PNu sanoi:
Toisaalta paikallisliikenteen alasajoa parkuvat haluavat unohtaa, että kokonaisuudessaan paikallisliikenne ei juuri ole vähentynyt. Pääkaupunkiseuden lähiliikenne nimittäin kukoistaa tänä päivänä aivan eri tavalla kuin 50-luvulla. Kummahan se olisikin, jos muuttoliike ja maaseudun autioituminen eivät näihin asioihin mitään vaikuttaisi.
Pääkaupunkiseudun paikallisliikenne ei juuri lohduta, kun muilla kasvukeskusalueilla (Turku, Tampere, Oulu, Jyväskylä jne) ei paikallisliikennettä ole. Väestö on kasvanut muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla, silti paikallisjunaliikenne on sallittu vain pääkaupunkiseudulla.
Pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen suuret matkustajamäärät johtuvat siitä, että paikallisjunia on käytetty tehokkaasti kaupunkiseudun sisäisen liikenteen hoitamiseen ja rakentamista on keskitetty ratojen varteen. Juuri samaa tavoitellaan mm. Tampereen duoratikkasuunnitelmissa sekä Varsinais-Suomen paikallisjunaliikennesuunnitelmissa.
Pääkaupunkiseudun paikallisliikenne osoittaa juuri sen, että jos 1960-luvulla oltaisiin tehty ratkaisuja kehittää paikallisliikennettä myös esimerkiksi Turun, Tampereen ja Oulun seuduilla, yhdyskuntarakenne olisi voitu rakentaa joukkoliikenteen varteen ja joukkoliikenteen käyttö olisi nykyistä merkittävästi suurempaa.
Esimerkiksi Turusta Raision kautta Naantaliin kulkevan radan varteen oli 1940-50-luvuilla kehittymässä nauhataajama pysäkkien kohdalle (mm. Ihalan, Kerrolan, Paikkarin ja Tammiston pysäkkitaajamat). Tämän taajaman kehitysmahdollisuudet tuhottiin lakkauttamalla kiskobussiliikenne.
Ottaen huomioon muiden kasvukeskusten kasvuennusteet, on edelleen täysin realistista kehittää radanvarsiin vanhoihin asemataajamiin, myöhempään alueelle syntyneeseen maankäyttöön sekä uudisrakentamiseen pohjautuen raideliikenteeseen hyvin tukeutuva maankäyttö.
Ainakin Varsinais-Suomessa kaikki radan varren kunnat ovat ilmoittaneet olevansa halukkaita kehittämään paikallisjunaliikennettä jos se voidaan tehdä kohtuullisin kustannuksin eli VR Oy:n monopoli puretaan ja liikenne saadaan toteuttaa itse tai kilpailuttaa.