Yhteys Kumpulan kampukselle

Ihan kuten 339-DF kirjoitti, linja kannattaisi avata ensin osuudella joka ei vaadi uutta radanrakentamista, muuten koko homma päätyy taas tehottoman päätöksentekokoneiston jauhamisen jälkeen hyvien ideoiden hautausmaalle.

Mitä jos tehtäisiin tässä järjestyksessä:
1) Meilahti - Pasila väli. Jatketaan ysi Munkkiniemeen. Ei vaadi mitään muuta kuin vaihteita, tehtävissä lähes heti. Vähennetään vastaavasti h58:n vuoroja kuormitetuimmalla osuudella.
2) Pasila- Arabia. Jahka saadaan kiskot Vallilanlaaksoon ja Ilmalaan, niin ysi kääntyy Ilmalaan ja perustetaan uusi ratikkalinja viisi Arabia - Munkkiniemi. Vähennetään vastaavasti Tiedelinjan vuoroja.
3) Pasila - Kalastama. Kun Kalasataman kiskot saadaan, niin seiska siirtyy tuolle reitille. Leikataan h58:n vuoroja lisää.
4) Arabia - Viikki, Munkkiniemi - Otaniemi, tms. sitten joskus. Korvataan koko tiedelinja ratikalla, jos linja jatkaisi tulevaa jokeria niin h58:n voisi korvata kokonaan.
 
Edellinen takaisin, katselin tuota Anteron ja kumppaneiden vitosta Helsingin Uutisista, ja kannatan lämpimästi.
 
Edellinen takaisin, katselin tuota Anteron ja kumppaneiden vitosta Helsingin Uutisista, ja kannatan lämpimästi.

Hyvä "Alku", mutta jää kyllä melko tynkälinjaksi.
Ajanmittaan on hyvä kyllä jatkaa Meilahteen niin siitä hyötyisi monet sadat sairaalassa työskentelevät ja kävijät jotka jatkavat junilla kotikonnuilleen.
Ei tarvitse silloin omaa tasauspysäkkiä Pasilassa, vaikka ysin pysäkki vapautuukin Ilmalan rakentamisen myötä.

Tokaisu: perinnelinja "12A"
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä "Alku", mutta jää kyllä melko tynkälinjaksi.
Ajanmittaan on hyvä kyllä jatkaa Meilahteen niin siitä hyötyisi monet sadat sairaalassa työskentelevät ja kävijät jotka jatkavat junilla kotikonnuilleen.
Ei tarvitse silloin omaa tasauspysäkkiä Pasilassa, vaikka ysin pysäkki vapautuukin Ilmalan rakentamisen myötä.

Tokaisu: perinnelinja "12A"
Em. vitonenhan voisi jatkua munkkiniemeen olemassa olevia kiskoja ja sieltä sitten Otaniemeen ja Tapiolaan. Ysi voisi sen sijaan mennä Ilmalasta Munkkivuoreen.
 
Jos raitiolinja Arabia-Pasila toteutuisi, voisi ainakin ratikan kulkuaikoina ottaa linjan 506 pois Arabiasta ja Kumpulasta. Suoraan Koskelantietä ajamalla bussista saisi houkuttelevamman vaihtoehdon Viikin ja Pasilan välille. Suorempi 506 saattaisi jopa keventää ylikuormittunutta Jokeria, kun Viikistä Espooseen ei enää kannattaisikaan mennä junaan Huopalahdessa vaihtaen.

Kumpulan mäki tarvitsisi kaikesta huolimatta yhteyden Pasilaan. Mistä se auto sitten tulisi, en tiedä. Ehkäpä Kalasatama M - Kumpulan mäki - Pasila, jolloin mäeltä saataisiin uusi yhteys itäänkin.
 
Jos raitiolinja Arabia-Pasila toteutuisi, voisi ainakin ratikan kulkuaikoina ottaa linjan 506 pois Arabiasta ja Kumpulasta. Suoraan Koskelantietä ajamalla bussista saisi houkuttelevamman vaihtoehdon Viikin ja Pasilan välille. Suorempi 506 saattaisi jopa keventää ylikuormittunutta Jokeria, kun Viikistä Espooseen ei enää kannattaisikaan mennä junaan Huopalahdessa vaihtaen.

Kumpulan mäki tarvitsisi kaikesta huolimatta yhteyden Pasilaan. Mistä se auto sitten tulisi, en tiedä. Ehkäpä Kalasatama M - Kumpulan mäki - Pasila, jolloin mäeltä saataisiin uusi yhteys itäänkin.

