Y-juna lopetetaan

Y-juna pitää saada pois tämän uuden Express-junan alta, joka on vastaisku Onnibusille:
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seut...teyden+testaamisen+Turun+ja+Helsingin+valilla

On huomioitavaa, että jos Pendoliino pääsee tunnin ja 34 minuutin sekä IC2 tunnin ja 43 minuutin matka-aikaan, kuten tuossa annetaan ymmärtää, se teoriassa mahdollistaisi aikataulun, jossa juna kääntyy 2 tunnissa Helsingistä ja Turusta takaisin. Se tarkoittaisi VR:lle isoa liikennöintikulujen tipahtamista Helsingin ja Turun välillä.

Toki kahden tunnin käännön tiellä taitaa olla muitakin haasteita. Mutta tosiaan Y-junat ovat aika haastavia ja häiriöherkkiä aikataulujen suhteen, kun Kirkkonummen ja Karjaan välillä on vain yksi raide.
 
Olisiko kuitenkin ollut fiksumpaa koittaa ensin täyttää nykyisiä IC-junia halvemmilla perushinnoilla kuin perustaa uutta expressiä joka ajaa kokonaisen yhden lähdön suuntaansa päivässä. Tietty jos VR ottaa oppia OB:n hinnoittelusta ja myy expressiin paikkoja alkaen vaikka 2€ ja kallein paikkakin 20€ luokkaa niin junan voisi jopa saada täyteen.

Epäilen, että kovin pian ottaa oppia. VR tuntuu olevan edelleen juuttunut siihen ajatukseen, että menestys on yhtä kuin kalliimman luokan palvelu bisnesimmeisille. Vikana vaan on, että Tampereelle on bussiin verrattuna paremman luokan rata, mutta Turkuun ei. Tarttis pystyä erilaiseen konseptiin saman firman sisällä.

Sinänsä tietysti hyvä, jos remontoiduista Pendolinoista onnistutaan lopulta saamaan irti hyötyä siinä käytössä, johon ne muinoin hankittiin. Premium-konsepti on tosin äkkiä pilalla, jos pikavuoroa ei saada luotettavaksi.
 
Jos näitä asioita meillä suunniteltaisiin pitkäjänteisesti, ammattitaitoisesti ja ratkaisukeskeisesti, niin kyllähän tähänkin hyvä ratkaisu löytyisi. Nykyinen veturi + tyhjät junanvaunut Turkuun ei ole kovin toimiva konsepti. Matka on lyhyt, IC-konsepti liian raskas.
Mielestäni Saksassa on toimittu näin. Kaupunkien välisiä pendeleitä ajetaan tai ajettiin, siitä on jo aikaa kuin matkustin viimeksi tällaisella, vanhasta kalustosta viritetyllä veturijunalla. Jos oikein muistan, molemmissa päissä oli veturi ja välissä vaunuja, joilla oli ikää mutta sisustus nykyaikainen. Meno oli melkoista haipakkaa, koska juna oli kevyt vetureiden tehoon nähden. Eikä varmasti ollut kallis ratkaisu.

Pendolino ei tällaiseen sovi. Pendo on laiska, se on tehty ajamaan suurta nopeutta pitkiä jotoksia.

Uusi ”superjuna” Turusta on muuten hyvä idea, mutta sen ongelma on, että aikataulu poikkeaa radan liikenteen muusta aikataulurakenteesta. Erityisen vaikeaksi poikkeaminen tulee yksiraiteisella radalla, jossa pitää olla vastaantulevien kanssa synkassa kohtauspaikoilla. 2-raiteisellakin radalla poikkeavan nopeuden juna syö usean junavuoron kapasiteetin. Eli ongelma on myös Kirkkonummen ja Leppävaaran välillä. Ja taas Huopalahden ja Helsingin välillä, koska kaupunkiradalla ei ole enää vapaata kapasiteettia.

Antero
 
No edelleen, jos matkustan Hki-Turku väliä, niin viimeinen vaihtoehtoni on hidas juna. PL ja Vainion kuskaavat huomattavasti nopeammin ja vielä kunnon vuorovälillä. Matka-aika vain 2h 1min. Junalla tähän vähintään 45 minuuttia lisää.
 
Kun hankittaisiin kaukosisustettuja Flirt-junia, voitaisiin parempien kiihdytysominaisuuksien ansiosta liikennöidä nykyisin IC-aikatauluin Helsingin ja Turun välillä, ja lisätä pysähdykset Inkoossa ja Siuntiossa. Näiden asemien palvelutaso paranisi, pitkämatkalaisten ei huononisi, Y:n voisi lopettaa ja HSL saisi toivomansa säästöt, kun Turku-Flirteissä ei HSL-lippu kelpaisi.

