Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Tässä edellä Late summasi hyvin tilannetta. Aikaisemmin, ja se on ollut yleisesti myös VR:ssä tunnustettu ongelma, VR:llä oli toimintaan nähden selkeästi liikaa henkilöstöä jota kompensointiin mm. edelleen pitämällä kiinni kahden hengen miehityksestä sekä ylläpitämällä täysin tarpeettomia konepajoja.
Tätä on kuvailtu v. 1987 historiikissa mm. sivulla 60. Siitä sitaatti: "Yleispiirteenä voidaan todeta henkilömenojen olevan kohtuuttomat liikevaihtoon nähden. Tämä jättää taloudellisen tilanteen kohentamiselle vain kaksi vaihtoehtoa: tuloja on saatava oleellisesti lisättyä tai henkilömenoja oleellisesti vähennettyä."
Koska ongelma on ollut ainakin 19 vuotta yleisesti tiedossa, ihmettelen kovin, miksi sen mainitsemisesta saa henkilökohtaisia syytöksiä.
Pitkään jatkuneen henkilöstön karsinnan seurauksena tällä hetkellä henkilöstöä on ilmeisesti nykyistä toimintakäytäntöä vastaava määrä (josta myös lisärekrytointi kertoo). Sen sijaan nykyinen toimintakäytäntö ei ole parhaaseen mahdolliseen käytäntöön verrattuna tehokasta henkilöstön käyttöä.
Työn tehokkuutta voitaisiin lisätä esimerkiksi:
Onko siinä mitään mieltä että koko Suomen kuljetusjärjestelmä kärsii siitä, että VR Oy:n rautatieliikenteen kustannukset ovat tehottomuuden vuoksi kalliit?
Rautatieliikenteen tehottomuuden vuoksihan:
Muista valtionyhtiöistä "työllisyystyöt" on kyllä jo poistettu. Samoin myös monista valtion virastoista. Miksi VR Oy:n pitäisi olla poikkeus?
Tätä on kuvailtu v. 1987 historiikissa mm. sivulla 60. Siitä sitaatti: "Yleispiirteenä voidaan todeta henkilömenojen olevan kohtuuttomat liikevaihtoon nähden. Tämä jättää taloudellisen tilanteen kohentamiselle vain kaksi vaihtoehtoa: tuloja on saatava oleellisesti lisättyä tai henkilömenoja oleellisesti vähennettyä."
Koska ongelma on ollut ainakin 19 vuotta yleisesti tiedossa, ihmettelen kovin, miksi sen mainitsemisesta saa henkilökohtaisia syytöksiä.
Pitkään jatkuneen henkilöstön karsinnan seurauksena tällä hetkellä henkilöstöä on ilmeisesti nykyistä toimintakäytäntöä vastaava määrä (josta myös lisärekrytointi kertoo). Sen sijaan nykyinen toimintakäytäntö ei ole parhaaseen mahdolliseen käytäntöön verrattuna tehokasta henkilöstön käyttöä.
Työn tehokkuutta voitaisiin lisätä esimerkiksi:
- Ottamalla käyttöön ohjausvaunut
- Vähentämällä vaihtohenkilöstön tarvetta mm. radio-ohjattavilla vaihtovetureilla.
- Käyttämällä henkilöstöä useampiin tehtäviin (esim. juuri se että junamiehistö hoitaa päivittäissiivoukset)
- Poistamalla osasta junia mahdollisesti konduktöörit, esim. ainakin vähäliikenteisistä Dm12 - vuoroista sekä YTV-paikallisliikenteestä päiväaikaan.
Tämä on kyllä todella lapsellista "vasemmistoretoriikkaa".JE sanoi:Tähän mennessä vain kielteisessä valossa esitetty "ylisuuri" henkilöstö ei tosielämässä silti olisi yksinomaan keilteinen ilmiö 8 % työttömyysasteesta kärsivässä maassa. On niitä työllisyystöitä ennenkin järjestetty.
Onko siinä mitään mieltä että koko Suomen kuljetusjärjestelmä kärsii siitä, että VR Oy:n rautatieliikenteen kustannukset ovat tehottomuuden vuoksi kalliit?
Rautatieliikenteen tehottomuuden vuoksihan:
- Alueellisille viranomaisille, YTV:tä lukuunottamatta, on mahdotonta ostaa junaliikennettä. VR Oy:n vaatima tukitaso on liian korkea.
- Lakkautetaan tai uhataan lakkauttaa jatkuvasti matkustajajunaliikennettä.
- Kaukojunaliikenteen lipunhinta on niin kallis, että se ei ole kilpailukykyinen henkilöauton polttoainekulujen kanssa.
- Tavaraliikennettä siirtyy kumipyörille jolloin teiden kulutus kasvaa ja onnettomuusriski nousee. Pahimmillaan liikennettä siirretäään VR Oy:n sisällä kumipyöräliikennetytäryhtiöille (Pohjolan liikenne, Transpoint, Combitrans). Konginkangas ...
Muista valtionyhtiöistä "työllisyystyöt" on kyllä jo poistettu. Samoin myös monista valtion virastoista. Miksi VR Oy:n pitäisi olla poikkeus?