kopioi VR:n tiedotteen asiasta.

Tarkastusmaksutoiminta on tappiollista toimintaa niin luulisin että VR on maksanut tarkastustoiminnasta sievoisen summan HSL:lle, ja tästä kustannuksesta halutaan eroon. Tarkastusmaksuthan menee lisäksi HSL:lle. VR:n suhtautuminen lipuntarkastukseen tuntuu kyllä olevan vähän kaksijakoista. IC/Pendolinoissa mitä on tullut matkustettua niin konduktöörit on aina tarkastaneet liput. Sen sijaan tuossa Tampere-Keuruu välillä mitä tuli tuli kesällä matkustettua niin ei lippuja tarkastettu kertaakaan. Ilmeisesti velvoiteliikenteessä ei ole niin tarkkaa onko lippua vai ei.

Ihmeellisen sinisilmäistä on kyllä medioiden uutisointi asiasta. Varsinkin Iltalehden uutinen antaa ymmärtää että konduktöörit jatkavat siitä mihin HSL:n tarkastajat lopettivat.
 
Sen sijaan tuossa Tampere-Keuruu välillä mitä tuli tuli kesällä matkustettua niin ei lippuja tarkastettu kertaakaan. Ilmeisesti velvoiteliikenteessä ei ole niin tarkkaa onko lippua vai ei.

Tarkoittaaakos tämä uudistus sitä, että tuollaiselle välille voi ostaa lipun kannatuksen vuoksi, mutta tarkastus- tai valvontamaksua ei voi tulla? Vai heittääkö mahdollinen konduktööri ulos junasta ilman mahdollisuutta ostaa lippua? Tämä voi harvan joukkoliikenneverkoston alueella voi olla aika paha, kun ei ole enää edes taksin päivystysvelvollisuutta.
 
Puhtaasti hataraan muistikuvaan perustuen: muistan olleen puhetta, että HSL hinnoitteli itsensä ulos.

Epäilemättä on tehokkaampaa ja myös halvempaa, jos sama ihminen sekä tarkistaa liput että määrää sakot, anteeksi, siis rahastaa valvontamaksun, sen sijaan, että kaksi ihmistä erikseen tarkistaa liput. Tämä riippumatta siitä, kuinka kalliilla hsl on tarkastustoimintaansa myynyt.

Mutta itse asiasta: en itsekään ole lainkaan tästä innoissani juurikin siksi, että julkisen vallan ja yksityisen toiminnan rajoja hämärretään. Millon siirrytään täysfeodaalisiin käytäntöihin ja yksityiset yritykset hoitavat myös verojen keruuta ja oikeuden jakoa? Tätä puolta ajatellen nykyinen kieltämättä varsin hankala tilanne, missä konduktöörit eivät voi määrät tarkastusmaksuja, tuntuu sitten aika pieneltä asialta. Ehkä sen pienen asiankin voisi hoitaa, jos se mietittäisiin yhdessä, eikä kyse olisi vr:n sisäisestä ratkaisusta.

Mutta kaipa sitten päästään jossain vaiheessa oikeuteen katsomaan, onko vr pysynyt laillisen toiminnan rajojen sisällä.
 
Eikös Kärnä tehtaile rikosilmoituksia tämän tästä milloin mistäkin. Kuka ottaisi häneen yhteyttä, nythän olisi oiva paikka saada julkisuutta keskustalle täällä puolueelle vaikeilla alueilla, kun tämä kuitenkin koskee lähinnä Uuttamaata.

Ihmeellisen sinisilmäistä on kyllä medioiden uutisointi asiasta. Varsinkin Iltalehden uutinen antaa ymmärtää että konduktöörit jatkavat siitä mihin HSL:n tarkastajat lopettivat.

Tuolle IL:n Lindalle laitoin sähköpostiakin asiasta, mutta eipä ole reagoinut.

Tässä herää kysymys, että kertovatkohan konnarit varmasti matkustajalle hänen oikeutensa eli että hänellä on mahdollisuus myös poistua seuraavalla asemalla ilman valvontamaksua. Pahoin pelkään, että tästä ei kerrota vaan matkustajalle annetaan vaikutelma, että henkkarit on näytettävä ja maksu otettava vastaan.

