Yhteys Kumpulan kampukselle

h45 Malminkartanossa

Tuo olisi hyvä jos h45 kulkisi edes 10min välein aamuisin ja päivisin. Illalla voisi kulkea 20min tai harvemmin ja juna voisi kulkea klo 22.00 ja lisättäisiin h39 ja h45:lle ilta ajoa jolloin voitaisiin jättää 39A pois ja sitten yöllä kulkisi 01N
Juna voisi kulkea 22.00. Tarkoitatko että siihen asti? En suosittele tälläistä matkustusmukavuuden heikentämistä, itse nimittäin viimeksi matkustin M-junalla 22.30 ja matkustajia riitti 20 min välein kulkevaan junaan; Pasilassa oli jo saman verran kuin missä tahansa keskipäivän junavuorossa.

Yöllä jaksaa vielä vähemmän etsiä oikeaa bussivuoroa, juna on helppo ja nopea ja M-junaan vaihdetaan monista busseista yölläkin. Lisäksi tuleva Kehärata kuitenkin tulee kulkemaan pitkälle yöhön, joten on rakennettava radan alueita liityntää ajatellen. Kehärataa voisi ajaa 10 min välein jopa 24 asti, sillä sille on laskettu aika suuret matkustajamäärät ja ajetaan ruuhkassa, oliko se nyt 3 yksikön sm5:ttä voimin. Yölläkin voitaneen ajaa 10 min välein yhdellä yksiköllä. Ainainen 10 min väli taas lisää matkustajamääriä ja bussivuorot olisi helppo tahdistaa.

Ja kyllä, Kehäradan liityntälinjojen kehittämisestä voisi kehkeytyä aivan oma viestiketjunsakin, vaikkakin yhdistetty 71+45 onkin Kumpulan kampuksen yhteys.
 

Liitetiedostot

  • Martinlaakson liityntä 1.PNG
    Martinlaakson liityntä 1.PNG
    110.1 KB · Lukukerrat: 641
  • Martinlaakson liityntä 2.PNG
    Martinlaakson liityntä 2.PNG
    108.6 KB · Lukukerrat: 555
  • Martinlaakson liityntä 3.PNG
    Martinlaakson liityntä 3.PNG
    109.1 KB · Lukukerrat: 655
Yleisessä positiviisuuden hengessä, rupesin miettimään että josko sen Vallilanlaakson ratikan saisi liikkeelle.

Oletetaan seuraava nollavaihtoehto.

- Ysi jatkaa Ilmalaan, sanotaan vaikka +6 minuuttia siivulle, eli ajoaika päättäriltä päättärille 33min. Eli kiertoaika 66 min. 8 min vuoroväli, 9 vuoroa (unohdetaan ruuhkavuorot selkeyden vuoksi).

- Seiska kuten nyt, kierto 47 x 2 = 94 min, 8 min vuoroväli, 12 vuoroa

- Kasi kuten nyt, kierto (unohdetaan se kutosen kytkös) 30 x 2 = 60 min, 8 min vuoroväli, 8 vuoroa.

Yhteensä 29 vuoroa.


Vertailuvaihtoehto.
- Ysi kuten nyt, 27 x 2 = 54 min, 8 min, 7 vuoroa

- Seiskan rengas poikki:
7A Ilmala - Senaatintori, + 6min, 28 min
7B Arabia - Senaatintori, 35 min. Ja avataan tätä vähän lisää.
- Hallituskatu - Pasilan asema 25 min.
- Pasilan asema - Arabia (Kyläsaarenkatu) käymättä messukeskuksen kautta 7 min.
- Päättärile 3 min.
Eli linja on pidentynyt 16 min suuntaansa, kierto 63 x 2 = 126 min, 16 vuoroa.

- 8 Paavalinkirkolle (oikeasti Koskelaan, mutta laskuharjoituksena) lyhentää siltä 5 min suuntaansa. 25 x 2 = 50 min, 7 vuoroa.

Yhteensä 30 vuoroa.

Eli liikennöinti Pasila-Arabia vaatii peräti yhden ratikkavuoron lisää, mikä menee käytännössä tämän laskuharjoituksen virhemarginaaliin.
 
Lupaava ja positiivinen. En tiedä onko tuo helpompi myydä, kun Ilmalan jatko ja Vallilanlaakso niputetaan yhteen, mutta aina voi yrittää.

