Y-juna lopetetaan

Onko tämän Y-junan (Ja R, Z ym) laskutuksen kanssa sellainen tilanne, että kun juna kuuluu Helsingin lähiliikenteeseen mutta päätepysäkki on HSL-alueen ulkopuolella, niin liikennettä ei tilaa eikä maksa HSL, mutta sen sijaan HSL kuitenkin joutuu maksamaan jokaisesta matkustajasta kiinteän korvauksen valtiolle/VR:lle? Siis sama systeemi kuin bussien U-liikenteessä.

Jos tuo korvaus ei ole ihan pieni, niin HSL:lle tulee turhan kalliiksi se, että matkustajat hakeutuvat näihin nopeisiin vuoroihin. Siispä HSL ei varmaan pane pahakseen sitä, että liikenne loppuu. Onko HSL jopa ollut aktiivinen, ehkä aloitteellinen tässä lopettamisasiassa?
 
Ihmettelen hieman sitä kun Helsingin Sanomat kirjoittaa sen olevan taloudellinen itsemurha, jos Siuntion kunta ostaisi vuorot. Jos ostaa 14 kilometrin pituisen junavuoron, jossa menee 22 matkustajaa, onko tuo muka erityisen kallista? http://www.hs.fi/kaupunki/a1442895529367

Sen vielä ymmärrän ettei Y-junaa välttämättä kannata ajaa Karjaalla saakka. Inkoon matkustajamäärät ovat kovin vähäiset verrattuna Siuntioon ja Karjaata palvelee Turun junat nykyistä Y-junaa useammin. Siuntiossa palvelu kannattaisi kuitenkin säilyttää koska matkustajia on riittänyt ja kun aseman läheisyyteen on suunniteltu runsaasti lisää asuntorakentamista, niin tulevaisuudessa junalle olisi todennäköisesti vielä nykyistä suurempi tarve. Paras tapa säilyttää junaliikenne Siuntioon olisi jatkaa osa U-junista yksi asemanväli Kirkkonummelta Siuntioon, Matka-aika tuolla välillä olisi n.10 minuuttia suuntaansa joten varmaankin myös E/S-junien aikatauluja pitäisi säätää. Haittapuolena Siuntiolaisille olisi 10-15 minuuttia nykyistä pidempi Matka-aika Helsinkiin mutta plussana paremmat yhteydet väliasemille.
 
Lähijunista S-junan luulisi olevan luontevampi vaihtoehto, tunnus ainakin pääteaseman mukaan;) Toisaalta InterCity voisi vain ottaa yhden pysähdyksen lisää, Pendolino on sitten Turku-Hki-työmatkalaisia ja bisnesmiehiä varten nopein yhteys, jota tuoreen uutisen mukaan nopeutetaan ko. välillä 30 minuutilla. Ei InterCityllä kilpailla nopeita pikavuoroja vastaan kuitenkaan, siihen tarkoitukseen se on jo nyt liian hidas. Helminauhamaiseen kuntakeskusten väliseen liikennöintiin se on passeli.
 
Tässä kohtaa olisi kohtuullista, että yhteiskunta kustantaisi korvaavan syöttöbussin Siuntiosta Kirkkonummen rautatieasemalle suunnilleen nykyisen Y-junan vuorotiheydellä.
 
Tässä kohtaa olisi kohtuullista, että yhteiskunta kustantaisi korvaavan syöttöbussin Siuntiosta Kirkkonummen rautatieasemalle suunnilleen nykyisen Y-junan vuorotiheydellä.

Vaikea kuvitella, että tuo tulisi kokonaisuutena halvemmaksi kuin junan ajaminen.
 
Paras tapa säilyttää junaliikenne Siuntioon olisi jatkaa osa U-junista yksi asemanväli Kirkkonummelta Siuntioon...

Jos nuo laskutusasiat menevät niin kuin muistelen, niin tuollainen juna siirtyisi HSL:n kustannettavasta valtion piikkiin, ja HSL maksaisi matkustajakohtaista korvausta. Pahimmillaan tilanne olisi se, että HSL:n kustannukset nousisivat nykyisestä.
 
