Vuoroväli vs. matka-aika

Kun vuoroväli on riittävän lyhyt, aikatauluilla ei ole merkitystä, koska vaunu tulee kuitenkin pian. Minusta 7 min on vielä riittävän lyhyt, mutta 10 min menee jo kipurajan yli. Ai minkä kipurajan? No, oman henkilökohtaisen kipurajani. Voi olla, että eurooppalainen tutkimustieto todistelee kipurajasta muuta, mutta siinä tapauksessa tutkimustieto on sikäli väärin, että se ei päde minuun :) Eli poikkeuksiakin löytyy, tässä yksi niistä. Ja uskon, etten ole yksin. Suomalaisessa ilmastossa ei ole herkkua seistä ratikkapysäkillä odottelemassa 8-10 minuuttia varsinkaan kun on ehtinyt tottua paljon tiheämpään vuoroväliin.

No kuka on tottunut mihinkin. Valtaosa ratikkamatkustajista lienee tottunut 9-10 minuutin vuoroväleihin, sillä kaikki linjat pl. nämä Töölön "ylellisyyslinjat" kulkevat mainitulla vuorovälillä arkipäivien ruuhkatunteja lukuunottamatta. Sunnuntai ei varmasti ole DF:n mielipäiviä, silloinhan nelonenkin liikkuu vain joka kymmenes minuutti;).

Terminaaliliikenne aiheuttaa ylikapasiteettia aamupäivisin Munkkiniemen päässä, jossa vaunut kulkevat melko tyhjinä heti klo 9 jälkeen. Aamupäivän satamaliikenteen voisi hoitaa siirtämällä kaksi nelosen vuoroa aamuruuhkan jälkeen ajamaan pariksi tunniksi lenkkiä terminaali-Aleksi- Mikonkatu-Rautatieasema-Ylioppilastalo-Aleksi-terminaali ja loput kaksi ruuhkavuoroa halliin. Munkkiniemen päässä vuoroväli nousisi 7 minuuttiin, joka riittää mainiosti aamupäivän hiljaisina tunteina. Samalla Merisotilaantorilla vuoroväli paranisi 10 minuutista seitsemään ja terminaalissa se pysyisi ennallaan 10 minuutissa.
 
Aamupäivän satamaliikenteen voisi hoitaa siirtämällä kaksi nelosen vuoroa aamuruuhkan jälkeen ajamaan pariksi tunniksi lenkkiä terminaali-Aleksi- Mikonkatu-Rautatieasema-Ylioppilastalo-Aleksi-terminaali ja loput kaksi ruuhkavuoroa halliin.

Tai sitten voitaisiin perustaa kokonaan uusi linja joka voisi ajaa Katajanokan terminaalista Aleksin ja Rautatieaseman kautta Hakaniemeen ja sieltä vaikkapa Toiselle linjalle. Linjatunnuksista vapaana olisi esimerkiksi 2.
 
Tai sitten voitaisiin perustaa kokonaan uusi linja joka voisi ajaa Katajanokan terminaalista Aleksin ja Rautatieaseman kautta Hakaniemeen ja sieltä vaikkapa Toiselle linjalle. Linjatunnuksista vapaana olisi esimerkiksi 2.

Toisin sanoen samaa reittiä jota kakkonen ajoi vuoden 2003 loppuun asti kai vuosien ajan;).
 
Jos lähdetään perustamaan erillistä Katajanokan terminaalia palvelevaa linjaa, olisi se minusta järkevintä ohjata kulkemaan sekä Rautieaseman että Kampin kautta vanhojen kakkosen reittivarianttien henkiinherättämisen sijaan. Terminaalilinjan reittinä voisi esimerkiksi olla Katajanokan terminaali - ... - Aleksanterinkatu - Mikonkatu - Kaivokatu ja paluusilmukka Kampin keskuksen ympäri reittiä Mannerheimintie - Arkadiankatu - Fredrikinkatu - UKK - Simonkatu. Reitin toteuttaminen vaatisi ainoastaan yhden uuden kaarteen rakentamista Arkadiankadulta Fredrikinkadulle, mutta tarjoaisi yhteydet terminaaliin sekä linja-auto- että rautatieasemalta.
 
