Sen vielä ymmärrän ettei Y-junaa välttämättä kannata ajaa Karjaalla saakka. Inkoon matkustajamäärät ovat kovin vähäiset verrattuna Siuntioon ja Karjaata palvelee Turun junat nykyistä Y-junaa useammin.
En tarkoita tätä moitteeksi, mutta kysyn, mihin perustuu ymmärrys siitä, ettei Y-junaa kannata ajaa Karjaalle saakka? Vainko siihen, että VR-Yhtymä on niin ilmoittanut?
Väitän nimittäin niin, että asia on täysin päin vastoin, jos ajatellaan asiaa yhteiskunnan kannalta. Pelkästään Inkoon ja Siuntion ilmoitetut nousumäärät riittävät kattamaan junan todelliset kulut. Ja kun Y-junaan tulee nousijoita myös Karjaalta sekä Kirkkonummelta ja epäilemättä vielä joku siitä lähempääkin Helsinkiä, juna tuottaa voittoa suhteessa kuluihinsa. Tämän voi laskea julkisuudessa olleilla tiedoilla.
VR-Yhtymän kannalta asia on toinen. Tietenkin se myy mieluummin Karjaalta Helsinkiin matkaaville yli 20 € maksavia IC-lippuja kuin 12,40 € maksavia Y-junan lippuja. Monopolimaisesti ajattelevassa yhtiössä ajatellaan ehkä vielä niin, että kaikki Y-junamatkustajat suostuvat maksamaan lähes tuplahinnan, koska on pakko. Lisäksi Y-juna on täydentänyt Kirkkonummen junaliikenteen palvelun ruuhkan suuntaan kolmeen junaan tunnissa. HSL onkin jo ilmoittanut, että Y-junan poistamisesta jäljelle jäävän kahden junan kapasiteetti ei riitä. Tämä sopii myös hyvin VR-Yhtymälle, koska kun LVM lakkaa ostamasta Y-junan, sen tekee HSL. Tietenkin VR-Yhtymä menettää Y-junan lipputulot kahdelta asemalta. Mutta monopolimaisesti ajateltuna sillä ei ole väliksi. Kun ei ole kilpailijoita, voi nostaa jäljelle jäävien palveluiden hintaa enemmän kuin on lipputulojen menetys. Tämä on suoraan monopolin liiketoimintamalli.
Yhdenlainen sijaiskärsijä tässä on Siuntion kunta. Se on nähnyt junassa samanlaisen mahdollisuuden kuin Mäntsälä Lahden oikoradan asemassa. Mutta heti kun Siuntio on alkanut panostaa junayhteyteen, se uhataan lopettaa. Hyvä muuten muistaa, että VR-Yhtymä uhkasi lopettaa myös oikoradan junaliikenteen jo ennen kuin liikenne edes oli alkanut.
Siuntion kunnan kannattaisikin ostaa juna itse, nimenomaan Helsingin ja Karjaan välille, ja kerätä junan lipputulot ja tehdä HSL:n kanssa sopimus, että myös HSL-liput kelpaavat junissa, ja Siuntio saa niiden käytöstä HSL:ltä hyvityksen. Siuntio nimittäin tekisi tällä tavoin junalla tulosta, tai sitten se voisi toimia HSL:n tapaan ja myydä kuntalaisilleen junaliput omakustannushintaan. Eli nykyistä halvemmalla. Tämä on itsestäänselvä ratkaisu esimerkiksi Ruotsissa.
Mutta Suomessa tämä on mahdotonta. Laki kieltää Siuntiota ostamasta junaa edes monopoli-VR:ltä. Välikädeksi tarvitaan valtio, kuten nyt on tilanne. Ja junaliikennettä ei voi ostaa tervellä hinnalla, koska hankintaa ei voi kilpailuttaa, vaikka hankintalaki sitä edellyttää julkselta hankinnalta. Monopolin näkökulmasta Siuntion kunnan intressi on sille huono, joten junan hinta pannaan niin suureksi, ettei kauppaa synny. Ja kaikki uskovat, kun tämä monopliyhtiö väittää, että tämä ei ole kannattavaa.
Antero