Eikö vertailuvaihtoehdossa voisi ajatella myös niin, että seiskat menevät ristiin Pasilassa? Eli 7A: Ilmala-Pasila-Sörnäinen-Senaatintori, jossa 7A:sta tulee 7B, joka jatkaa Töölöö-Pasila-Kyläsaari. Vai ymmärsinkö tämän väärin?
 
Lupaava ja positiivinen. En tiedä onko tuo helpompi myydä, kun Ilmalan jatko ja Vallilanlaakso niputetaan yhteen, mutta aina voi yrittää.
Siitä olen aika vakuuttunut että edes laskennallisesti erillinen linja Pasila-Kumpula ei ole fiksu.

Eikö vertailuvaihtoehdossa voisi ajatella myös niin, että seiskat menevät ristiin Pasilassa? Eli 7A: Ilmala-Pasila-Sörnäinen-Senaatintori, jossa 7A:sta tulee 7B, joka jatkaa Töölöö-Pasila-Kyläsaari. Vai ymmärsinkö tämän väärin?
Juuri tuota tarkoitin. :) Selkeämpää voisi olla nimetä ne kahdeksi linjaksi, esim.
7 Ilmala - Pasila - Senaatintori
2 Senatiintori - Töölö - Pasila - Arabia
 
Selkeämpää voisi olla nimetä ne kahdeksi linjaksi, esim.
7 Ilmala - Pasila - Senaatintori
2 Senatiintori - Töölö - Pasila - Arabia

Vielä parempi olisi purkaa kytky keskustassa ja luoda samalla uusia yhteyksiä edullisesti. Esimerkiksi näin:
7 Ilmala - Pasila - Hakaniemi - Kamppi - Välimerenkatu
2 Eira - Freda - Topelius - Pasila - Arabia
 
Vielä parempi olisi purkaa kytky keskustassa ja luoda samalla uusia yhteyksiä edullisesti. Esimerkiksi näin:
7 Ilmala - Pasila - Hakaniemi - Kamppi - Välimerenkatu
2 Eira - Freda - Topelius - Pasila - Arabia
Muuten joo ja varsinkin tuo 2, paitsi että Krunikkaan jää sitten vähänlaisesti liikennettä Laajasaloa odotellessa.

Joka tapauksessa, ajattelin nyt vaan laskea tuon Vallilanlaakson osuuden. Pointti on että järjestelemällä uusiksi kasi ja kutonen samalla se ei juurikaan vaikuta liikennöintikustannuksiin. Ja tämän takia ajatus että pitäisi odottaa että Kalasatama rakentuu ensin on outo.
 
Tai vähän muokattuna:

7 Ilmala - Pasila - Hakaniemi - Krunikka - Bulevardi - Välimerenkatu
2 Katajanokan terminaali - Senaatintori - Rautatientori - Topelius - Pasila - Arabia

(Vielä ehkä vaihtaisin numerot päittäin, jolloin kakkonen olisi samantapainen kuin vm. 1976 kakkonen). Tässä mallissa säilyisi paremmin nykyinen seiskan "palvelumuoto" + samalla vaivalla saataisiin Kajanokan terminaaliin taas vakiolinja ja 4T voitaisiin lopettaa.
 
Saataisiinko jonkinnäköistä pikaratikkaa Kalasataman ja Pasilan välille (vaihto junasta metroon/U-linjoihin/h16:n itään helpottuisi). Oikoradalla ei välipysäkkejä luultavasti olisi, pikaratikka ei vain kiertäisi Messukeskuksen kautta ja pysähtyisi Paavalin kirkon ja Kalasataman välillä vain kerran, Sörnäistenkadulla. Pasilan ja Paavalin kirkon välillä vain siinä Mäkelänkadun ja Itä-Pasilan välissä, missä seiskatkin pysähtyy, siinä ratikkakadun pätkällä. Ja Pasilassa pysäkkinä poikkeuksellisesti Pasilansilta, kääntyisi ympäri sillan jälkeen.
 
Kaid, Pasila - Kamppi välille pitäisi saada yhteys.

Knightrider, jos haluaa nopean vähäpysäkisen yhteyden Kalasatama - Pasila niin se kannattaa vetää Teollisuuskatua. Vallilanlaakson linjauksen logiiikka on toinen.
 
Viira tulee sittenkin?

