Saanko tehdä mitä vain muista välittämättä, koska minulla on auto?
Sitten ne kustannukset pitää periä takaisin nimenomaan vahingonkorvausvaatimuksena ja kustannuksia vastaavasti. Ei mulla oo sitä mitään vastaan, että joku lähettää hinauslaskun perässä, jos pysäköin porttikongiin / kriittiseen kohtaan pelastustiellä.
Mikä on "kustannuksia vastaava"? Ei välttämättä pelkkä hinauslasku! Mitä ehtiikään tapahtua ennen kuin saadaan hommatuksi paikalle hinurit ynnä muut ja pelastustie auki.
Koko tässä kekustelussa mättää se, että pyöritellään vain kysymystä, kuka saa sakottaa tai laskuttaa. Tärkeintähän olisi löytää sellainen konsti, jonka avulla saadaan ihmiset tajuamaan ettei sitä autoa jätetä minne sattuu. Eihän perusongelma ratkea maksujen keräämisellä, vaan muuttamalla autoilijoiden käyttäytyminen sellaiseksi, että koko rangastusten asettaminen käy tarpeettomaksi. En haaveile mistään anarkiasta, vaan toisistaan välittävien ihmisten yhteisöstä. Se kun toteutusi, niin ratkeaisi moni muukin ongelma.
On jokseenkin masentavaa, kun ajattelet, että rikoksen uhrin velvollisuutena on kärsiä tietoisen häiriköintisi seuraukset ja vielä esittää kaikenlaisia vahingonkorvausvaatimuksia ja lähetellä laskuja. Näin varmaan oikeusoppineet todistelevat, että asian pitää olla, mutta onko se inhimillisen oikeustajun mukaista? Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, että ennen auton lykkäämistä väärään paikkaan sinä esittäisit poikkeuslupahakemuksen ja maksusitoumuksen?
Kun sinulla ei ole autoa, niin ehkä voisitkin jättää pelastustielle jotain muuta, vaikkapa jotain niin raskasta tavaraa, ettei sitä hinausautollakaan pysty siirtämään. Onko sekin jokin perusoikeus, jonka voit surutta toteuttaa? Kun pelastuskalusto ei pääse apuun eikä vainaja sitten ole enää esittämässä sinulle vahingonkorvausvaatimuksia, niin ei mitään välii, vai?
En usko, että olet ihan noin paatunut, itsekäs ja sydämetön. Halusin vain todeta, että kysymys maksujen perinnästä on "offtopic", mutta autoilijoiden käyttäytyminen on myös jalankulkijoille ja joukkoliikenteelle erittäin "ontopic".