Sen vielä ymmärrän ettei Y-junaa välttämättä kannata ajaa Karjaalla saakka. Inkoon matkustajamäärät ovat kovin vähäiset verrattuna Siuntioon ja Karjaata palvelee Turun junat nykyistä Y-junaa useammin.
En tarkoita tätä moitteeksi, mutta kysyn, mihin perustuu ymmärrys siitä, ettei Y-junaa kannata ajaa Karjaalle saakka? Vainko siihen, että VR-Yhtymä on niin ilmoittanut?

Väitän nimittäin niin, että asia on täysin päin vastoin, jos ajatellaan asiaa yhteiskunnan kannalta. Pelkästään Inkoon ja Siuntion ilmoitetut nousumäärät riittävät kattamaan junan todelliset kulut. Ja kun Y-junaan tulee nousijoita myös Karjaalta sekä Kirkkonummelta ja epäilemättä vielä joku siitä lähempääkin Helsinkiä, juna tuottaa voittoa suhteessa kuluihinsa. Tämän voi laskea julkisuudessa olleilla tiedoilla.

VR-Yhtymän kannalta asia on toinen. Tietenkin se myy mieluummin Karjaalta Helsinkiin matkaaville yli 20 € maksavia IC-lippuja kuin 12,40 € maksavia Y-junan lippuja. Monopolimaisesti ajattelevassa yhtiössä ajatellaan ehkä vielä niin, että kaikki Y-junamatkustajat suostuvat maksamaan lähes tuplahinnan, koska on pakko. Lisäksi Y-juna on täydentänyt Kirkkonummen junaliikenteen palvelun ruuhkan suuntaan kolmeen junaan tunnissa. HSL onkin jo ilmoittanut, että Y-junan poistamisesta jäljelle jäävän kahden junan kapasiteetti ei riitä. Tämä sopii myös hyvin VR-Yhtymälle, koska kun LVM lakkaa ostamasta Y-junan, sen tekee HSL. Tietenkin VR-Yhtymä menettää Y-junan lipputulot kahdelta asemalta. Mutta monopolimaisesti ajateltuna sillä ei ole väliksi. Kun ei ole kilpailijoita, voi nostaa jäljelle jäävien palveluiden hintaa enemmän kuin on lipputulojen menetys. Tämä on suoraan monopolin liiketoimintamalli.

Yhdenlainen sijaiskärsijä tässä on Siuntion kunta. Se on nähnyt junassa samanlaisen mahdollisuuden kuin Mäntsälä Lahden oikoradan asemassa. Mutta heti kun Siuntio on alkanut panostaa junayhteyteen, se uhataan lopettaa. Hyvä muuten muistaa, että VR-Yhtymä uhkasi lopettaa myös oikoradan junaliikenteen jo ennen kuin liikenne edes oli alkanut.

Siuntion kunnan kannattaisikin ostaa juna itse, nimenomaan Helsingin ja Karjaan välille, ja kerätä junan lipputulot ja tehdä HSL:n kanssa sopimus, että myös HSL-liput kelpaavat junissa, ja Siuntio saa niiden käytöstä HSL:ltä hyvityksen. Siuntio nimittäin tekisi tällä tavoin junalla tulosta, tai sitten se voisi toimia HSL:n tapaan ja myydä kuntalaisilleen junaliput omakustannushintaan. Eli nykyistä halvemmalla. Tämä on itsestäänselvä ratkaisu esimerkiksi Ruotsissa.

Mutta Suomessa tämä on mahdotonta. Laki kieltää Siuntiota ostamasta junaa edes monopoli-VR:ltä. Välikädeksi tarvitaan valtio, kuten nyt on tilanne. Ja junaliikennettä ei voi ostaa tervellä hinnalla, koska hankintaa ei voi kilpailuttaa, vaikka hankintalaki sitä edellyttää julkselta hankinnalta. Monopolin näkökulmasta Siuntion kunnan intressi on sille huono, joten junan hinta pannaan niin suureksi, ettei kauppaa synny. Ja kaikki uskovat, kun tämä monopliyhtiö väittää, että tämä ei ole kannattavaa.

