Tässä ketjussa on touhotettu pitkälti VR:n omistajaohjauksesta keinona kehittää paikallisjunaliikennettä. Itse en näe Suomen paikallisjunaliikenteen kehittämiseen mitään todellisia mahdollisuuksia ilman sitä, että liikenne RHK:n rataverkolla sallitaan myös muille liikennöitsijöille kuin VR Oy:lle.
Tämä johtuu yksinkertaisesta perusperiaatteessa: niin kauan kuin VR Oy:llä on monopoli tuettuun matkustajajunallikenteeseen, sen on yksinkertaisin maksattaa sille asetettu tuottotavoite, ylisuuri henkilöstö ja epäonnistuneet kalustohankinnat matkustajajunaliikenteen tukena.
YTV:n ja LVM:n maksama yhteensä 57,2 miljoonan euron (2003) tuki ei todellisuudessa kohdistu matkustajajunaliikenteeseen vaan sillä maksetaan yleisesti VR Oy:n tehottomuutta. Esimerkiksi matkustajajunaliikenteessä tuettu liikenne ei ole lainkaan niin tehotonta kuin "itsekannattava" kuten Turku - Helsinki - liikenne.
Tähän ei auta mikään omistajaohjaus, koska niin kauan kuin monopoli säilyy, voidaan aina jatkaa kuuman puuron kiertämistä.
Itse asiassa kiskobussihankinta yksinään osoittaa, miten mahdotonta VR Oy:n omistajaohjaus on. Dm12 - kiskobussien piti alentaa liikennöintikustannuksia - nyt ne virallisesti nostavat kustannuksia. Piti siirtyä kuljettajarahastukseen - eipä siirrytty. Monopoliyhtiö keksii aina perusteet, miten tarvittava tuki saadaan.
On tietysti eri kysymys, miten paikallisjunaliikenteen ohjaus tulee hoitaa. Itse olen alueellisten joukkoliikenneviranomaisten perustamisen kannalla. Pidän myös varsin mahdollisena että kustannustehokkain vaihtoehto olisi se, että viranomaiset itse perustavat liikennöitsijäyhtiöt. Esimerkiksi YTV-junat Oy tai Varsinais-Suomen Paikallisraideliikenne Oy voisivat olla varsin kannattavia yhtiöitä.
Kun kalustona ovat sähkökäyttöiset, nykyaikaiset kevyet paikallisjunat, on paikallisjunaliikenne ainakin Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Hämeen, Pirkanmaan, Satakunnan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueella sekä todennäköisesti Pohjanmaalla erinomaisen kannattavaa liiketoimintaa.
VR Oy:n monopolin säilyttäminen on tämän kannattavan liiketoiminnan sekä sen myönteisten alueellisten vaikutusten tärkein este.