Veturivetoinen juna
Sr2 + 3x Ed kaksikerrosvaunu
Paino: noin 230t teho: 6200 kW 303 istumapaikkaa
Tehopainosuhde: 27 kW/t

Sähkömoottorijuna
Sm5
Paino: 132t teho: 2000kW (2+2 kaukokalustettuna arviolta 250 istumapaikkaa.)
Tehopainosuhde 15 kW/t

Onko kenelläkään kiihtyvyyskäyrää, miten nämä kokoonpanot eroavat toisistaan? Sm5 ilmeisesti lähtee rivakammin, kun siinä on enemmän vetäviä akseleita. Mutta kuinka monta sekuntia per kiihdytys 120 km/h tai 160 km/h nopeuteen ero on? Entä jarrut ja hidastuvuus, millainen ero niissä on?
 
Tuli googlailtua vastausta:

Tämän vaunut.org keskustelun mukaan Sr2 + 3-4 vaunua kiihtyisi kuivalla kelillä ihan rajoittimen mukaan eli 1 m/s2 eli tuolloin lähinnä vain matkustajien pysyminen pystyssä rajoittaisi kiihtyvyyttä.

http://vaunut.org/kuva/59374

Matkustajien pystyssä pysymisen aiheuttama kiihtyvyysrajoitus pätee toki myös Sm5:een, kunnes vauhti nousee riittävän korkeaksi ja teho loppuu.

Toki Sm5 olisi energiatehokkaampi ja ovea on enemmän, mutta onko lyhyt veturivetoinen juna kuitenkin käytännössä yhtä hyvin kiihtyvä? Ainakin ero taitaa olla kovin pieni.
 
Uusi ”superjuna” Turusta on muuten hyvä idea, mutta sen ongelma on, että aikataulu poikkeaa radan liikenteen muusta aikataulurakenteesta. Erityisen vaikeaksi poikkeaminen tulee yksiraiteisella radalla, jossa pitää olla vastaantulevien kanssa synkassa kohtauspaikoilla. 2-raiteisellakin radalla poikkeavan nopeuden juna syö usean junavuoron kapasiteetin. Eli ongelma on myös Kirkkonummen ja Leppävaaran välillä. Ja taas Huopalahden ja Helsingin välillä, koska kaupunkiradalla ei ole enää vapaata kapasiteettia.
Kerran päivässä kulkeva superjuna joka ei edes pysähdy välissä ei tuo matkustajia rantaradalle takaisin, se voi menettää vielä enemmän matkustajia kun tavallinen vuoro joka kulkisi samassa aikataulu-slotissa joudutaan lakkauttamaan.

Paras palvelukonsepti on kerran tunnissa kiinteällä aikataululla kulkeva juna. Siitä voi keskutella millaisella kalustolla vuoroja kannattaa ajaa.

Yksi keino joka tulisi mieleen, jos haluaa saada aikaan "luksusta " rantaradalle olisi ajaa yksi vuoro Allegro-kalustolla, niin että juna jatkaisi Helsingistä Pietariin. Eli esim aamulla laivajuna Turusta Pietariin ja illalla takaisin. Turku-Hki välillä kelpaisi kotimaan liput. Allegroja on normaalisti 2 kpl koko ajan Ilmalassa, yksi vararunkona joa toinen "huollossa".

t. Rainer
 
Vaasan yliopiston julkisoikeuden professori Eija Mäkinen ihmettelee Ylen uutisessa Y-junan lakkautusta. "Mäkinen muistuttaa, että kunnat on sidottu alueenkäyttötavoitteisiin, jotka velvoittavat virkamiehiä ottamaan päätöksissään huomioon, että raideliikennettä ei heikennetä." Hänen mielestään valtion pitäisi vähintäänkin huolehtia, että korvaavia yhteyksiä syntyy, tai päätös voi olla laillisuuden rajoilla. Tässä tulkinnassa ilmeisesti VR on yhtä kuin valtio? No, omistaja toki.
 
No edelleen, jos matkustan Hki-Turku väliä, niin viimeinen vaihtoehtoni on hidas juna. PL ja Vainion kuskaavat huomattavasti nopeammin ja vielä kunnon vuorovälillä. Matka-aika vain 2h 1min. Junalla tähän vähintään 45 minuuttia lisää.

Oletko nyt lukenut aikatauluja ihan oikein?
 
No edelleen, jos matkustan Hki-Turku väliä, niin viimeinen vaihtoehtoni on hidas juna. PL ja Vainion kuskaavat huomattavasti nopeammin ja vielä kunnon vuorovälillä. Matka-aika vain 2h 1min. Junalla tähän vähintään 45 minuuttia lisää.