Antero
 
En tarkoita tätä moitteeksi, mutta kysyn, mihin perustuu ymmärrys siitä, ettei Y-junaa kannata ajaa Karjaalle saakka? Vainko siihen, että VR-Yhtymä on niin ilmoittanut?

Siihen, että Karjaalta ja Karjaalle menee aikataulullisesti nykyisten Y-junien kanssa varsin lähekkäiset junavuorot Helsinkiin, joilla nykyisten Y-junien matkustajat voidaan kuljettaa. Myös se, että valtaosa nykyisistä Karjaan junamatkustajista käyttää IC junia eikä Y-junia kertoo, että IC junat kelpaavat hyvin Karjaan matkustajille. Toki Y-junat ovat Karjaan junamatkustajille ihan mukava vuoroväliä tiivistävä lisäpalvelu, mutta pohjimmiltaan Y-junille ei Karjaalla ole kovin suurta tarvetta.

Se, miten VR hinnoittelee eri junat ei taas minusta liity suoraan Y-junien tarpeellisuuteen tai tarpeettomuuteen, vaan on Y-junan tarpeellisuudesta riippumaton kysymys. Y-junan IC junia halvempi hinnoittelu myös osittain perustui siihen, että liikenne- ja viestintäministeriö tuki liikennettä. VR ei myöskään nykyisessä kilpailutilanteessa voi olla hyväntekeväisyyslaitos, joka tuottaa periaatteessa mukavia lisäpalveluja roimalla tappiolla, ei ainakaan samassa määrin kuin aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Siihen, että...
Kysyin Akin käsitystä siitä, mihin hänen ymmärryksensä perustuu. Et voi vastata siihen.

VR ei myöskään nykyisessä kilpailutilanteessa voi olla hyväntekeväisyyslaitos, joka tuottaa periaatteessa mukavia lisäpalveluja roimalla tappiolla, ei ainakaan samassa määrin kuin aikaisemmin.
Tähän asiaan voidaan palata sitten, kun VR-Yhtymä on kilpailutilanteessa. Nyt VR-Yhtymällä on henkilöjunaliikenteen monopoli. Enkä aio jaaritella siitä, onko vai ei ole, vaikka mielestäsi ei olisikaan.

Antero
 
Siuntion kunnan kannattaisikin ostaa juna itse, nimenomaan Helsingin ja Karjaan välille, ja kerätä junan lipputulot ja tehdä HSL:n kanssa sopimus, että myös HSL-liput kelpaavat junissa, ja Siuntio saa niiden käytöstä HSL:ltä hyvityksen. Siuntio nimittäin tekisi tällä tavoin junalla tulosta, tai sitten se voisi toimia HSL:n tapaan ja myydä kuntalaisilleen junaliput omakustannushintaan. Eli nykyistä halvemmalla. Tämä on itsestäänselvä ratkaisu esimerkiksi Ruotsissa.

Mutta Suomessa tämä on mahdotonta. Laki kieltää Siuntiota ostamasta junaa edes monopoli-VR:ltä. Välikädeksi tarvitaan valtio, kuten nyt on tilanne.

Antero

Näin minä tuota sopimuskuviota itsekin ajattelin, mutta kuten toteat, niin Suomessa tämä ei ole mahdollista. Olisiko tässä yksi kohta jossa Sipilän hallitus voisi tehdä jotain konkreettista kun puhutaan "normienpurkutalkoista".

