- Liittynyt
- 2 Elokuu 2007
- Viestit
- 667
Kun vuoroväli on riittävän lyhyt, aikatauluilla ei ole merkitystä, koska vaunu tulee kuitenkin pian. Minusta 7 min on vielä riittävän lyhyt, mutta 10 min menee jo kipurajan yli. Ai minkä kipurajan? No, oman henkilökohtaisen kipurajani. Voi olla, että eurooppalainen tutkimustieto todistelee kipurajasta muuta, mutta siinä tapauksessa tutkimustieto on sikäli väärin, että se ei päde minuun Eli poikkeuksiakin löytyy, tässä yksi niistä. Ja uskon, etten ole yksin. Suomalaisessa ilmastossa ei ole herkkua seistä ratikkapysäkillä odottelemassa 8-10 minuuttia varsinkaan kun on ehtinyt tottua paljon tiheämpään vuoroväliin.
No kuka on tottunut mihinkin. Valtaosa ratikkamatkustajista lienee tottunut 9-10 minuutin vuoroväleihin, sillä kaikki linjat pl. nämä Töölön "ylellisyyslinjat" kulkevat mainitulla vuorovälillä arkipäivien ruuhkatunteja lukuunottamatta. Sunnuntai ei varmasti ole DF:n mielipäiviä, silloinhan nelonenkin liikkuu vain joka kymmenes minuutti.
Terminaaliliikenne aiheuttaa ylikapasiteettia aamupäivisin Munkkiniemen päässä, jossa vaunut kulkevat melko tyhjinä heti klo 9 jälkeen. Aamupäivän satamaliikenteen voisi hoitaa siirtämällä kaksi nelosen vuoroa aamuruuhkan jälkeen ajamaan pariksi tunniksi lenkkiä terminaali-Aleksi- Mikonkatu-Rautatieasema-Ylioppilastalo-Aleksi-terminaali ja loput kaksi ruuhkavuoroa halliin. Munkkiniemen päässä vuoroväli nousisi 7 minuuttiin, joka riittää mainiosti aamupäivän hiljaisina tunteina. Samalla Merisotilaantorilla vuoroväli paranisi 10 minuutista seitsemään ja terminaalissa se pysyisi ennallaan 10 minuutissa.