Westendin Linjan talousvaikeudet

Mun puolesta saa kaatua. Eilen olin Tapiolassa odottelemassa e18:aa ja pysäkillä hetken viipynyt WL26 sai aikaan sellaisen kärypilven, että henkeä ahdisti ja tuli paha olo. Jos koko kalusto on tuossa kunnossa, alkaa kyseisen firman bussien käyttäminen olla kohta hengenvaarallista touhua.

Eilen kuljin WL:n Crossarilla nro 29 linjalla 452. Meno oli todella tahmeeta. Kuljettaja varmaan polki kaasua minkä pystyi, mutta auto ei tuntunut reagoivan. Hämeenlinnanväylällä Haagan kohdalla ylämäessä alkoi jo vähän säälittämään.

Noh noh, älkääs nyt.. Löytyy Westendiltä sentään yksi luotettava auto, joka on huippukunnossa, #25:n. Kuljettaja kuvaili näin "Tämä on ainoa auto joka käynnistyy pelkästään avaimesta kääntämällä". Sanoi lisäksi että on ollu aktiivisesti ajossa, maanantain ja tiistain jo tällä viikolla.

Ps. Jos joku haluaa käydä bongaamassa tuon niin kuljettaja antoi vinkin: Useimmiten tuo 25:n on 143A:n lähdöllä klo 7:27 Soukanniemestä tai 147:n lähdöllä klo 7:39 Kivenlahdesta.
 
Tuo Vantaan suunnan linjojen 452, 453, 516 ja 400N kilpailutukseen osallistuminen ja voittaminen oli ainakin yhtiön kannalta todellinen töppäys, siirtoajot toiselle puolelle Espoota ovat aivan järjettömiä.

Olen ihmetellyt itse ihan samaa. En voi ymmärtää miksi WL tekee tarjouksen linjoille, joiden varikkosiirtymien matkaksi tulee lähes 15 km. Eikö olisi kannattavampaa tehdä tarjouksia Länsiväylän ja Espoon linjoista, jolloin varikkosiirtymätkin olisivat vielä kohtuullisia. Luulenpa, että takaa-ajatuksena tuon tarjouksen teossa on ollut usko VT:n ryhtymisestä kumppaniksi noita linjoja ajamaan. Mutta entäs jos VT ei olisi alihankintaan suostunutkaan? Mitäs WL olisi sitten tehnyt, sanonut HSL:lle (YTV:lle), että ei haluakaan ajaa noita linjoja vai kenties etsinyt toisen kumppanin... Nyt kun WL hävisi linjat 158, 160 ja 501 22/2011-kilpailussa, niin saataisiinkohan vanhimmat bussit (Ikarukset, Rellut) jo pois liikenteestä, toivoa ainakin sopii.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikään bussi ei kestä satoja kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia joka päivä.
Tähän on kyllä pakko puuttua; Millä perusteella bussi ei kestä satoja kiihdytyksiä ja jarrutuksia? Siihenhän linja-auto on varmaankin hyvin pitkälti suunniteltu, tai ainakin tiedossa on ollut että näin bussilla joudutaan tekemään.

Kyllä kaikki bussit varmasti kestäisivät aivan samalla tavalla tuon 80->0:aan jarrutukset ja vastaavasti kiihdytykset jos kaikki kuljettajat osaisivat ajaa ennakoiden ja rauhallisesti (ei tarkoita hiljaa). Se auton käyttäjä sen moottorin, vaihteiston ja kaiken muunkin kestävyydestä on ensisijaisesti vastuussa! Esim. kaasu-Man ei tykkää yhtään pahaa, 5-nopeuksisella hidastimella jo hidastimen 2-asennolla saa auton pysähtymään nätisti ja tasaisesti pysäkille 80 km/h nopeudesta, jarrupolkimeen koskematta. Ja kiihtyy sitten sen minkä kiihtyy, kiire ei ole minnekään... Ja mikään tunnin seutulinja ei aja moottoritietä kuin murto-osan linjan pituudesta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HSL Poikeusliikennetiedote sanoi:
26.03.2012 06.47 - Seutuliikenteen linja 158 Nöykkiönlaaksosta, klo 06:55 peruttu.
Syy: kalustopula.
Tämä on jo toinen merkkaus kalustopulasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Wl 47:ssa näytti olevan etulinjakilpi rikki, määränpää vain näkyi. Tuulilasille oli laitettu vanhan ajan vuoronumerokilpi näyttämään numeroa :O
 
Veolia alkaa ajamaan WL:n osuutta linjasta 530 tämän kuun loppupuolella:lol:

Ovatkohan nuo wessun kahden auton vuorot alkaneet/päättyneet Martsarista/Martsariin? Jos ovat, niin varmaan aika tappiollista touhua tuokin alihankinta on pitkien siirtoajojen takia ollut! Veolian Tuupakan varikko on kuitenkin paljon lähempänä. Meinaakohan wessu "lainata" auton 28 veolialle? Sehän on täysvalkoinen joten tarttisi vaan laittaa veolian nimitarrat kylkiin, aiemminhan wessu on lainannut veolialle auton 43 joka ajelee linjoja 452/453.
 