Kumpulan kampuksen yhteys tulisi toteuttaa osana Kalasatama-Pasila ratikkaa, sikäli kun jos raitioyhteys Kalasatamasta Pasilaan toteutunee Hermannin rantatietä pitkin, Aleksis Kiven kadun tai Teollisuuskadun yhteys nyt ei olisi Kumpulassa päinkään. Pasilasta linja jatkuisi Länsi-Pasilan kautta ratsastusstadionin pohjoispuolitse Lääkärinkatua Meilahteen.

Toki suunniteltu toinen metrolinja (kevytmetropikaraide) tarjoaa nämä yhteydet - Pasilasta Kumpulaan ja Meilahteen. Toinen metrolinja onkin todellinen tiede- ja kampuslinja, sen kaiken muun suuren hyödyllisyyden lisäksi.
 
Hieman näyttää siltä, että Hermannin rantatien ratikkaa saadaan odottaa yhtä kauan kuin toista metrolinjaa, Hermannin rantatien ratikka on viimeinen toteutettavista Kalasataman raitioyhteyksistä, siis 2020-2025 tienoilla. Siinä vaiheessa on Kampin ja Pasilan välinen kevytmetropikaraide jo rakennettu.
 
:D heh.

No ei kai siinä pitäisi olla mitään, kun osa raitiovaunuliikenteestä viedään maan alle strategisilla alueilla katutilan vapauttamiseksi ja pintaliikenteen sujuvoittamiseksi, sekä vähennetään bussien määrää. Viimeinen asia nyt ainakin mitä maan alle laitetaan on autoliikenne. Turun moottoritien ja Hämeenlinnanväylän liittymien liikenne tulee vain kasvamaan ja se on saanut merkittävät mittasuhdepaineet Ruskeasuolle, Meilahteen ja Taka-Töölöön, keskusta puhumattakaan. Joukkoliikenteen useat väylävaihtoehdot ja nopeat vaihdot - kiinteä infra - siis nopeat ja esteettömät raiteet, ovat ainoita joukkoliikenteen suosion kasvattajia. Toisella metrolinjalla viedään raideliikennettä kokonaan uusille alueille, vaikka lähijunaraidepareja on kolme, ne kattavat vain pientä osaa seutua.
 
:D heh.

No ei kai siinä pitäisi olla mitään, kun osa raitiovaunuliikenteestä viedään maan alle strategisilla alueilla katutilan vapauttamiseksi ja pintaliikenteen sujuvoittamiseksi, sekä vähennetään bussien määrää. Viimeinen asia nyt ainakin mitä maan alle laitetaan on autoliikenne. Turun moottoritien ja Hämeenlinnanväylän liittymien liikenne tulee vain kasvamaan ja se on saanut merkittävät mittasuhdepaineet Ruskeasuolle, Meilahteen ja Taka-Töölöön, keskusta puhumattakaan. Joukkoliikenteen useat väylävaihtoehdot ja nopeat vaihdot - kiinteä infra - siis nopeat ja esteettömät raiteet, ovat ainoita joukkoliikenteen suosion kasvattajia. Toisella metrolinjalla viedään raideliikennettä kokonaan uusille alueille, vaikka lähijunaraidepareja on kolme, ne kattavat vain pientä osaa seutua.

Pintaliikenteellä tarkoitat yksinomaan autoilijoita, ja ehkä paria bussia siinä samalla. Hyvä asenne joukkoliikenneharrastajalle: Työläiset maan alle junaan, oikeat ihmiset ajakoot luksusautoillaan bulevardeilla keskenään.

Katutila palvelee ennen kaikkea jalankulkijoita. Jalankulkija pääsee kadulle autollaan, kadunvarren kiinteistöistä tai joukkoliikenteellä. Auto on parkkitilan tarpeen takia huonoin tapa saada jalankulkija kadulle, ja auton vaihdottomuus tekee siitä parhaan välineen eristetylle väylälle moottoritielle ja tunneliin. Joukkoliikenteen pysäkki purkaa jopa satoja jalankulkijoita kadulle yhtä joukkoliikenteen vaunua kohti. Autoilu on siksi utilitäristisesti ensimmäinen asia joka kuuluu tunneliin -- jos tunneleita on pakko rakentaa.
 
Niin no, auton käytön houkuttelevuus on juuri joukkoliikenteen tarjonnan vähäisyydessä.

Pintarataa tuleekin käyttää siellä missä mahdollista, Kampin ja Pasilan välillä sitä ei ole.
 
Takaisin
Ylös