Yleinen laivakeskustelu

Eckerö muuttaa aikataulua 2.1.2018 lähtien: Uutuutena aikainen aamulähtö Tallinnassa (06:00 => 08:15). Tämä melkeimpä mahdollistaa töissäkäynnin Tallinnasta käsin.

Vuoroa liikennöidään ma-la, eli la-su yön paatti lepäilee Helsingin satamassa. Vastaavasti iltalähtö Helsingistä on kuutena päivänä viikossa (aiemminhan liikenöitiin 3 iltana viikossa Helsingistä Tallinnaan ja heti yöllä takaisin). Uusi aikataulu mahdollistaa myös mielenkiintoisen risteilytuotteen, eli 21:40 lähtö Helsingistä ja paluu 08:15.

Tuo iltalähtö ja uusi risteilytuote on kyllä aikataulullisesti mielenkiintoinen.

Ei liity aiheeseen, mutta ihmettelen, että missä aiemmat viestini ovat? Olen kuitenkin liittynyt 06.09.2007 ja kirjoitellutkin jonkin verran...?!
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan vielä Eckerö line ei mitään yöristeilytuotetta ole luonut. Voihan olla että jää vaan rahtivuoroksi mutta olisi vähän outoa jos ei "ilmaiseksi" haluttaisi hyttejä täyttää. Tuo aikataulu mahdollistaisi aikaisin aamulla jatkamisen eteenpäin laivalla yöpymisen jälkeen.
 
Viron yleisradio ERR kirjoittaa tänään uutisessaan, että Eckerön uuden aikataulun taustalla on toive tarjota aikaisempi lähtö niille, jotka haluavat työpäivän haluksi Helsinkiin. Lisäksi uutta tiheämpää aikataulua perusteltiin matkustajien lisääntymisellä. Todettiin, että ulkomaalaisten matkustajien (siis ilmeisesti ei-suomalaiset ja virolaiset) määrä kasvoi 33% (50000 matkustajaa lisää), pääasiassa Kiinasta.

http://www.err.ee/646543/eckero-line-hakkab-toopaeva-alguseks-helsingisse-soitma
 
Eckerölle tuskin tulee yöristeilyä, luultavasti ei edes mahdollisuutta yöpyä laivassa. Tähän on syynä aluksen hulmauttelema Suomen lippu, joka vaatii tiettyjä henkilöstöjärjestelyjä, mikäli laivassa on muutakin porukkaa kuin henksaa. Toisaalta myös Megastar tyhjennetään illan viimeisen saapumisen jälkeen, mutta siinä taas olennaisin vaikutin on se, että henksasta halutaan suojapalveluryhmää lukuunottamatta päästää kaikki yöksi kotiin.

On toki kiintoisa kysymys, kuinka runsaat palvelut Finlandialla ovat noilla hiljaisemmiksi arvioiduilla lähdöillä. Tähän astihan laivassa on Helsingin myöhäislähdöillä ollut auki vain cafeteria, osan matkasta myös kauppa. Jos yömatkat ajetaan alennetulla palvelutasolla, pudotetaan todennäköisesti näillä lähdöillä myös maksimimatkustajamäärää -lähtöhän palvelee kuitenkin varsin suurelta osin rahtia, eikä ylimenevien muiden matkustajien marginaali ole kovinkaan suuri.
 
Niin, toistaiseksi Eckerö ei ole suunnitelmistaan vielä tuon mahdollisen yöristeilyn osalta kertonut. Mutta voisi kuvitella, että ainakin kesäaikaan ja muutenkin viikonloppuisin tuota kannattaisi tarjota vaikkapa hotellin korvikkeena. Baarimyynti voisi olla kohtuullinen myöskin. Helsingistä ei juuri hotellihuoneita viidelläkympillä saa, mutta tuollaiselle risteilytuotteelle se on oikeastaan aika korkea hinta.. Eckerön aikataulu on siitä herkullinen, että paluu on juuri aikaisin. Moni turisti voisi ottaa noita risteilyitä vaikkapa useamman peräkkäin halvan hotellin sijasta..
 