[...] ja paluusilmukka Kampin keskuksen ympäri reittiä Mannerheimintie - Arkadiankatu - Fredrikinkatu - UKK - Simonkatu. Reitin toteuttaminen vaatisi ainoastaan yhden uuden kaarteen rakentamista Arkadiankadulta Fredrikinkadulle, mutta tarjoaisi yhteydet terminaaliin sekä linja-auto- että rautatieasemalta.

Silmukka myötäpäivään kannattaa, koska Fredrikinkadulta Arkadiankadulle tarvitsee rakentaa vain tuo yksi kaarre kaksine vaihteineen. Vastapäivään kuten kuvasit pitää ylittää kaksi raidetta ristikoin, toinen vielä kaarteessa. Riittääköhän ratageometriasta tuollaiselle kaarteelle?
 
Silmukka myötäpäivään kannattaa, koska Fredrikinkadulta Arkadiankadulle tarvitsee rakentaa vain tuo yksi kaarre kaksine vaihteineen. Vastapäivään kuten kuvasit pitää ylittää kaksi raidetta ristikoin, toinen vielä kaarteessa. Riittääköhän ratageometriasta tuollaiselle kaarteelle?
Totta, en tullut tuota ajatelleeksi. Tosin vastapäivään kiertävä silmukka olisi mahdollisesti linjalla matkustaville loogisempi, itse ainakin hakeutuisin etelän suunnan pysäkille Kampissa jos olisin tietämättömänä yhteyttä käyttämässä (asia olisi toki helpompi hoitaa opaskylteillä).

Paras ratkaisu olisi tietenkin uuden paluusilmukan rakentaminen johonkin kohtaan Fredrikinkadulle Kampin pysäkin pohjoispuolelle jos se vain olisi mahdollista.
 
Katajanokan terminaali - Länsiterminaali -yhteyttä mutkistaa hieman laivojen erilaiset lähtöajat (ja lähtöjen määrä). Katajanokan terminaalista on vain kolme päivittäistä lähtöä ja liikennettä tarvitaan noin klo 10-11.30, 16-17.30 ja 20.30-21.30. Länsiterminaalista sen sijaan on kahdeksan päivittäistä lähtöä ja liikennettä tarvittaisiin noin klo 6.30-8, 9.30-10.30, 13-14.30, 16-18.30, 19.30-22 ja 23-24. Erilaisten liikennetarpeiden vuoksi terminaalien välisen heilurilinjan päät eivät siis olisi tasapainossa ruuhkahuippujen ajoittuessa osittain eri tunnneille ja Länsiterminaalin matkustajamäärien ollessa huomattavasti suurempia kuin Katajanokan vastaavien.

(That said, ehdotin itsekin vastaavaa yhteyttä Maxin mainitsemassa toisessa ketjussa).
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaan uusi satamalinja olisi tietenkin hieno ratkaisu, mutta vaatisi investointeja ja vaunupäiväkustannuksia. Omassa ehdotelmassani ideana oli lähinnä poistaa aamupäivän turhaa ylikapasiteettia Munkkiniemestä ja karsia hieman kustannuksia vähentämällä nelosen aamuruuhkavuorojen kierroksia.
 
Kokonaan uusi satamalinja olisi tietenkin hieno ratkaisu, mutta vaatisi investointeja ja vaunupäiväkustannuksia.
Joka tapauksessahan ~muutaman vuoden päästä Länsiterminaali saa silmukan ja toivottavasti vuorovaunutkin. Toinen pää taitaa olla vielä harkinnassa.
 
Ihan käytännön asiana, niin Munkkiniemen raitiolinja 4 pitäisi jakaa kahdeksi eri linjaksi, jos 10 minuutin vuoroväli halutaan toteuttaa nykyisen 4-8 minuutin sijaan. Suuri osa nelosen matkustajista matkustaa sillä vain keskustan sisällä, alkaen ehkä Töölöstä ja päättyen Kauppatorille.

Itse asiassa nelosen kuormitus alittaa puolet huippukohdan kuormituksesta vasta Paciuksenkadulla ja Katajanokalla. Nelonen on siis yllättävänkin pitkältä matkalta hyvin kuormittunut. Vastaavasti kympillä hyvä kuormitus on ainakin ennen ysiä ulottunut Kolmikulmalta Ruskeasuolle asti.
 
Itseasiassa olen ollut havaitsevani että nelosella poka vaihtuu usein kokonaan tai lähes kokonaan Lasipalatsilla.
 
Takaisin
Ylös