Ovatkohan nuo wessun kahden auton vuorot alkaneet/päättyneet Martsarista/Martsariin? Jos ovat, niin varmaan aika tappiollista touhua tuokin alihankinta on pitkien siirtoajojen takia ollut! Veolian Tuupakan varikko on kuitenkin paljon lähempänä. Meinaakohan wessu "lainata" auton 28 veolialle? Sehän on täysvalkoinen joten tarttisi vaan laittaa veolian nimitarrat kylkiin, aiemminhan wessu on lainannut veolialle auton 43 joka ajelee linjoja 452/453.

En ole täysin varma, mutta ilmeisesti Ivecot, joita WL ei saanut lunastettua rahoitus vaikeuksien takia tulevat Veolialle linjalle 530:lol:
 
En ole täysin varma, mutta ilmeisesti Ivecot, joita WL ei saanut lunastettua rahoitus vaikeuksien takia tulevat Veolialle linjalle 530:lol:

Näin olin tänne myös spekuloimassa. Wl 28 on vehicon (entinen?) vara-auto joka nyt on ollut jo pitkään wl:llä

uusiahan alkuperäisesti 530:lle tarjottiin ja wl on syksystä alkaen ajanut siellä sakko autoilla 28:n lisäksi.
 
uusiahan alkuperäisesti 530:lle tarjottiin ja wl on syksystä alkaen ajanut siellä sakko autoilla 28:n lisäksi.

Sinänsä sääli kun nyt linjalta häviää wl 54 (city L) joka on ollut matkustajan kannalta paljon mukavampi auto matkustaa kuin nämä ivecot. Kaikki autothan tarjottiin uusina mutta onhan siellä åbergillakin kaksi vanhempaa scalaa, autot 4 ja 6 jotka vuosimallia 2005 ja 2007.
 
Sinänsä sääli kun nyt linjalta häviää wl 54 (city L) joka on ollut matkustajan kannalta paljon mukavampi auto matkustaa kuin nämä ivecot. Kaikki autothan tarjottiin uusina mutta onhan siellä åbergillakin kaksi vanhempaa scalaa, autot 4 ja 6 jotka vuosimallia 2005 ja 2007.

Niistä vanhemmista åbergilaisista oli joskus juttua jossain toisessa ketjussa, ja niitä on kuulemma varusteltu jotta on saatu kalustopisteet samalle tasolle uusien kanssa. Uudet tarjotut olivat lähtökohtaisesti kuulemma karvalakki mallia :D

Luulisin että se wl 28 siirtyy ainakin toistaiseksi ajamaan linjaa 105 sillä sielläkin pitäisi olla Åbergin uuden auton lisäksi toinen uusi auto
 
Åbergin Linjan kaikki autot ovat niin mukavia että meinaa niihin torkahtaa, muutenkin Åberg on hoitanut asiansa mallikkaasti. Tuo WL 54, en ole itse tavannut koskaan ja toivottavasti en tule tapaamaankaan, koska en niin pidä City L:istä vaikka ovatkin pehmeät penkit.
Tyhmä kysymys kuuluu: Purkaako ÅL WL:n alihankintasopimuksen tai mikä onkaan ja tekee uuden samankaltaisen Veolian kanssa? Sinäänsä hyvä asia koska itse Myyrmäessä asun ja käytän ko. Linjaa.
Tämä meinaa siis että WL:n loppu on valitettavan lähellä.. :(
 
Tämä meinaa siis että WL:n loppu on valitettavan lähellä.. :(

En sanoisi niinkään. Nyt Wl pääsee eroon alihankintasopimuksesta joka ei välttämättä ole niin kannattava kun sen pitäisi olla, varsinkin kun wl on ajanut siellä ja 105:llä kokoaika sakko autolla = liikennöintikorvaus pienenee entisestään. Nyt lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja taloutta saadaan kohotettua ainakin marginaalisesti hetkeksi aikaa :) kaiken tämän lisäksi myös wl 54 vapautuu vara-autoksi, eikä niin usein tarvitse käyttää sakko-autojen kruunaamattomia kunkkuja (wl 25 & 96)
 
Tulipa muuten mieleen, kun WL poisti -00 Ikarukset yhtä lukuunottamatta viime syksynä ja ne löytyvät edelleen TIP Trailerin sivuilta. Olisiko poistamisen takana Leasing sopimuksen purku, kun on jäänyt maksamatta tai horisontissa on näkynyt selvästi, ettei pystytä maksamaan näistä enää?
 
Tulipa muuten mieleen, kun WL poisti -00 Ikarukset yhtä lukuunottamatta viime syksynä ja ne löytyvät edelleen TIP Trailerin sivuilta. Olisiko poistamisen takana Leasing sopimuksen purku, kun on jäänyt maksamatta tai horisontissa on näkynyt selvästi, ettei pystytä maksamaan näistä enää?
Tuo saattaa Nak olla hyvinkin mahdollista ellei totta jopa. Mutta miksi olisi sitten poistettu vain nämä autot ja ei yhtään muita?

Ja kun selailin Westendin Linjan sivustoja, niin sitä ei ole päivitetty vähään aikaan koska 530 ei ole poistunut sieltä "LINJALIIKENNE" osiosta. :D
 
Takaisin
Ylös