Vai haluaa VR sellaista kokeilla. Olihan noita erikoispikajunia vielä 1990-luvulla. Toimiikos nuo kallistukset sitten? Kuvaavaa kuitenkin, ettei tuota uskalleta lähteä talvea vasten testaamaan. Taitaa tulla kesäjuna.
Sinänsä ihan hyvä, jos pendolinosta olisi jotain hyötyä veturijuniin verrattuna. Nyt matka-aika on identtinen ja palvelukokemusta moititaan huonommaksi.
Omat kokemukset remontoiduista pendoista ovat hyvät, samaten muutamilta veturinkuljettajilta kuullut. Toki vaikka käyttäjä tlajunen voisi omia kokemuksiaan avata.
Ilmoitettu nopeus taitaa vaatia täysin häiriöttömän liikennöidyn ja ilmeisesti VR haluaa pitää varmana että alku sujuu mallikkaasti. Ymmärsin myös että testejä tehtäisiin vielä ennen kevättä, aikataulun pitämistä, kulkua jne.
Kuten aikasemminkin ketjussa osoitettu, pitäisi Ed*-kalustolla pystyä ajamaan jo nyt nopeammin kuin mitä tällä hetkellä aikataulut on. Syy miksi näin ei ole, on puhtaasti kohtauspaikoissa. Nykysellään IC-junat kohtaavat Masala-Kirkkonummi (tarkemmin kai Jorvaksessa), Karjaalla ja Salossa. Ei taida olla väleillä tarpeeksi kohtauspaikkoja, jotta saataisiin vaikkapa ohituspaikat vaihdettua ilman toisen suunnan hidastamista. Tietenkin esim. 2h vuorovälillä voi kohtaukset tapahtua ainoastaan Karjaalla, jolloin onkin sitten rallailu varaa Hki-Karjaa ja Karjaa-Turku väleillä, jolloin todennäköisesti matka-aikaakin saataisiin lyhyemmäksi ja 2 ylimäärästä runkoa pois. Helsingin päässä tietty voi mahdollisuuksien mukaan kierrättää vielä Kouvolan tai Tampereen suunnan juniin, jolloin saadaan myös enemmän pelivaraa (Tampereen junat saapuvat Hki :52 ja lähtevät :06, Kouvolan junat saapuvat :48 ja lähtevät :52, Turun junat saapuvat :58 ja lähtevät :02) ja näin tarttisi vain yhdestä suunnasta nipistää aikaa (Helsinki-Turku), jotta Turun kääntö saadaan lyhyeksi ja toimivaksi.
Joku totesi ettei uusi pendolino yhteys lisää matkustajamäärää harvennetuilla pysähdyksillä. Ei varmaan kovin suuresti, mutta kuljettaa nykyiset matkustajat nopeammin ja jos (kuten todennäköisesti) korvaa jonkun toinen junavuoron niin senhän matkustajat kyytiin siirtyy. Turun ruuhka-junat (vaikkapa 16:02 Helsingistä) ovat mukavan täynnä kuukausilippulaisii, jotka kuitenkin suurinosa menossa Kupittaalle/Turkuun.
Y-junan korvaava liikenne olisi järkevää ainoastaan Siuntioon. On se vaan niin kuollut Inkoon ja Karjaan jälkeen. Ei sitä porukkaa Karjaallekkaan kovin paljoa Y-junissa ole, vaikka monet sitä luulee, vaikka lippujen hinnat onkin halvempi. Lisäksi Arohan on monissa uutisissa myöntänyt ettei "matkustajat suostu maksamaan nykyisiä hintojamme" ja sanoi muutoksen olevan käsillä, eli odotettavissa olisi puheiden perusteella hinnanlaskuja, etenkin kun kannattamattomia vuoroja vähennetään. Nytkin on jo VR:n tarjouslippujen linja löyseentynyt. Ennen oli usein että jopa viikko(ja) etukäteen piti varata liput, nykysin riittää melkein kaikissa (ellei kaikissa) tarjouksissa se että varaat 48 tuntia ennen. En ihmettelisi vaikka tuokin vähenisi, mutta oikeaan suuntaan mennään jo nyt.