Niin, toistaiseksi Eckerö ei ole suunnitelmistaan vielä tuon mahdollisen yöristeilyn osalta kertonut. Mutta voisi kuvitella, että ainakin kesäaikaan ja muutenkin viikonloppuisin tuota kannattaisi tarjota vaikkapa hotellin korvikkeena. Baarimyynti voisi olla kohtuullinen myöskin. Helsingistä ei juuri hotellihuoneita viidelläkympillä saa, mutta tuollaiselle risteilytuotteelle se on oikeastaan aika korkea hinta.. Eckerön aikataulu on siitä herkullinen, että paluu on juuri aikaisin. Moni turisti voisi ottaa noita risteilyitä vaikkapa useamman peräkkäin halvan hotellin sijasta..

Finlandiassa on nykyisin hyttejä niin vähän, ettei tuohon hotellihommaan ole mitään ideaa ryhtyä. Kyllä kyseinen laiva on nyt viritetty aivan ylimenolaivaksi eikä miksikään muuksi.
 
Finlandian kyky kilpailla suomalaisella palkkatasolla virolaislauttoja vastaan perustuu mahdollisimman korkeaan käyttökatteeseen ja myös siihen, että jollain sektorilla vajaata kapasiteettiä varten ei myöskään tarjota kaikkia palveluita. Merkittävä osa laivan henkilöstöstä on tuntipalkattua, joten kaikkia ei välttämättä edes tarvita yömatkoilla. Yöreissujen olennaisin asiakaskunta on 3.kannen päädyistä ladattavan korkean autokannen rekat, joita sinne tullaan noilla reissuilla aina sullomaan täysi kuorma. Matkustajamäärä voidaan hyvin rajoittaa viiteensataan, allekin, eikä noilla kellonajoilla enempää varmaan mukaan saisikaan.
Finlandiassa on italialaisena Moby Freedomina ollut 1190 hyttipaikkaa, kuljettajahytit mukaanluettuina. Eckerö on purkanut sisääntulokannen keskiosien kokous- ja matkatavaratilojen tieltä pari-kolmekymmentä neljän vuoteen kämppää, joten nykyinen kokonaiskapasiteetti lienee (kun kuskihytit vielä poistetaan luvusta) noin 800-900. Nämä siis kaikki neljän hengen hyttejä, eli realismia lienee se, ettei likikään koko petipaikkamäärä koskaan ole käytössä... Tosiasiaksi siis muodostunee, että Finlandiasta heitetään Tallinnaan saavuttaessa koko poka ulos, ja päivystävää suojapalveluryhmää lukuun ottamatta muut menevät nukkumaan herätäkseen taas pirteinä aamuvarhaisella. Näin säästetään aika huomattavasti palkkamenoissa, joita tuskin noin vähäiselle asiakasmäärälle yhtä baaria auki pitäen mitenkään saisi takaisin.
 
Viron media on tällä viikolla uutisoinut, että Linda Line tuo uuden paatin myytyjen tilalle, tällä kertaa sellaisen johon mahtuu autojakin.

Lisäksi Viking on päättänyt olla tuomatta FSTRia takaisin. Matkustaja kuulemma riitti, mutta niistä ei saatu sopivaa hintaa.

https://www.err.ee/652258/lindaliin...viking-line-votab-uhe-katamaraani-kaigust-ara
https://www.err.ee/652115/lindaliin-muus-ara-ka-oma-teise-katamaraani-uus-laev-tulekul
https://www.err.ee/652190/viking-line-tanavu-suvel-katamaraani-liinile-ei-too
 
Baltic Princessin telakointi venyy jo toistamiseen. Aluksi liikenteeseen paluun piti tapahtua 22.2. Sitten se siirtyi kahdella päivällä ja nyt laivan ilmoitetaan palaavan liikenteeseen aikaisintaan 2.3. Baltic Princessin lähdöt ajalle 24.2.-1.3. joudutaan perumaan kokonaan. Siten aika moni hiihtolomakauden risteily jää väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Baltic Princessin telakoinnin jatkumisesta on nyt sitten Tallink Siljan aspa ruuhkautunut ja somekanavat huutaa punaisella. Käy kyllä nyt kalliiksi varustamolle tämä mutta ei siinä paljon vaihtoehtoja ole. Voi olla myös että telakka on tehnyt liian optimisten aikataulun sillä telakalla on samaan aikaan myös muita laivoja, joista ainakin yhden telakointi on sekin myöhässä.
 
Takaisin
Ylös