Voisikohan yhteyden toteuttaa seuraavilla muutoksilla:

57 (Kontula -) Latokartano - Viikki - Koskelantie - Pasila - Meilahti - Munkkivuori
58 Itäkeskus - Itäväylä - Aleksis Kiven katu - Pasila - Ilmala - Ruskeasuo - Munkkivuori
59 Itäkeskus - Itäväylä - Teollisuuskatu - Pasila - Meilahti
506 Arabia - Kumpulanmäki - Pasila - Meilahti - Otaniemi - Pohjois-Tapiola

Ja jos tarve vaatii, lisäkapasiteetti voi tarjota linjatunnuksella 58B tai 59B esimerkiksi osuudella Herttoniemi - Pasila - Meilahti
 
Voisikohan yhteyden toteuttaa seuraavilla muutoksilla:

57 (Kontula -) Latokartano - Viikki - Koskelantie - Pasila - Meilahti - Munkkivuori
58 Itäkeskus - Itäväylä - Aleksis Kiven katu - Pasila - Ilmala - Ruskeasuo - Munkkivuori
59 Itäkeskus - Itäväylä - Teollisuuskatu - Pasila - Meilahti
506 Arabia - Kumpulanmäki - Pasila - Meilahti - Otaniemi - Pohjois-Tapiola

Ja jos tarve vaatii, lisäkapasiteetti voi tarjota linjatunnuksella 58B tai 59B esimerkiksi osuudella Herttoniemi - Pasila - Meilahti

Nämä kuulostavat hyviltä ehdotuksilta. Tosin vaatisi joitain toimenpiteitä katuverkolle, sillä 58:n linjaus Hakamäentie-Vihdintie-Lapinmäentie-Munkkivuori on aika ruuhkainen. 59 voisi siirtyä jo Itäkeskuksesta kulkemaan Itäväylää ja 58 kulkea hitaampaa reittiä palvellen Herttoniemen teollisuusaluetta ja siirtyen vasta Herttoniemen kohdalta Itäväylälle. Tämä paikkaisi 79V-linjan lakkautusta, kun bussipysäkkejä jäi pitkät pätkät käyttämättä Herttoniemen teollisuusalueella Itäväylän vieressä kulkevalla kadulla.
 
Miten olisi, jos uusi linja 56 koukattaisiin sekä Kumpulan kampuksen että Huopalahden aseman kautta? Tällöin saataisiin I-junilta yhteys Kumpulaan Käpylän kautta ja A, S, U, E sekä M-junilta Huopalahdessa vaihtaen.

Jos 15 min välein kulkeva bussi tahdistetaan joka kolmanteen A- ja M-junaan, saadaan keskimääräiseksi odotusajaksi 5 min. (A- ja M-junilta). Jos ajoaika Kumpulaan on n. 18 min, saadaan matka-ajaksi Huopalahdesta Kumpulan kampukselle kävelyineen n. 26 min. Tämä olisi vain 2 min enemmän kuin ehdotetulla kampusratikalla.

Tämä ratkaisu ei edes vaatisi uusia investointeja, koska linja 56 on jo päätetty perustaa.
 
Miten olisi, jos uusi linja 56 koukattaisiin sekä Kumpulan kampuksen että Huopalahden aseman kautta? Tällöin saataisiin I-junilta yhteys Kumpulaan Käpylän kautta ja A, S, U, E sekä M-junilta Huopalahdessa vaihtaen.

I- ja K-junilta on jo vaihtoyhteyksiä Kumpulaan Oulunkylästä linjalla 52 sekä Malmilta linjoilla 70T ja 73. Näistä 52:n voisi laittaa muiden Intiankadun linjojen tapaan koukkaamaan Kumpulanmäen kautta. 52:een voi vaihtaa myös Huopalahdessa, tosin pysäkki ei ole aivan yhtä lähellä kuin se olisi Eliel Saarisen tien tunnelissa.

Tässä tulikin sitten mieleen, että Haagassa voisi tehdä seuraavat reittimuutokset:

linjat 40 ja 63 vaihtaisivat reittejään päittäin eli 40 ajaisi Nuijamiestentietä ja 63 Tunnelitietä. Samalla 52 siirtyisi reitille ...Lapinmäentie - Vihdintie - Kauppalantie - Haagan urheilutie - Isonnevantie - Eliel Saarisen tie (Huopalahden asema) - Ilkantie - Metsäläntie - Maunula - Käskynhaltijantie...
 
Miten olisi, jos uusi linja 56 koukattaisiin sekä Kumpulan kampuksen että Huopalahden aseman kautta? Tällöin saataisiin I-junilta yhteys Kumpulaan Käpylän kautta ja A, S, U, E sekä M-junilta Huopalahdessa vaihtaen.

