Omiin arvioihin minulla lienee oikeus, vaikka toki toivon syvästi olevani aivan väärässä.
Mitkä ne omat arvosi ovat? Olen jo moneen kertaan kysynyt, kenen asialla olet? Oletko kuluttajan/työläisen/kansalaisen vaiko VR-Yhtymän asialla? Vai jonkun muun asialla? Miten siihen on niin vaikea vastata?
Muuten totean edelliseen viestiisi, että sinulta näyttää puuttuvan perspektiivi. Et tunne historiaa kyllin pitkälle ymmärtääksesi mitä Suomessa on tapahtunut II maailmansodan jälkeen. Mikko Laaksonen maintsi sinulle, että VR on itse vielä virastona ollessaan päättänyt lakkauttaa paikallisjunaliikenteen. Syynä oli se, että VR näki paikallisjunaliikenteen tulevaisuuden tarpeettomaksi, koska autoilu tulee hoitamaan sen liikkumisen, mikä hoidettiin 1950-luvulla paikallisjunilla. Lähdekritiikki on tervettä, mutta kun tämän voi lukea VR:n omasta historiikista, niin eiköhän se aika varamasti ole juuri sitä mitä on kirjoitettu. Mutta tämän sinä sivuutat ja koitat vierittää syytä jonnekin muualle.
Eli ei tässä ole kyse mistään porvarihallituksen yksityistämiskampanjasta – edelleenkään kukaan ei ole koskaan ollut myymässä VR-Yhtymää mihinkään – vaan huomattavasti pidemmästä asenteellisesta jatkumosta. Vaikka maailma ympärillä muuttuu, täällä eletään 1960-luvun autohuumassa edelleen. Ja sitä huumaa tukee sinunlaisesi ajattelu: ei tule paikallisjunia eikä tule ratikoita mihinkään, eikä pidä muuttaa mitään, koska ei kuitenkaan mistään tule mitään. Se, että muualla asiat menevät parempaan suuntaan, otetaan virheistä oppia ja muutetaan asioita, ei vaikuta mitään, koska Suomen erityisolosuhteissa ei voi muuttaa mitään eikä tehtä mitään toisin.
Minä vihjaan, että VR on ennenkin ymmärtänyt laadun päälle ja hyvä niin. Junan pitää miellyttää matkustajia 40 vuotta, joten niiden hankinnassa ei kannata kitsastella. Jos Sm1- ja Sm2-junat olisi aikoinaan hankittu tämän foorumin kitupiikkiosaston mieltymysten mukaan niin arvatenkin taso olisi sellaista, ettei kukaan tämän päivän matkustaja astuisi niihin aikanaan selvin päin.
Ovatko Sm1-2 -junat mielestäsi hyviä vai huonoja? Ymmärsin aluksi, että selität niitä täysiksi romuiksi kun ne eivät ole kuin Sm4. Nyt ne ovatkin hienoja, koska jotkut kitupiikit eivät ole niitä joskus pilanneet.
Huomaan, että et ole perillä siitä, minkälaisia junia nykyään tehdään ja mihin hintaan. Et myöskään ole perillä siitä, miten junia ylläpidetään. Etkä siitä, millä tavoin ja minkälaisina junia hankitaan. Jos olisit näistä asioista perillä, tietäisit, ettei pelkällä rahalla saa hyvää ja on turhaa ostaa ominaisuuksia, joita ei tarvita.
Suurin virhe on tietysti ollut se, että liikenne on aikanaan loppunut. Kun se pitkän tauon jälkeen alkaa uudelleen, kestää ikuisuuden, ennen kuin on "kaikkien" tiedossa, että Salosta lähtee aina viisi minuuttia yli tasatunnin juna Turkuun, ja se pysähtyy siellä, täällä ja tuolla. Jne.
Onneksi ei ihan ikuisuutta, kun asiat tehdään oikeassa järjestyksessä. Erinomainen esimerkki tästä on Martinlaakson rata. Paikallisliikenteen perustaminen muualle on samanlainen asia, vain sillä erotuksella, että Martinlaaksoon ei ollut minkäänlaista rataa. Mutta minkä hyvänsä radanvarren asutuksen, vanhan tai uuden kannalta on yhdentekevää, onko rataa vai ei, jos omalla kohdalla ei pysähdy junaa johon voi nousta ja matkustaa. Monen Suomen kaupungin etu on, että kun rata on jo olemassa, ei ole ongelmaa radan rakentamisen kustantamisesta, vain liikenteen hinnasta. Eikä siinä ole ongelma se, että liikenne maksaa enemmän kuin lipputuloilla saadaan. Sama on tilanne jo nyt bussien kanssa. Oikein hoidettuna junien tukeminen on halvempaa kuin bussien tukeminen.
Sm1 ja Sm2 junat ovat tekniseltä laadultaan ja luotettavuudeltaan käsittääkseni aika huonoja. Ainakin jos vertailukohtana pidetään vaikka NRI ja NRII kalustoa tai vanhoja sinisiä vaunuja.
Niin, Sm1-junat olivat niin huonoja, että niiden jatkoksi tilattiin samanlaisia Sm2-junia, joiden olennaisin ero oli keveämpi alumiinikori, jolla säästettiin energiaa.
Sm1-2, Nr1-2 ja M100 ovat kaikki saman ajan tuotteita, jotka perustuvat samoihin teknologioihin ja tulevat samasta tehtaasta ja samojen suunnittelijoiden piirustuslaudoilta. M100-junat ovat käyneet peruskorjauksessa, eikä niitä muutettu mitenkään. Nr1-2 -ratikoihin on tehty elinaikana joukko muutoksia, joilla vaunuja on pidetty valmistusajankohtaa ajanmukaisempina tekniikan kehittyessä. Sm1-2 -junia on pidetty normaalissa kunnossa mutta yhtäkkiä on alettu selittää, että ne ovat kehnoja ja ne pitäisi hävittää.
Ainoa ero näissä kolmessa on, että HKL on halunnut jatkaa hankkimansa omaisuuden käyttöä voidakseen toimia kustannustehokkaasti. Siksi se on ylläpitänyt kalustoaan eikä alkanut selittää, että ne ovat muuttuneet romuiksi. Sen sijaan VR-Yhtymällä on intressi hävittää tarpeettomaksi jäävä kalusto mahdollisimman nopeasti suojellakseen määräävää markkina-asemaansa ja kilpailijoiden uhkaa. Sille on tarkoituksenmukaista selittää eduskunnan valiokuntaa myöten, että se ajaa romujunilla, jotka ovat liikenteelle vaaraksi.
Enkä malta olla lopuksi toteamatta, että kaikki tässä puheena oleva toiminta on julkisessa omistuksessa. Ei tässä ole mukana pahaa kapitalistiporvaria tai ranskalaisriistäjää. Ei ole kyse siitä, että joku on sosialisti ja toinen kapitalisti ja se ratkaisee hyvän ja pahan. Ei sekään ratkaise, onko sillä julkisella omistajalla monopoli vai ei, kun molemmilla on. Vaan se, mikä on asetettu toiminnan tavoitteeksi: tuottaa kuljetuspalveluita vai rahaa.
Antero