- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Minua ei myöskään häiritsisi jos jokaisen liikennöitsijän omat tarkastajat saisivat määrätä sakkoja liputtomasta matkustuksesta, mutta sakkojen pitää olla johdonmukaisia ja linjassa aiheutettuun vahinkoon, ja mieluiten valtion tai liikennöintialueen viranomaisen vahvistamia.
No mutta siitähän tässä päätöksessä on kyse: yksityisellä sopimuksella saa määrätä valvontamaksuja miten haluaa, ja KKO siunasi käytännön. Ei niihin tarvitse viranomaiselta lupaa kysyä, eikä niitä mihinkään valtion viranomaisten päätöksiin ole sidottu, ja ne ovat laillisia niin kauan kunnes oikeusistuin toteaa ne kohtuuttomiksi. Mitään hajua ennen sitä ei ole, mikä on kohtuullista. Jos siis vaikka Paunu haluaa ruveta rahastamaan 300 euron valvontamaksuja liputtomilta, sillä on siihen oikeus. Sillä ei ole mitään yhteyttä joukkoliikenteen tarkastusmaksun suuruuden kanssa.
Ja lisäyksenä: Ei minua todellakaan huoleta se, että henkilöautoilijoiden asema heikkenisi yksityisten valvontamaksujen myötä, vaan yleisten sopimusoikeuden periaatteiden väljeneminen yksityisiä rankaisumenetelmiä suosivaksi.