Keskusteltaessa VR:stä on pidettävä mielessä sen kaksoisrooli.
Niin on pidettykin. Sillä ei voi olla olemassa mitään kaksoisroolia, jossa yrityksen pitää samaan aikaan tuottaa voittoa ja ylläpitää tappiollista toimintaa.
Mutta muuten asiat eivät ole kuten luulet. Yksi kyselysi Turun joukkoliikennetoimistoon ei selvitä, mitä on tehty, mitä halutaan ja mitä on tehtävä, kun ei voi tehdä kuten halutaan. Sekoitat asiat ideologisilla näkemyksilläsi, jotka ehkä estävät pohtimasta todellisia syitä ja seurauksia. Tosin ideologioilla sekoittavat asioita monet muutkin. Rohkenen arvata, että EU:n PSA:n vastustajat vastustavat sitä vain ideologisista syistä, koska vastustavat EU:ta periaatteessa. He tuskin ovat lukeneet asetuksen perusteluita, ja ideologisista syistä eivät ehkä luettuaankaan usko, mitä perusteluissa sanotaan.
Yhtä lailla on henkilöitä, jotka ideologisista syistä haluavat lopettaa kunnallisen tai valtiollisen tuotannon, koska heidän mielestään julkinen tuotanto on markkinatalouden vastaista, oli se sitten muuten järkevää tai ei.
Jos tietäisit, miten rakentamista ja liikennettä suunnitellaan, et valittaisi sitä, että seudut tai kaupungit haluavat vain autoteitä, koska niiden julkaisemissa suunitelmissa ei esiinny paikallisjunahankkeita. Miten seutu voisi sisällyttää suunnitelmiinsa paikallisjunan, kun ainoa operaattori ilmoittaa, ettei se aio junia ajaa ja muilta on ajaminen kielletty? Ei mitenkään, joten seutua on pakko kehittää autoilun varassa.
Osakeyhtiömuodolla ei ole siis sinänsä piilotettu mitään (kuten Antero Alku väittää), vaan virallisesti haluttu nimenomaan läpinäkyvyyttä ja kustannustehokkuutta.
Yksityisoikeudellinen osakeyhtiö on yksityisoikeudellinen, vaikka sen omistaa valtio. Eli toiminta ei ole enää julkisuuslain alaista eli julkista, ellei laissa erikseen mainituin perustein toimintaa tule salata. Se tarkoittaa sitä, että kukaan ei saa osakeyhtiön toiminnasta mitään tietoa, mutta julkisen laitoksen toiminnasta on pyydettäessä luovutettava kysytty tieto. Ja tällä on ratkaiseva ero sen kannalta, mikä merkitys on toiminnan kontrolloimisella.
Osakeyhtiön toiminnan kontrollina toimii normaaleilla markkinoilla se, miten yhtiö menestyy. Monopolissa tätä kontrollia ei ole. Jos monopolissa toimii julkinen laitos, kontrolli syntyy julkisuudesta. Sen lisäksi on luottamustehtävään perustuva tarkastustoiminta, joka raportoi julkisuuteen toisin kuin tilintarkastaja, joka raportoi vain yhtiön johdolle ja enintään osakkeenomistajille. Eli monopolissa ei osakeyhtiöllä ole enää kontrollia.
VR:n osalta tosiasia on kuitenkin, että mikäli VR yhtiönä vastaisi siitä, mistä se aiemmin vastasi laitoksena, pahasti miinukselle mentäisiin.
Olen täälläkin jo kirjoittanut useasti, että joukkoliikenne ei ole lipputuloilla katettavaa kannattavaa liiketoimintaa, vaan joukkoliikenne on julkinen palvelu. Kuten koulut, sairaanhoito, vanhustenhuolto ja tiet. On yhden tekevää, lasketaanko rataverkon ylläpito ja VR-Yhtymän toiminta – josta muuten merkittävä osa on rataverkon ylläpitoa – yhteen vai ei. Kummassakin tapauksessa on kyse julkisesta palvelusta, joka ei tuota voittoa eikä ole tarkoituskaan. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö toiminta olisi hyödyllistä. Ne hyödyt vain muodostuvat muualle kuin lipunmyyjän kirjanpitoon.
Mahdollinen rataverkon avaaminen ei muuttaisi tilannetta radikaalisti.
Pidän varsin radikaalina muutoksena sitä, että HSL säästää 15 M€ vuodessa. Pidän radikaalina muutoksena myös sitä, että seudut ja kunnat voivat järjestää itse junaliikennettä ja voivat siten kohdistaa maankäyttöä ratojen varsiin, kuten monessa paikassa halutaan. Tämä ei muuta joukkoliikennettä voittoa tuottavaksi liiketoiminnaksi, vaan vähentää julkisen vallan kustannuksia joukkoliikenteen järjestämisestä sekä tieliikenteestä.
...täällä järki on jo voittanut ja jopa Espoo ei enää kannata massiivista kehä kakkosta.
Etpä taida ihan olla selvillä siitä, mitä Espoossa halutaan.
Kannatan vahvan nationalistista politiikkaa, jossa valtiollisella tasolla määrätään tarpeet ja valtio huolehtii kansalaisistaan tuottamalla ne peruspalvelut, joita tarvitaan.
Ei vieläkään selvinnyt, kenen asialla olet. Oletko kuluttajan/työläisen/kansalaisen vaiko VR-Yhtymän asialla? Vai jonkun muun asialla? Kenen etuja ajat?
Lausumasi valtiollisella tasolla määrättävistä tarpeista kuulostaa sosialistisen diktatuurin ihannoimiselta. Mutta tulkitsen, ettet kuitenkaan tarkoita sitä, että joku politbyroo tietää montako grammaa ihminen tarvitsee vettä ja leipää. Vaan esimerkiksi sitä, miten PSA asettaa viranomaistehtäväksi järjestää joukkoliikenteen aivan kuten kaavoituskin on viranomaistehtävä. Koska on kyse luonnollisista monopoleista, joilla ei voi olla kilpailua, kun paikkoja on aina olemassa vain yksi.
Antero