Yhteys Kumpulan kampukselle

Ja Kaupsussa tällä viikolla pitkästä aikaa satamaradan pohjalla, kuvia ja muuta löytyy http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ksenteko/HelaContentKsv?doc=Ksv_2010-06-10_Kslk_20_El

HSL kommentoi että ajatuksena on Tiedelinjan lisäksi poikittainen ratikkaliikenne, sekä joidenka Koillis-Helsingin bussilinjojen ajaminen Pasilan kautta Kampin terminaaliin.

Mitäköhän kautta ne bussit on tarkoitus ajaa Mäkelänkadulta Pasilaan?

Koillis-Helsingin bussilinjoilla tarkoitettaneen 70-sarjan säteittäisiä linjoja poislukien Mäkelänkatua kulkevat 70V ja 72? Hämeentieltä Pasilaan ajaminen lieneekin sitten tuota joukkoliikennekatua pitkin helpompaa, ja mm. linja 74 on menossa Kalasatamaan. Tuota Kampin terminaaliin ajamista en sitten ymmärräkään.
 
Koillis-Helsingin bussilinjoilla tarkoitettaneen 70-sarjan säteittäisiä linjoja poislukien Mäkelänkatua kulkevat 70V ja 72? Hämeentieltä Pasilaan ajaminen lieneekin sitten tuota joukkoliikennekatua pitkin helpompaa, ja mm. linja 74 on menossa Kalasatamaan. Tuota Kampin terminaaliin ajamista en sitten ymmärräkään.
Varmaan tuo seiska-sarja + 68. Lausunnossa sanotaan että Kamppiin ajettaisiin kun siellä on tilaa Länsimetron jälkeen, on siinä minusta siinä mielessä ihan järkeä että yhteydet Töölön suuntaan paranisi.

Tarkoitin että onko Mäkelänkadulta tarkoitus mennä seiskan reittiä Radanrakentajantietä, Kumpulankatua vai jotain muuta kautta?
 
Varmaan tuo seiska-sarja + 68. Lausunnossa sanotaan että Kamppiin ajettaisiin kun siellä on tilaa Länsimetron jälkeen, on siinä minusta siinä mielessä ihan järkeä että yhteydet Töölön suuntaan paranisi.

Tarkoitin että onko Mäkelänkadulta tarkoitus mennä seiskan reittiä Radanrakentajantietä, Kumpulankatua vai jotain muuta kautta?

Itse pidän ajatusta koillis-Helsingin linjojen ajattamisesta Kamppiin asti aika kummallisena. Reittiosuus Pasilasta Kamppiin ei varmastikaan muutu yhtään ruuhkattomammaksi vuosien mittaan, ja matka-aika sekä kustannukset lisääntyisivät linjojen ennustettavuuden kärsiessä.

Mikäli tavoitteena on vähentää bussiliikennettä Hämeentiellä, on kummallista siirtää sitä enenevässä määrin täynnä olevalle Mannerheimintielle. Pasilasta yhteydet etenkin keskustan suuntaan ovat erinomaiset, Töölön suuntaankin välttävänoloiset.

---------- Viesti lisätty kello 15:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:19 ----------

Tarkoitin että onko Mäkelänkadulta tarkoitus mennä seiskan reittiä Radanrakentajantietä, Kumpulankatua vai jotain muuta kautta?

Aikaisemmissa suunnitelmissa taisi olla reitti Radanrakentajantie - Ratamestarinkatu - Asemapäällikönkatu.
 
Mikäli tavoitteena on vähentää bussiliikennettä Hämeentiellä, on kummallista siirtää sitä enenevässä määrin täynnä olevalle Mannerheimintielle. Pasilasta yhteydet etenkin keskustan suuntaan ovat erinomaiset, Töölön suuntaankin välttävänoloiset.

On siellä myös Runeberginkatu, jolla jo ajaa 70T sieltä Koillis-Helsingistä. Mutta ei tässä tietenkään Pasilan yhteyksiä keskustaan ja Töölöön pyritä parantamaan, vaan Koillis-Helsingin yhteyksiä Pasilaan ja Töölöön. Nyt sieltä ajaa vain 69 (vai lasketaanko se Pohjois-Helsingiksi). Sekin saisi hyvin siirtyä Elieliltä Kamppiin ja Runeberginkadulle.
 
On siellä myös Runeberginkatu, jolla jo ajaa 70T sieltä Koillis-Helsingistä. Mutta ei tässä tietenkään Pasilan yhteyksiä keskustaan ja Töölöön pyritä parantamaan, vaan Koillis-Helsingin yhteyksiä Pasilaan ja Töölöön. Nyt sieltä ajaa vain 69 (vai lasketaanko se Pohjois-Helsingiksi). Sekin saisi hyvin siirtyä Elieliltä Kamppiin ja Runeberginkadulle.