Karjaan ja Inkoon jättäminen lähijunaliikenteen ulkopuolelle oli ihan oma ajatukseni ja perustui siihen että VR voisi halutessaan myydä Karjaa-Helsinki-kausilippua samaan hintaan tai hieman nykyistä kalliimmalla kuin nyt Y-junaan. Nykyään Lähijunan ja kaukojunan välinen hintaero kausi -ja sarjalippujen kohdalla on mielestäni kohtuuttoman suuri.

on muuten aika erikoista kun VR myy kausilippua Helsingin ja Järvenpään välisiin lähijuniin hintaan 140,50€/kk(26 päivää) vuorovälin ollessa läpi päivän 30 minuuttia ja ruuhkissa jopa tiheämpikin.
Siuntion ja Helsingin välisiin muutamaan päivittäiseen Y-junavuoroon myydään samanpituista kausilippua hintaan 154,50/kk. Toki Pääradan H/R-junissa matkustajamäärät ovat aivan eri luokkaa kuin Y-junassa, mutta silti samalla rahalla saa hyvin heikkoa palvelua jos asut Siuntiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos näitä asioita meillä suunniteltaisiin pitkäjänteisesti, ammattitaitoisesti ja ratkaisukeskeisesti, niin kyllähän tähänkin hyvä ratkaisu löytyisi. Nykyinen veturi + tyhjät junanvaunut Turkuun ei ole kovin toimiva konsepti. Matka on lyhyt, IC-konsepti liian raskas. Kun hankittaisiin kaukosisustettuja Flirt-junia, voitaisiin parempien kiihdytysominaisuuksien ansiosta liikennöidä nykyisin IC-aikatauluin Helsingin ja Turun välillä, ja lisätä pysähdykset Inkoossa ja Siuntiossa. Näiden asemien palvelutaso paranisi, pitkämatkalaisten ei huononisi, Y:n voisi lopettaa ja HSL saisi toivomansa säästöt, kun Turku-Flirteissä ei HSL-lippu kelpaisi.
 
Y-juna pitää saada pois tämän uuden Express-junan alta, joka on vastaisku Onnibusille:
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seut...teyden+testaamisen+Turun+ja+Helsingin+valilla

Jos VR hinnoittelee tämän uuden nopeamman express-pendon vielä kalliimmaksi kuin tavalliset IC-vuorot, niin tuskin mikään matkustajamagneetti tulee olemaan. Olisiko kuitenkin ollut fiksumpaa koittaa ensin täyttää nykyisiä IC-junia halvemmilla perushinnoilla kuin perustaa uutta expressiä joka ajaa kokonaisen yhden lähdön suuntaansa päivässä. Tietty jos VR ottaa oppia OB:n hinnoittelusta ja myy expressiin paikkoja alkaen vaikka 2€ ja kallein paikkakin 20€ luokkaa niin junan voisi jopa saada täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Y-juna pitää saada pois tämän uuden Express-junan alta, joka on vastaisku Onnibusille:
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seut...teyden+testaamisen+Turun+ja+Helsingin+valilla

Vai haluaa VR sellaista kokeilla. Olihan noita erikoispikajunia vielä 1990-luvulla. Toimiikos nuo kallistukset sitten? Kuvaavaa kuitenkin, ettei tuota uskalleta lähteä talvea vasten testaamaan. Taitaa tulla kesäjuna.

Pysähtyykö se vain Kupittaalla ja Pasilassa?

Sinänsä ihan hyvä, jos pendolinosta olisi jotain hyötyä veturijuniin verrattuna. Nyt matka-aika on identtinen ja palvelukokemusta moititaan huonommaksi.
 
Vai haluaa VR sellaista kokeilla. Olihan noita erikoispikajunia vielä 1990-luvulla. Toimiikos nuo kallistukset sitten? Kuvaavaa kuitenkin, ettei tuota uskalleta lähteä talvea vasten testaamaan. Taitaa tulla kesäjuna.

Pysähtyykö se vain Kupittaalla ja Pasilassa?

Sinänsä ihan hyvä, jos pendolinosta olisi jotain hyötyä veturijuniin verrattuna. Nyt matka-aika on identtinen ja palvelukokemusta moititaan huonommaksi.

Ihan kuin olisin toisaalta lukenut, että ei pysähdy Pasilassa lainkaan. Ilmeisen uhkarohkea teko.
 
Takaisin
Ylös