Yleinen laivakeskustelu

Päivitetäänpäs tätä ketjua sen verran että Viking tilaamassa Amorellan tilalle uutta melkein kuin Gracen näköistä alusta.

Itse voisin vakioveikata, että tuo korvaisi myös Cinderellan, voisin kuvitella että vähemmän makuupaikkoja ja vähemmän tilaa olisi riittänyt jos hankittaisiin vain Amorellan korvaaja ja Cinderella jatkaisi reitillään.

Ja niinpä niin Europa palasi reitilleen vaikka tässä ketjussa joku sitä aiemmin epäröitsi.
 
Muistelisin, että Viking on vakuutellut aluksen tulevan juuri Turun reitille?

Jokatapauksessa, muitakin pieniä tapahtumia on ollut. Muun muassa Viking hommasi kuluvalle kesäkaudelle Ruotsista lainaan Viking Fstr -katamaraanin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/HSC_Express

Tämähän oli mukava lisäys Vikingin Tallinnan tarjontaan. Perinteinen XPRS on aivan onneton reittimatkustajalle jolla ei ole hyttiä. Järkevät istumapaikat ovat todella vähissä, pistorasioita vimpaimien lataamiseen on vain kourallinen koko laivassa. Tällä pikalaivalla tämä puoli oli paremmin kunnossa. Erittäin mielenkiintoinen on myös autokannen rakenne, joka muistuttaa hieman Flamingon parkkipaikkaa Vantaalla - vaakatasossa olevaa pintaa ei ole juuri ollenkaan.

Olen itse muun muassa näistä pistorasiasyistä yrittänyt suosia Megastaria. Mielestäni ensimmäinen järkevä alus Tallinnan reitillä. Superstarin ja Finlandian takabaarin yläkerta on toki melko rauhallinen paikka istua, mutta onnettomat istuimet molemmissa ja pistorasioita ei juuri nimeksikään. Kokeilin kertaalleen myös ostosristeilyä Megastarilla Helsingistä, missä auton saa 7. kannen "parkkipaikalle" - tänne on pääsy suoraan kaupan tiskiltä koko matkan ajan. Erittäin järkevä konsepti ostoskeluun. Pientä epäselvyyttä toki aiheuttaa se, että Preorder-kuvioita on 3 erilaista ja näistä pitää ihmisen itse tajuta valita sopiva, lähtöselvityksessäkin annettiin väärä kuponki. Vähemmälle huomiolle ehkä on jäänyt se, että Megastarin ostosristeilijä saa 30 euron alennuksen isommasta ostoksestaan, joten 1 hengen edestakaisen matkan hinnaksi jäi autolla 18 euroa.
 
Minkälainen on se vaatimus järkevästä istumapaikasta. Olen matkustanut XPRS:llä lukuisia kertoja hytin kera ja llman, mutta en koskaa ole nähnyt tilannetta , jossa ei nyt istumapaikkaa löytyisi. Mutta jos se järkevän istumapaikan sisältää ehtoja.
 
Niin, järkevä istumapaikka on varmasti yksilöllinen vaatimus, mutta mielestäni järkevää on muun muassa:
- rauhallinen sijainti (ei möykkääviä ihmisiä, liikaa liikennettä)
- mukava istuin (kova jakkara, kouluruokalan tuoli, ylipehmeä sohva ei ole tätä)
- pistorasia laitteiden latailua varten
- näköala merelle (mieluiten mantereen puolelle, jotta matkapuhelinverkko toimisi paremmin)
- verhon käyttömahdollisuus (jotta häiritsevää aurinkoa saa hallittua)
- vedoton

XPRS:ltä en ole tämmöisiä paikkoja (edes sellaisia, joissa osa näistä ehdoista täyttyvät) löytänyt, vaikka olen 10 vuoden aikana matkustanut kymmeniä, ellei jo satoja kertoja. Seiskakannella on yökerho, jossa on melko miellyttävät istuimet, mutta näköalat puuttuvat, pistorasiota ei käytännössä ole ollenkaan (jollei irrota peliautomaattia seinästä ja laita omaa jatkojohtoa), järkyttävä möly jne. Valtaosa istumapaikoista on jakkaroilla ja kovilla istuimilla kasikerroksen käytävätiloissa. Pistorasioita on viimeisen remontin yhteydessä lisätty muutama käytävän sisäpuolelle, mutta näitä paikkoja on 2000 matkustajalle yhteensä noin kymmenen. Paikat eivät ole rauhallisia eivätkä mukavia. Etubaarin istuimet ovat hieman mukavampia, mutta olen koko tilasta löytänyt tasan 2 pistorasiaa (ja nekin käytävällä, joten aika pitkä jatkojohto pitää olla mukana), melusta ja mökästä nyt puhumattakaan.