Päätellen siitä, että jossain sanottiin konduktöörien saavan myös vartijoilta tukea lipuntarkastukseen, voisin kuvitella tarkastustilanteen olevan matkustajan näkökulmasta hyvin kaukana siitä, millainen sen tulisi olla.
 
Iltalehti näemmä tehnyt uuden artikkelin asiasta, nyt ollaan jo lähellä totuutta. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2da2a274-8767-44f7-a323-d6a953799728

"HSL:n Solala kertoo, että kuntayhtymässä on jo etukäteen tunnistettu ongelmia, joita VR:n ja HSL:n erilaisista liputtomuuteen liittyvistä maksuista voi syntyä. Yksi ongelma on se, että ihmisillä voivat mennä tarkastusmaksu ja valvontamaksu sekaisin samoin kuin niihin liittyvät erilaiset käytännöt ja etenkin muutoksenhakumenettely."
 
Iltalehti näemmä tehnyt uuden artikkelin asiasta, nyt ollaan jo lähellä totuutta. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2da2a274-8767-44f7-a323-d6a953799728

"HSL:n Solala kertoo, että kuntayhtymässä on jo etukäteen tunnistettu ongelmia, joita VR:n ja HSL:n erilaisista liputtomuuteen liittyvistä maksuista voi syntyä. Yksi ongelma on se, että ihmisillä voivat mennä tarkastusmaksu ja valvontamaksu sekaisin samoin kuin niihin liittyvät erilaiset käytännöt ja etenkin muutoksenhakumenettely."

Kas vain, hienoa! Toisin kuin yllä väitin, niin Linda reagoi sittenkin ja otti vieläpä huomioon käytännössä kaikki asiat, jotka sinne sähköpostiini kirjoitin.

Kyllä tämän asian soisi saavan enemmän julkisuutta. Minä näkisin tämän vieläpä niin, että varsinaisiksi kärsijöiksi joutuvat ne kiltit lampaat, jotka jonkun erehdyksen takia ovat päätyneet junaan ilman asianmukaista matkalippua. Ammattipummit ja luottotiedottomat syrjäytyneet joko osaavat kieltäytyä tietojensa antamisesta, tai sitten heillä ei ole käytännössä mitään menetettävää, vaan se Parkkipaten lasku päätyy samaan pinoon kaikkien muiden avaamattoimien perintäkirjeiden kanssa ja ilahduttaa sitten jonakin päivänä korkeintaan ulosottomiestä.

Parhaimmillaan tämä toki helpottaa Höselin tarkastajien työtä, kun esim. Pasila–Tikkurila-väliä matkustavat ammattipummit osaavat jatkossa valita junan oikein.

Voisiko tähän olla ratkaisuna niinkin radikaali temppu kuin ministeriön omat lipuntarkastajat, joilla olisi oikeus tarkastaa lippuja ihan koko Suomen kaikessa yleisölle avoimessa joukkoliikenteessä, jos liikenteen tilaaja sitä pyytää?
 
Voisiko tähän olla ratkaisuna niinkin radikaali temppu kuin ministeriön omat lipuntarkastajat, joilla olisi oikeus tarkastaa lippuja ihan koko Suomen kaikessa yleisölle avoimessa joukkoliikenteessä, jos liikenteen tilaaja sitä pyytää?

Tämähän on yleisempi ongelma: yksityisten pysäköintialueiden valvonta jne. Mietityttää, olisiko sitten kuitenkin pienimmän pahan tie, jos rakennettaisiin jonkinlainen malli, jossa yksityisten toimijoiden työntekijöillä olisi oikeus määrätä tarkastusmaksuja. Tällöin sitten voisi määritellä myös joku kelpoisuusvaatimus, lisenssi jne., sopivan viranomaisen vahvistamat toimintaohjeet ja mahdollisuus riitauttaa asia niin, että oikea virkamies ratkaisee sen.

Ei tietysti periaatteessa kovin hyvä, sillä tässäkin olisi kyse julkisen vallan siirtämistä yksityiselle, vaikkakin hyvin kontrolloidusti. Mutta paljon parempi, kuin käytäntö, jossa sopimuksen perusteella yksittäinen ihminen sitoutuu yksityisen yrityksen järjestyksenvalvonnan alle, ja vieläpä niin, että sopimuksen tulkitaan syntyneen vain sillä, että ihminen sattuu tulemaan yksityisessä omistuksessa olevalle alueelle, kulkuneuvoon jne.

Tietysti jotain fiksumpaakin voisi varmaan keksiä, mutta mielestäni jotenkin tähän tapaan asiaa pitäisi lähestyä.
 
nythän olisi oiva paikka saada julkisuutta keskustalle täällä puolueelle vaikeilla alueilla, kun tämä kuitenkin koskee lähinnä Uuttamaata.
En oikein päässyt jyvälle siitä, miten tuo koskee lähinnä Uuttamaata.

Voisiko tähän olla ratkaisuna niinkin radikaali temppu kuin ministeriön omat lipuntarkastajat, joilla olisi oikeus tarkastaa lippuja ihan koko Suomen kaikessa yleisölle avoimessa joukkoliikenteessä, jos liikenteen tilaaja sitä pyytää
Tuotakaan en oikein ymmärtänyt. Esimerkiksi Tampereen lähiliikenteessähän ei ole tilaajaa, vaan se on VR:n velvoiteliikennettä. Siis esityksesi tarkoittaisi sitä, ettei HSL-alueen ulkopuolella voitaisi lippuja kuitenkaan tarkastaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En oikein päässyt jyvälle siitä, miten tuo koskee lähinnä Uuttamaata.

Se koskee lähinnä Uuttamaata siksi, että se koskee vain VR:n tunnuksellista lähiliikennettä, jonka matkustajista valtaosalla matkan toinen piste on Uudellamaalla.

Tuotakaan en oikein ymmärtänyt. Esimerkiksi Tampereen lähiliikenteessähän ei ole tilaajaa, vaan se on VR:n velvoiteliikennettä. Siis esityksesi tarkoittaisi sitä, ettei HSL-alueen ulkopuolella voitaisi lippuja kuitenkaan tarkastaa.

Ehkä ei ole keskustelun kannalta hedelmällistä keskittyä nyt tuohon tilaaja-sanaan. Ajattele se vaikka niin, että se liikenne on siellä olemassa ja joku päättää siitä, että se liikenne siellä on. Se joka päättää liikenteen olemassaolosta, on se sitten VR taikka valtio ministeriön kautta tai joku paikallisempi toimija, vaikka LSL, varmaan haluaa sinne niitä lipuntarkastajia ja silloin se taho sitten ilmoittaa ministeriöön asiasta ja saa satunnaistarkastuksia.
 
Todennäköisesti VR luopuu jo tässä vaiheessa tuosta suunnitelmasta. pyytää hiljaisuudessa juridiikan asiantuntijoiden lausunnot ja unohtaa koko asian.
 
Yhdessä Sm4-junassa näin jo eteisessä oven päällä päivitetyn tarran, jossa lukee isolla tekstillä kolmella kielellä tieto valvontamaksusta ja lisäksi jopa valheellisesti, että liputtomalla matkustajalla olisi velvollisuus näyttää henkilöllisyystodistus konduktöörille.
 
Yhdessä Sm4-junassa näin jo eteisessä oven päällä päivitetyn tarran, jossa lukee isolla tekstillä kolmella kielellä tieto valvontamaksusta ja lisäksi jopa valheellisesti, että liputtomalla matkustajalla olisi velvollisuus näyttää henkilöllisyystodistus konduktöörille.

Nyt alkaa mennä jo aika härskiksi. Tänään on 1.2. eli tänäänhän tuon riemun sitten pitäisi alkaa.

Liikenneministeriö on pyytänyt VR:ltä asiaan liittyen selvitystä, jonka määräpäivä on 9.2. Asiahan on sillä tavoin hankala, että ministeriö valvoo kyllä tarkastusmaksulain noudattamista, mutta kun tässä ei ole siitä kyse.
 
Nyt alkaa mennä jo aika härskiksi. Tänään on 1.2. eli tänäänhän tuon riemun sitten pitäisi alkaa.

Liikenneministeriö on pyytänyt VR:ltä asiaan liittyen selvitystä, jonka määräpäivä on 9.2. Asiahan on sillä tavoin hankala, että ministeriö valvoo kyllä tarkastusmaksulain noudattamista, mutta kun tässä ei ole siitä kyse.

Tietosuojavaltuutetulla olisi varmastikin asiaan sanottavaa, jos joku tekisi tietosuojavaltuutetun toimistolle kantelun.
 
Takaisin
Ylös