Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kaupunginhallitus on tänään päättänyt äänin 9–6 hylätä apulaiskaupunginjohtajan ehdotuksen Pietari Kalmin kadun jatkeen rakentamisesta vastoin kaupunkisuunnittelulautakunnan 2.4. tekemää päätöstä joukkoliikenneyhteyksien kehittämisestä. Pietari Kalmin kadun joukkoliikennekatuosuutta ei siis tehdä. Kadun rakentamista puistoon kannattivat Kokoomuksen ja SFP:n edustajat. Kokoomuksen edustaja Elina Palmroth-Leino oli kuitenkin kaupunkisuunnittelulautakunnassa Pietari Kalmin katua vastaan.
Tämä oli siis toinen kerta kun apulaiskaupunginjohtaja Penttilä halusi sivuuttaa kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen.
Tämän jälkeen asia etenee siten, että KSV valmistelee asiaa lautakunnan päätöksen mukaisesti. Valmistelun jälkeen asia tulee lautakunnan hyväksyttäväksi ja lähetettäväksi edelleen lopullisia rakentamispäätöksiä varten. Kaupunginhallituksella on toki sitten jälleen oikeus esittää lautakunnan teettämän valmistelun kumoamista – kolmannen kerran.
Ennen asian käsittelyä kaupungintalon ovella oli Pieatari Kalmi tervehtimässä ryhmien edustajia ja jakamassa heille pieniä raitiovaunuja ja Pro laaksoratikka -liikkeen tiedotetta. Siinä vaadittiin kaupunginhallitukselta lautakunnan tekemän päätöksen kunnioittamista.
Jos siis asia etenee sekä ripeästi että lautakunnan linjausten mukaisesti, Pasilan ja Kumpula/Arabian välille perustetaan nopeassa tahdissa raitio- tai bussilinja, jalankulkuyhteydet Kumpulan kampukselle kunnostetaan ja ryhdytään suunnittelemaan satamaradan paikalle raitiotietä.
Käydyissä keskusteluissa on arvioitu, että raitiotietä ei voitaisi tehdä kuin vuosikymmenten päästä tai että radan paikalle tulisi kuitenkin katu. Ei ole kuitenkaan mitään estettä rakentaa hyvinkin nopeasti raitiotietä, jos vain halutaan. Ja kun HKL on hankkimassa uusia vaunuja, raitiotien jatkaminen Pasilasta edelleen Munkkiniemeen ja Otaniemeen kuin myös Viikkiin lautakunnan päätöksen mukaan on hyvin mahdollista sikäli, että vaunuhankintaan voidaan ottaa lisää vaunuja jos on tarpeen. Puiston bussikadun hylkäämistä perusteltiin myös HKL:n vastikään tekemällä päätöksellä bussilinjojen siirtämisestä ajamaan Kumpulan kukkulan kautta.
Pietari Kalmin jakama raitiovaunumalli oli 16 cm:n mittainen metallinen leluvaunu Vegmannin 4-akselisesta lyhytnivelvaunusta, joita on mm. Bremenissä.
Antero
Tämä oli siis toinen kerta kun apulaiskaupunginjohtaja Penttilä halusi sivuuttaa kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen.
Tämän jälkeen asia etenee siten, että KSV valmistelee asiaa lautakunnan päätöksen mukaisesti. Valmistelun jälkeen asia tulee lautakunnan hyväksyttäväksi ja lähetettäväksi edelleen lopullisia rakentamispäätöksiä varten. Kaupunginhallituksella on toki sitten jälleen oikeus esittää lautakunnan teettämän valmistelun kumoamista – kolmannen kerran.
Ennen asian käsittelyä kaupungintalon ovella oli Pieatari Kalmi tervehtimässä ryhmien edustajia ja jakamassa heille pieniä raitiovaunuja ja Pro laaksoratikka -liikkeen tiedotetta. Siinä vaadittiin kaupunginhallitukselta lautakunnan tekemän päätöksen kunnioittamista.
Jos siis asia etenee sekä ripeästi että lautakunnan linjausten mukaisesti, Pasilan ja Kumpula/Arabian välille perustetaan nopeassa tahdissa raitio- tai bussilinja, jalankulkuyhteydet Kumpulan kampukselle kunnostetaan ja ryhdytään suunnittelemaan satamaradan paikalle raitiotietä.
Käydyissä keskusteluissa on arvioitu, että raitiotietä ei voitaisi tehdä kuin vuosikymmenten päästä tai että radan paikalle tulisi kuitenkin katu. Ei ole kuitenkaan mitään estettä rakentaa hyvinkin nopeasti raitiotietä, jos vain halutaan. Ja kun HKL on hankkimassa uusia vaunuja, raitiotien jatkaminen Pasilasta edelleen Munkkiniemeen ja Otaniemeen kuin myös Viikkiin lautakunnan päätöksen mukaan on hyvin mahdollista sikäli, että vaunuhankintaan voidaan ottaa lisää vaunuja jos on tarpeen. Puiston bussikadun hylkäämistä perusteltiin myös HKL:n vastikään tekemällä päätöksellä bussilinjojen siirtämisestä ajamaan Kumpulan kukkulan kautta.
Pietari Kalmin jakama raitiovaunumalli oli 16 cm:n mittainen metallinen leluvaunu Vegmannin 4-akselisesta lyhytnivelvaunusta, joita on mm. Bremenissä.
Antero