Sehän nyt on itsestäänselvyys, että Pasilan yhteydet keskustaan ja Töölöön ovat jo nykyisellään kohtuukunnossa. Runeberginkatua en ajoreittinä Kamppiin edes ajatellut sen ruuhkaisuuden (ainoat ajoreitit ovat tällä hetkellä Runeberginkatu-Helsinginkatu-Veturitie ja Runeberginkatu-Topeliuksenkatu-Nordenskiöldinkatu, joilla ongelmia on jo nykyisellään) vuoksi.

Mielestäni koillis-Helsingin bussilinjat voidaan ajaa toki Pasilaan, mutta sieltä eteenpäin Töölön-Kampin suuntaan päästäneen jo nykyisillä kulkineilla ja niiden kulkua vahvistavilla tai nopeuttavilla toimenpiteillä. Pasilan asemaltahan näyttää Pasilan sillan uudistamisen yhteydessä tulevan uusi yhteys Esterinportin kautta Pasilanraitiolle ja edelleen Palkkatilanporttiin, jolloin osa seiskoista voitaisiin esimerkiksi olla ajamatta länsi-Pasilan pohjoisosan kautta - ainakin siinä vaiheessa, kun linja 9 jatketaan Ilmalaan.

Koillis-Helsingin linjojen pakottaminen nykyisiin ruuhkasumppuihin olisi järjenvastaista, joten lieneekö tuossa joku esiajatelman lause joutunut esityslistatekstiin?
 
Voisiko Pasilasta jatkaa Kamppiin vaikka näin?

Nordenskiöldinkadulle bussikaistat ja idästä bussit suoraan Mannerheimintien yli Topeliuksenkatu-...-Kamppi. Idästä päin on Reijolankadulle enää yksi ajorata, joten yksi ajorata riittää koko pätkällä Eläintarhaan asti. Bussikaista sisäkaistalla, saaripysäkit. Reijolankadulle sisäbussikaistalta pääsy jonon ohi. Lännestä tullessa kolme kaistaa mahtuisi siirtämällä jalkakäytävää, jos pitää varmistaa osaltaan odotustilan riittävyys Tukholmankadulta tuleville. Eläintarhasta Länsi-Pasilan kautta asemalle uusilla bussikaistoilla. Autokaistoja häviää, mutta niin häviää muiden suuntien liikennettä haittaavaa ryhmittymistä, joten kulkuneuvokapasiteetti laskenee melko vähän. Matkustajakapasiteetti voisi tuplaantua ja yhteydet paranevat.
 
Runeberginkatua en ajoreittinä Kamppiin edes ajatellut sen ruuhkaisuuden -- vuoksi.

Onko se ruuhkainen? Milloin ja mihin suuntaan? Itse olen monet kerrat istunut aamu- ja iltaruuhkassa 70T:ssä, ja juuri Runeberginkadulla sillä kaikkein vähiten ongelmia on. Helsinginkadulla joutuu joskus aamulla odottamaan keskustaan päin parit valokierrot, mutta Runeberginkadulle päästyään bussi jatkaa taas erinomaista vauhtia.

Ongelmia toki on Malminrinteessä, mutta siinä vaiheessa normaalisti bussien pitäisi ollakin päässyt jo Fredalle. Kauppakorkeakoululle asti ei ole mitään ongelmia.

---------- Viesti lisätty kello 23:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:58 ----------

Niin ja Kampin ja Manskunkin tapauksessa kapasiteettia voi aina kompensoida nappaamalla jonkun Luoteis-Helsingin linjan sieltä ja siirtämällä Rautatientorille, esim. Aleksis Kiven kadun kautta Hämeentielle. Keskustayhteys säilyy, mutta samalla luodaan Pasilan poikittaisyhteys ristiin.
 
Onko se ruuhkainen? Milloin ja mihin suuntaan? Itse olen monet kerrat istunut aamu- ja iltaruuhkassa 70T:ssä, ja juuri Runeberginkadulla sillä kaikkein vähiten ongelmia on. Helsinginkadulla joutuu joskus aamulla odottamaan keskustaan päin parit valokierrot, mutta Runeberginkadulle päästyään bussi jatkaa taas erinomaista vauhtia.

Ongelmia toki on Malminrinteessä, mutta siinä vaiheessa normaalisti bussien pitäisi ollakin päässyt jo Fredalle. Kauppakorkeakoululle asti ei ole mitään ongelmia.

Olisi varmaankin pitänyt sanoa, että "Runeberginkadun suuntaa" tms. pelkän Runeberginkadun sijasta. Runeberginkadulla itsessään ei mitään kummoisia ruuhkaongelmia olekaan, mutta pisteittäisiä ongelmia esiintyy Mannerheimitien ja Runeberginkadun risteyksessä (vaikuttaa toisinaan Töölöntorille saakka) sekä Nordenskiöldinkadulla Nordenskiöldin aukion ja Mannerheimintien välillä.

Ihanko vakavissaan Runeberginkadulle sitten mahtuisivat kaikki linjat 68, 70, 70T, 73(N), 75 ja 77 kaikkine vuoroineen? Ja mihin tuollaista ylitarjontaa tarvittaisiin? Minä kun kehtasin ihan kuvitella, että tavoitteena on se linja-autoliikenteen vähentäminen keskusta-alueella. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitäs muut on mieltä niistä havainnekuvista? Löytyy loppupuolelta dokkaria http://www.hel.fi/static/public/hel...kkoliikennekatu_selostus_liitteineen_Kslk.pdf Minusta ei ihan kirjamellisesti hyvältä näytä.