Mikä on linjan 56 tarkka reitti, onko siitä karttaa olemassa? Mikä sen varsinainen hyötyarvo on verrattuna nykylinjastoon? Linjan tulisi olla myös riittävän nopea, eli liikaa sen ei tulisi kierrellä, jos sen tarkoituksena on tarjota mielekkäitä pidempiäkin poikittaisyhteyksiä.
 
Mikä on linjan 56 tarkka reitti, onko siitä karttaa olemassa? Mikä sen varsinainen hyötyarvo on verrattuna nykylinjastoon? Linjan tulisi olla myös riittävän nopea, eli liikaa sen ei tulisi kierrellä, jos sen tarkoituksena on tarjota mielekkäitä pidempiäkin poikittaisyhteyksiä.

Löytyy ainakin Helsingin poikittaisen bussiliikenteen
kehittämissuunnitelman 2008-2011 http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/d...ikkittaisliikenne_suunnitelma.pdf?MOD=AJPERES
sivulta 36. Reitti olisi Kalasatama - Kustaa Vaasan tie - Intiankatu - Käpylän asema - Metsäläntie - Ilkantie - 43:n reittiä - Kannelmäen asemalle.
 
Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää kaupunginhallituksen vaatimuksesta liikennesuunnitelman asemakaavan mukaiselle Pietari Kalmin kadulle Vallilanlaaksoon. Suunnitelma poikkeaa asemakaavasta kampuksen päässä, missä katu ei voi päättyä korttelin sivua vasten. Katusuunnitelma aiotaan toteuttaa poikkeusluvalla, eli asemakaavamuutosta ei tarvita.

Katu olisi yksikaistainen ja liikennevalo- ja puomiohjattu. Rakentamiskustannus on 940.000 € ilman alv:a. Lämmityksestä ja sen kustannuksista ei ole mainittu. Kadunvarren pysäköintipaikkoja poistuu 80 kpl ja Pasila-Arabia ajoaika lyhenee 5 minuuttia. Linkki suunnitelmakarttaan.

Rohkenen arvata, että puoluekuri pitää ja lautakunta päättää torstaina hyväksyä katusuunnitelman. Siten saadaan aihe hylätä muut suunnitelmat ja ehdotukset. Satamarata puretaan ja penkasta tulee pysyvästi joutomaata. Kadun rakentaminen tulkittaneen sellaiseksi asemakaavapäätöksen toimeenpanoksi, josta ei ole oikeutta valittaa mihinkään. Asia etenee rakennusvirastoon ja parhaassa tapauksessa puita aletaan kaataa ja maata kaivaa syksyllä.

Antero
 
Rohkenen arvata, että puoluekuri pitää ja lautakunta päättää torstaina hyväksyä katusuunnitelman. Siten saadaan aihe hylätä muut suunnitelmat ja ehdotukset. Satamarata puretaan ja penkasta tulee pysyvästi joutomaata. Kadun rakentaminen tulkittaneen sellaiseksi asemakaavapäätöksen toimeenpanoksi, josta ei ole oikeutta valittaa mihinkään. Asia etenee rakennusvirastoon ja parhaassa tapauksessa puita aletaan kaataa ja maata kaivaa syksyllä.

On sääli, mikäli ei lainkaan hyödynnetä valmista satamarataa, jolle on tunnelikin tehty Itä-Pasilan ali. Sehän olisi mahdollistanut pikaraitioradan Kalasataman metroasemalta kulkien Kumpulan kampuksen ja Kätilöopiston sairaalan läheltä ja lopulta Pasilan asemalle, josta se voisi jatkaa johonkin suuntaan. Nopein reitti Itä-Helsingistä rantaradan suuntaan olisi kulkea Kalasataman kautta ja jatkaa mahdollisesti duoraitiovaunulla perille saakka Rautatieaseman sijaan. Tuleehan Kalasatamasta tärkeä osa kaupunkia tulevaisuudessa, niin tämä reitti tarjoaisi nopeamman linjauksen kuin esim. Teollisuuskadun kautta, koska autot eivät hidastaisi matkaa.

Jos tarkoitus on kuitenkin jättää ratapenkka joutomaaksi, eikä sen päälle rakenneta mitään, niin silloinhan reittiä on mahdollista hyödyntää joskus tulevaisuudessakin.
 
Katu olisi yksikaistainen ja liikennevalo- ja puomiohjattu.

En lukenut esityslistatekstiä, mutta onko niin, että puomiohjaus on ainoastaan sitä varten, etteivät bussit vahingossakaan ajaudu osuudelle yhtä aikaa, eli vain puolipuomit? Ts. että sitä ei ole tarkoitettu henkilöautojen kulun estämiseen?
 
Takaisin
Ylös