Tota, Lahden oikorata? Siitä voidaan tietenkin keskustella että onko järkevää investoida ratoihin, mutta se että investointien jälkeen lopettaisiin liikenne kannattamattoman on minusta aika kaukaa haettua. Tässä maassa en tosin olisi ihan hirveän yllättynyt jos ensin läiskäistäisiin uusradalle radankäyttömaksu ja sitten lopettaisiin liikennöinti kannattamattona koska siihen maksuun ei ole varaa.Tämä on mun mielestä hyvin tärkeä pointti. En sanoisi, että junien voittokulku ei ole mahdollinen. On se mahdollinen, mutta haasteita on. En tiedä, onko kaikkia haasteita edes ymmärretty ja onko niihin etsitty ratkaisuja.
Vaikka teoriassa väestöpohja riittäisi junaliikenteelle, niin tulisiko sinne juniin oikeasti matkustajia, kun ihmiset ovat tottuneet jo kulkemaan joko omalla autolla tai bussilla? Ja millä keinoilla juniin sitten houkuteltaisiin matkustajia? Pelkkä junien olemassaolo, vaikka se mediassa varmasti saakin paljon huomiota, ei riitä. Markkinoinnilla ja hinnoittelulla on tässä avainasema. Kaikkein tärkeimmässä asemassa on kuitenkin luotettavuus ja ennenkaikkea pysyvyys.
Mitä takuita vaikkapa mäntsäläisille on annettu?Juuri näin se liikenne on käytännössä pakko toteuttaa, jotta saadaan takuut liikenteen jatkuvuuden turvaamisesta. Eli jos/kun lähijunaliikenne vaikkapa Turku-Salo-linjalla alkaa, on matkustajille reilusti kerrottava, että me ajamme nyt näitä junia vähintään viisi vuotta ja vähintään kerran tunnissa suuntaansa ma-su. Vaikka tulisi miten paljon takkiin.
Höpsistä. Potentiaalinen autoilija ei myöskään tiedä että onko se motari jota hän nyt pääsee sujuvasti töihin viiden vuoden päästä täysin tukossa. Pitäisin tätä esimerkiksi Turun motarille todennäköisenä eikö se ole estänyt voimakasta väestönkasvua sen varrella. Eivät ihmiset ole noin pitkäjänteisiä.Potentiaalinen junamatkustaja ei luovu autostaan eikä muuta junaradan varrelle eikä muutenkaan ole valmis muuttamaan kulkutottumuksiaan, ellei hän voi varmuudella olettaa, että junaliikenne jatkuu vielä huomisen jälkeenkin. Myös, vaikka matkustajamäärät eivät vastaisi tavoitteita, kustannukset olisivat suunniteltua suuremmat tai tulisi muita yllätyksiä.
Ylipäänsä olisi oleellista että se joka päättää myös maksaa ja vastaa liikenteen järjestämisestä. Kai se voisi olla valtiokin, mutta niin kauan kuin kaavoitusmonopoli on kunnilla niin liikennekin on niiden asia. Se että valta ja rahat hajautetaan kuntien, kuntayhtymien, maakuntien, muutaman valtioninstanssin ja yhden valtionyhtiön kesken tuottaa lähinnä sekaannuksia, osaoptimointia ja asioiden venymistä, eli sitä nykyistä huttua. Tämä on se seuraavan hallituksen oleinnainen liikenne- ja kaupunkipoliittinen asia.Sen vuoksi on oleellista, ettei yksityinen operaattori, jollainen osakeyhtiömuotoinen VR:kin tuottotavoitteineen on, hoida liikennettä omalla riskillään. Silloin liikenne voi hyvin äkkiä loppua tai muuttua, eikä jatkuvuuteen ole luottoa. Tilaajan pitää olla HSL-tyyppinen ylikunnallinen joukkoliikenneorganisaatio, maakunta tms. Operaattori voi sitten olla mikä tahansa hinnaltaan ja laadultaan kilpailukykyinen yhtiö, vaikka VR.
---------- Viesti lisätty kello 1:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:01 ----------
Ja lisättäköön tuohon otsikkoon liittyen, sikäli kun VR on este sille että kaupunkit pyörittää ihan itse lähiliikenteensä niin VR:n tulee muuttua. Se tapahtuuko tämä kilpailun kautta, julkisten paikallisoperaattoreiden muodossa vai ihan VR:n sisällä on sinänsä toissijaista.