En myöskään löydä mitään mainintaa siitä miten henkilöautojen ajo tuonne estetään? Saavatko taksit käyttää tuota väylää? Nämä ovat keskeisiä asioita.

Minusta tässä ollaan tekemässä isoa virhettä. Kyse ei ole siitä etteikö hanke olisi liikenteellisesti järkevä, on se. Mutta tuollaisella toteutuksella vaikeutetaan joka ikistä vastaavaa hanketta jatkossa, eli vastustajat voivat vedota siihen että Vallilanlaaksonkin väylästä piti tulla siisti maisemoitu väylä josta on vähän häiriöitä, mutta tulikin raskaasti liikennöity katu keskelle puistoa...

Ihan vastaavia ongelmia aroille alueille rakentamisessa on Kakkosjokerissa, jonkun verran Raide-Jokerissakin, Laajasalon ratikassa, Munkkivuoren ratikassa, Östersundomin ihan missä tahansa vaihtoehdossa, Pisara-radassa, Lentokenttämetrossa, jne. Oikeastaan melkein kaikissa muissa hankkeissa. Jos tämä sössitään eli luottamus siihen että osataan liikennerakentaa ympäristöön sopien menee, niin jokaikinen noista vaikeutuu.
 
Kuka on sanonut, että kaikki linjat? Se tulisi olemaan joku noista.


teme sanoi:
HSL kommentoi että ajatuksena on Tiedelinjan lisäksi poikittainen ratikkaliikenne, sekä joidenka Koillis-Helsingin bussilinjojen ajaminen Pasilan kautta Kampin terminaaliin.

Eikä kukaan ole sanonutkaan, että "kaikki linjat". HSL:n lausunnossa Kaupunkisuunnittelulautakunnalle todetaan seuraavaa: "Bussiliikenteen määrä olisi kuitenkin rajallinen, sillä kadun kautta johdettaisiin vain strategisesti tärkeitä bussilinjoja. Koillis-Helsingistä olisi tarkoituksenmukaista ohjata 1-2 bussilinjaa Pasilan kautta Kampin bussiterminaaliin, josta länsimetron myötä vapautuu terminaalikapasiteettia. Tällöin saataisiin luotua Koillis-Helsingistä vaihdottomia yhteyksiä niin Pasilaan kuin Töölöön ja siten parannettua joukkoliikenteen palvelutasoa".

Onko koillis-Helsingin ja Töölön välillä nyt sitten nähtävissä jonkinlainen palvelutason vajavaisuus ilman muuta vaihdotonta yhteyttä kuin rajoitetusti kulkeva 70T? En kyllä näe nykytilanteessa mitään puutteellista.
 
Onko koillis-Helsingin ja Töölön välillä nyt sitten nähtävissä jonkinlainen palvelutason vajavaisuus ilman muuta vaihdotonta yhteyttä kuin rajoitetusti kulkeva 70T? En kyllä näe nykytilanteessa mitään puutteellista.
Esimerkiksi Malmilta ei ole Mannerheimintien varteen oikein mitään yhteyttä, 69 joten kuten, mutta se on erittäin hidas.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Esimerkiksi Malmilta ei ole Mannerheimintien varteen oikein mitään yhteyttä, 69 joten kuten, mutta se on erittäin hidas.

Lähijuna + 7B? Matka-ajat koillis-Helsingin linjoilla Töölöön tuskin ainakaan lyhyempiä ovat.
 
Lähijuna + 7B? Matka-ajat koillis-Helsingin linjoilla Töölöön tuskin ainakaan lyhyempiä ovat.
Joo, mutta kun siihen lähijunaankin tulee useimmat bussilla niin tuo on sitten kaksi vaihtoa. Tietenkin jos 7 menisi Vallilanlaaksoa Kalasatamaan niin siihen voisi saada näpsäkät vaihdot Lahdentietä tulevista busseista.

Minusta Pasilan kautta voisi ajaa heilurilinjoja samalla kun busseja vähennetään ydinkeskustasta. Esimerkiksi kun 15 menee kuitenkin uusiksi, niin tekisi vaikka linjan Ruoholahti - Pasila - Latokartano...
 
Mitäs muut on mieltä niistä havainnekuvista?

Aivan järkyttävän näköisiä. Mutta rehellisiä, mika on tietysti sinänsä positiivista. Olisikohan kslk:lla rohkeutta pyytää ennen päätöksentekoa tiedoksi kuvat vastaavista paikoista niin, etta kadun sijaan siella onkin kaksiraiteinen nurmirata ratikalle? ;)

Saavatko taksit käyttää tuota väylää?

Ei sillä ole mitään merkitystä, saavatko vai eivat. Ne ajavat sieltä kuitenkin, eikä siihen kukaan puutu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös