bestcarrus
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 29 Marraskuu 2014
- Viestit
- 480
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sori en pystynyt kun kaverin kännyllä tämän linkin lähetin ja hänellä linkin jälkeen ei pysty enää kirjoittamaan ja hänellä on samsung galaxy gioOlisi kohteliasta lauseella–parilla kertoa, mitä sieltä linkin takaa löytyy.
Uutisessa kerrotaan, että puolet Siuntiolaisista on allekirjoittanut Y-junan lakkauttamista vastustavan adressin.
Kommenttina tähän: tulee vähän mieleen nämä kyläkauppakuolemat. Jos kaikki lopettajaiskahveilla käyneet olisivat käyneet ostoksillakin, ei olisi tarvinnut lopettaa, totesi entinen kauppias. Siuntiossa 3000 allekirjoittajaa, 130 matkustajaa...
Efekti totta. Mutta VR:n tiedotteen mukaan Siuntion aseman ”matkoja/vrk (keskimäärin) 265”. Onko jossain kerrottu, tarkoittaako tämä nousuja ja poistumisia vai käyttäjiä, jolloin luku olisi nousuja, ja poistujia on saman verran? Siuntion asemallahan ei voi olla tilastoituna ”matkoja” niin, että ne ovat sekä lähteviä että tulevia, koska silloin matkat tulisivat lasketuksi kahteen kertaan. Koska samat ”matkat” olisivat muillakin asemilla, joista matkat alkavat tai joihin ne päättyvät. Ja silloin tilastointi ”Suomessa tehdään XXXXXX junamatkaa vuodessa” olisi kaksinkertainen lukema todellisuuteen nähden.Kommenttina tähän: tulee vähän mieleen nämä kyläkauppakuolemat. Jos kaikki lopettajaiskahveilla käyneet olisivat käyneet ostoksillakin, ei olisi tarvinnut lopettaa, totesi entinen kauppias. Siuntiossa 3000 allekirjoittajaa, 130 matkustajaa...
Osmo Soininvaaran blogi 24.9.2015 sanoi:Sain sen eräältä VR:n edustajalta. Myös HS käytti samaa lukua: 260 matkaa eli 130 matkustajaa, koska pendelöijä kulkee molempiin suuntiin.
Hienostihan tämä asia on hanskassa. Jään kuitenkin epäilemään tietoa edelleen. VR:llehän olisi ollut edullista ilmoittaa mahdollisimman pieni luku, joten miksi se ilmoittaisi ison luvun. En voi välttyä ajatukselta, että nyt kun asiasta nousi haloo, lukua pitää ryhtyä kaunistelemaan. Valitettavasti tämä ei ole ensi kerta. Vuosia sitten VR tiedotti matkustajalukemia lopetettavaksi päättämistään junista. Konduktöörien omat tilastot olivat eri kertaluokassa. Mutta jos et itse laske tai konduktööreiltä et tietoja saa, niin milläs osoitat, että ei pidä paikkaansa.Mietin samaa silloin kun se lakkautuslista julkaistiin. Ode kirjoittaa kuitenkin blogissaan http://www.soininvaara.fi/2015/09/23/siuntion-junayhteys/ kommentissa näin:
Onko jossain kerrottu, tarkoittaako tämä nousuja ja poistumisia vai käyttäjiä, jolloin luku olisi nousuja, ja poistujia on saman verran?
Ehkei ole ihan relevantti vertaus valita päätepari bussin reitin varrelta. Samalla tavalla voi valita bussille hankalan pääteparin sopivilta rautatieasemilta. Vaikkapa Turusta aseman pohjoispuolelta Hesaan jonnekin Teollisuuskadun varteen.
Antero
Niin. Olen mielestäni Itäkeskuksen metroaseman käyttäjä, koska minun on pakko vaihtaa bussista metroon Itäkeskuksessa. Vaikka tulen ja menen Itäkeskuksen asemalla kaupungissa käydessäni 4 kertaa, olen kyllä vain yksi aseman käyttäjä. En ole neljä ihmistä.Ihan jos miettii puhtaasti kielen kannalta, niin "aseman käyttäjämäärä" merkitsee minusta sitä ihmismäärää, joka aseman kautta kulkee.
Kun hankittaisiin kaukosisustettuja Flirt-junia, voitaisiin parempien kiihdytysominaisuuksien ansiosta liikennöidä nykyisin IC-aikatauluin --
Veturivetoinen juna
Sr2 + 3x Ed kaksikerrosvaunu
Paino: noin 230t teho: 6200 kW 303 istumapaikkaa
Tehopainosuhde: 27 kW/t
Sähkömoottorijuna
Sm5
Paino: 132t teho: 2000kW (2+2 kaukokalustettuna arviolta 250 istumapaikkaa.)
Tehopainosuhde 15 kW/t
Onko kenelläkään kiihtyvyyskäyrää, miten nämä kokoonpanot eroavat toisistaan? Sm5 ilmeisesti lähtee rivakammin, kun siinä on enemmän vetäviä akseleita. Mutta kuinka monta sekuntia per kiihdytys 120 km/h tai 160 km/h nopeuteen ero on? Entä jarrut ja hidastuvuus, millainen ero niissä on?
Omat kokemukset remontoiduista pendoista ovat hyvät, samaten muutamilta veturinkuljettajilta kuullut. Toki vaikka käyttäjä tlajunen voisi omia kokemuksiaan avata.
Onko jo löytynyt julkisuuteen tieto radankäyttömaksusta per km tällaiselle junalle?
Näinhän se tietysti on. Mutta isoissa terminaalieissa joissa suuri osa matkustajista on kulkuneuvosta toiseen vaihtavia, todellisella käyttäjämäärällä on merkitystä myös kun mitoitetaan terminaalikiinteistöä itsessään. On aika hassua kun Hki-Turku junat nyt siirretään pysähtymään Leppävaarassa Espoon keskuksen sijaan. Leppävaarasta tulee siis vaihtopaika kaikille Espoosta Turkuun junilla matkustaville mutta asemalla ei ole odotustilaa, ei lipunmyyntiä, ei liukuportaita, ei paikkaa jossa odottaa junaa sateen suojassa. On vain pimeä tunneli jossa humalaiset ja kerjäläiset käyvät matkustajien kimppuun ja kauppakeskus Sello jonka tuulikaappi on täynnä hengailevia teinejä. Espoon keskuksen asema on alusta alkaen rakennettu kaukojuna-asemaksi jossa oli kunnon tilat, mutta se alennetaan nyt lähijuna-asemaksi.Tulkoon nyt tässä vielä todetuksi, että kun ilmoitetaan bussien, junien, ratikoiden ja metron matkamääriä, niiden summa ei ole joukkoliikenteen matkamäärä Helsingissä, vaan näihin laitteisiin tehtyjen nousujen määrä. Liitynnän ja vaihtojen vuoksi matkoja on vähemmän. Ja nousuja on yhtä paljon kuin poistumisia. Mutta asemien ja pysäkkien käyttäjiä ei voi olla enemmän kuin asukkaita. Että olisi kiva, jos asiat esitettäsiin täsmällisesti. Edes viranomaisten ja toimijoiden, kuten VR:n tiedotteissa.
Vakiintunut käytäntö Suomessa juna-asemien käyttäjämäärien ilmoittamisessa on, että luku sisältää sekä nousevat että poistuvat matkustajat, joten jos muuta ei ole erikseen kerrottu, voi mielestäni olettaa että tätä käytäntöä noudatetaan.
Leppävaaran asemassa toki on parantamisen varaa, mutta muuten aikamoinen kärjistys. Ei Leppävaaran asema hirveästi poikkea nykymuodossaan esimerkiksi Tikkurilan asemasta ennen Dixiä, toki lipunmyynti ja odotustilaksi kutsuttu paikka puuttuu. Lipunmyyntiähän ei tälläkään hetkellä ole edes Espoon asemalla. En myöskään ymmärrä, mitä haittaa hengailevista teineistä on. Nuorilla on tapana kokoontua hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä oleviin julkisiin tiloihin kuten Kamppiin, Selloon ja Dixiin. Espoon keskuksen tyyppinen asemarakennus Leppävaarassa vain lisäisi teinien hengailua myös Sellon aukioloaikojen ulkopuolella.On vain pimeä tunneli jossa humalaiset ja kerjäläiset käyvät matkustajien kimppuun ja kauppakeskus Sello jonka tuulikaappi on täynnä hengailevia teinejä. Espoon keskuksen asema on alusta alkaen rakennettu kaukojuna-asemaksi jossa oli kunnon tilat, mutta se alennetaan nyt lähijuna-asemaksi.