Ymmärrän toki, että mikäli laivalla käy kerran-pari vuodessa, asialla ei ole ehkä suurta merkitystä. Mutta ne, jotka matkustavat pahimmillaan useita kertoja viikossa toivovat laivaltaan eri asioita. Järkevyyttä on liene se, että iso ja kallis laiva pystyy tarjoamaan erilaisia juttuja erilaisille asiakasryhmille, tähän asti Megastar on kokemukseni mukaan tällä kriteerillä järkevin, XPRS ylivoimaisesti vähiten järkevä.

Toki, XPRS on hinnoiteltu selvästi edullisemmaksi. Päiväristeilyt ovat lähes jatkuvasti myynnissä muutamalla eurolla ja reittimatkoja autollakin on saatavilla usein pilkkahintaan, noin 20 eurolla (matkustaja ja auto). Toisaalta, XPRS:n merimyymälä on useimpien tuotteiden osalta selvästi kalliimpi kuin Tallinkin vastaava. Ainakin keväällä-kesällä tyypillinen olutkori maksoi Tallinkilla noin 12 euroa ja Vikingillä 17 euroa. Hintaero on huima!
 
Selvisihän se. sinulla on 6 kohtaa, jotka esität kansimatkustuspaikalle. Mutta lounge-tiloissahan nuo kaikki vaatimukset täyttyvät. Sellainenhan on mm. Eckeröllä.
 
Selvisihän se. sinulla on 6 kohtaa, jotka esität kansimatkustuspaikalle. Mutta lounge-tiloissahan nuo kaikki vaatimukset täyttyvät. Sellainenhan on mm. Eckeröllä.

Eckerön lounge ei ole huono, mutta toki lisähintainen. Megastarin Sitting lounge on lisämaksuton (vapaasti kansipaikkalaisten käytössä) ja aasialaisia äänekkäästi molottavia matkustajaryhmiä huomioimatta hyvin mukava paikka matkustella.

XPRS:ltä vastaavaa tilaa käytännössä ei ole. Joskus konferenssipuolella myydään (olikohan kympillä?) istumapaikkoja kahvitarjoiluineen, mutta erityistä mukavuutta tai näköaloja se ei tarjoa.

Olen edelleen sitä mieltä, että tämmöistä säännölliseen hyötymatkustamiseen sopivaa tilaa näiltä laivoilta tarvitaan. Osalla on, osalla ei. Lisämaksuton sopii minulle parhaiten.
 
kävelin itsekin läpi Megastarin loungen ja täytyy sanoa että ihan toimivan näköinen ja paikoja oli paljon. Eikös talvikuukausina 5 euron lipuista huolimatta hiljaisemman paikan löytyminen ole vähän helpompaa.
 
kävelin itsekin läpi Megastarin loungen ja täytyy sanoa että ihan toimivan näköinen ja paikoja oli paljon. Eikös talvikuukausina 5 euron lipuista huolimatta hiljaisemman paikan löytyminen ole vähän helpompaa.

Toki sesongin ulkopuolella on helpompaa, mutt XPRS:stä ei juuri noita miellyttäviä paikkoja löydy. Siinä ei auta asiaa vaikka matkustaisi yksin. Mölyä ja muuta häiriötä toki on vähemmän.

Taitaa olla ihan tarkoituksellista kiusantekoa tuo Vikingiltä. Houkuttelevat ihmiset edullisesti laivaan, mutta pakottavat sitten kävelemään ympäriinsä ja kuluttamaan rahaa laivalla. Tallinkilla taas liput ovat hieman kalliimpia ja on hyväksyttävissä myös se, että matkustaja vain istuu omissa oloissaan ja ei kuluta juuri muita laivan palveluita.
 
Tässä uutinen Vikingin Kiinan laivatilauksesta, 100 miljoonaa edullisempi kuin Suomesta ja mahdollisuus nopeampaan toimitukseen:

https://yle.fi/uutiset/3-9885007

"Viking Gracen tapaan uusi alus varustetaan polttoainetta säästävillä roottoripurjeilla"

Onko Graceen jo pultattu roottoripurjeet?

Toinen media uutisoi Viking Linen saavan vastakauppoja ja asiaa sivutaan tässäkin Ylen uutisessa. Vastakaupat tarkoittavat kiinalaisia matkustajia, mikä on loogista puhuttaessa Viking Linen saavan vastakauppoja, sillä mitäpä muuta Viking Line voisi myydä vanhojen alustensa lisäksi kuin matkoja.
 
Eckerö muuttaa aikataulua 2.1.2018 lähtien: Uutuutena aikainen aamulähtö Tallinnassa (06:00 => 08:15). Tämä melkeimpä mahdollistaa töissäkäynnin Tallinnasta käsin.

Vuoroa liikennöidään ma-la, eli la-su yön paatti lepäilee Helsingin satamassa. Vastaavasti iltalähtö Helsingistä on kuutena päivänä viikossa (aiemminhan liikenöitiin 3 iltana viikossa Helsingistä Tallinnaan ja heti yöllä takaisin). Uusi aikataulu mahdollistaa myös mielenkiintoisen risteilytuotteen, eli 21:40 lähtö Helsingistä ja paluu 08:15.
 
Takaisin
Ylös