kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua
10 minuutin vuoroväli riittää jokaiselle, jopa puudeliaan ratikkaan raahavalle, Stockmannille suuntaavalle ruotsinkieliselle munkkiniemeläisrouvalle. Se, että helsingissä ajellaan aataminaikaisella ratikkasysteemillä, johtuu ainoastaan siitä, että ratikkajärjestelmän kehittäminen maksaa miljoonia, jopa kymmeniä miljoonia eskoja. Ja koska metron kehittämiseen on aina varattava se muutama miljardi, niin muun raideliikenteen tai ylipäätään julkisen liikenteen kehittämiseen ei liiemmälti rahoja jää.
10 minuutin perusvuoroväli on siinäkin mielessä hyvä, että se on helppo muistaa, jolloin pysäkille ei välttämättä tarvitse mennä notkumaan esim. 9 minuutiksi. Lisäksi nämä etuudet pystytään järjestelemään ratikoille, kun kaikki linjat noudattavat samoja vuorovälejä. Erityisen huvittavaksi koko asian tekee se, että esim. HKL ei metrokiimassaan tajua, että vaikka ratikkaverkon modernisoiminen maksaakin, niin käyttökustannuksissa tultaisiin saavuttamaan huomattavia säästöjä kun ratikoita ei enää tarvitsisikaan ajattaa 4-6 minuutin välein Mannerheimintielle ruuhkauttamaan toisiaan, vaan voitaisiin liikennöidä oikean kokoisella kalustolla sujuvasti 10 minuutin vuoroväleillä.
10 minuutin vuoroväli riittää jokaiselle, jopa puudeliaan ratikkaan raahavalle, Stockmannille suuntaavalle ruotsinkieliselle munkkiniemeläisrouvalle. Se, että helsingissä ajellaan aataminaikaisella ratikkasysteemillä, johtuu ainoastaan siitä, että ratikkajärjestelmän kehittäminen maksaa miljoonia, jopa kymmeniä miljoonia eskoja. Ja koska metron kehittämiseen on aina varattava se muutama miljardi, niin muun raideliikenteen tai ylipäätään julkisen liikenteen kehittämiseen ei liiemmälti rahoja jää.
10 minuutin perusvuoroväli on siinäkin mielessä hyvä, että se on helppo muistaa, jolloin pysäkille ei välttämättä tarvitse mennä notkumaan esim. 9 minuutiksi. Lisäksi nämä etuudet pystytään järjestelemään ratikoille, kun kaikki linjat noudattavat samoja vuorovälejä. Erityisen huvittavaksi koko asian tekee se, että esim. HKL ei metrokiimassaan tajua, että vaikka ratikkaverkon modernisoiminen maksaakin, niin käyttökustannuksissa tultaisiin saavuttamaan huomattavia säästöjä kun ratikoita ei enää tarvitsisikaan ajattaa 4-6 minuutin välein Mannerheimintielle ruuhkauttamaan toisiaan, vaan voitaisiin liikennöidä oikean kokoisella kalustolla sujuvasti 10 minuutin vuoroväleillä.