Matkahuolto tarjosi nyt nopeinta yhteyttä 2h 5 min. VR 1h 58 min. Toki Toijalan kautta VR on sen 2h 47 min.
 
Vai haluaa VR sellaista kokeilla. Olihan noita erikoispikajunia vielä 1990-luvulla. Toimiikos nuo kallistukset sitten? Kuvaavaa kuitenkin, ettei tuota uskalleta lähteä talvea vasten testaamaan. Taitaa tulla kesäjuna.

Sinänsä ihan hyvä, jos pendolinosta olisi jotain hyötyä veturijuniin verrattuna. Nyt matka-aika on identtinen ja palvelukokemusta moititaan huonommaksi.

Omat kokemukset remontoiduista pendoista ovat hyvät, samaten muutamilta veturinkuljettajilta kuullut. Toki vaikka käyttäjä tlajunen voisi omia kokemuksiaan avata.

Ilmoitettu nopeus taitaa vaatia täysin häiriöttömän liikennöidyn ja ilmeisesti VR haluaa pitää varmana että alku sujuu mallikkaasti. Ymmärsin myös että testejä tehtäisiin vielä ennen kevättä, aikataulun pitämistä, kulkua jne.

Kuten aikasemminkin ketjussa osoitettu, pitäisi Ed*-kalustolla pystyä ajamaan jo nyt nopeammin kuin mitä tällä hetkellä aikataulut on. Syy miksi näin ei ole, on puhtaasti kohtauspaikoissa. Nykysellään IC-junat kohtaavat Masala-Kirkkonummi (tarkemmin kai Jorvaksessa), Karjaalla ja Salossa. Ei taida olla väleillä tarpeeksi kohtauspaikkoja, jotta saataisiin vaikkapa ohituspaikat vaihdettua ilman toisen suunnan hidastamista. Tietenkin esim. 2h vuorovälillä voi kohtaukset tapahtua ainoastaan Karjaalla, jolloin onkin sitten rallailu varaa Hki-Karjaa ja Karjaa-Turku väleillä, jolloin todennäköisesti matka-aikaakin saataisiin lyhyemmäksi ja 2 ylimäärästä runkoa pois. Helsingin päässä tietty voi mahdollisuuksien mukaan kierrättää vielä Kouvolan tai Tampereen suunnan juniin, jolloin saadaan myös enemmän pelivaraa (Tampereen junat saapuvat Hki :52 ja lähtevät :06, Kouvolan junat saapuvat :48 ja lähtevät :52, Turun junat saapuvat :58 ja lähtevät :02) ja näin tarttisi vain yhdestä suunnasta nipistää aikaa (Helsinki-Turku), jotta Turun kääntö saadaan lyhyeksi ja toimivaksi.

Joku totesi ettei uusi pendolino yhteys lisää matkustajamäärää harvennetuilla pysähdyksillä. Ei varmaan kovin suuresti, mutta kuljettaa nykyiset matkustajat nopeammin ja jos (kuten todennäköisesti) korvaa jonkun toinen junavuoron niin senhän matkustajat kyytiin siirtyy. Turun ruuhka-junat (vaikkapa 16:02 Helsingistä) ovat mukavan täynnä kuukausilippulaisii, jotka kuitenkin suurinosa menossa Kupittaalle/Turkuun.

Y-junan korvaava liikenne olisi järkevää ainoastaan Siuntioon. On se vaan niin kuollut Inkoon ja Karjaan jälkeen. Ei sitä porukkaa Karjaallekkaan kovin paljoa Y-junissa ole, vaikka monet sitä luulee, vaikka lippujen hinnat onkin halvempi. Lisäksi Arohan on monissa uutisissa myöntänyt ettei "matkustajat suostu maksamaan nykyisiä hintojamme" ja sanoi muutoksen olevan käsillä, eli odotettavissa olisi puheiden perusteella hinnanlaskuja, etenkin kun kannattamattomia vuoroja vähennetään. Nytkin on jo VR:n tarjouslippujen linja löyseentynyt. Ennen oli usein että jopa viikko(ja) etukäteen piti varata liput, nykysin riittää melkein kaikissa (ellei kaikissa) tarjouksissa se että varaat 48 tuntia ennen. En ihmettelisi vaikka tuokin vähenisi, mutta oikeaan suuntaan mennään jo nyt.
 
Niin asemalta asemalle. Mutta ei Meilahti - Turun tuomiokirkko.
Ehkei ole ihan relevantti vertaus valita päätepari bussin reitin varrelta. Samalla tavalla voi valita bussille hankalan pääteparin sopivilta rautatieasemilta. Vaikkapa Turusta aseman pohjoispuolelta Hesaan jonnekin Teollisuuskadun varteen.

Antero
 
Takaisin
Ylös