Yleinen laivakeskustelu

TS: Turun satamaan tulee varustamojen yhteisterminaali – tavoitteena luoda ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa

Viking Line Abp:lle ja Tallink Silja Oy:lle on tulossa yhteinen matkustajaterminaali Turun satamaan. Ferry Terminal Turuksi ristitty rakennus nousisi viimeistään vuonna 2024 Siljan nykyisen matkustajaterminaalin paikalle. Viking Linen terminaali voidaan sen jälkeen osoittaa risteilyliikenteen käyttöön.

Yhteisterminaali sisältyy Turun kaupungin, Turun Satama Oy:n sekä Vikingin ja Tallink Siljan neuvottelemaan aiesopimukseen, joka tuodaan Turun kaupunginhallituksen käsittelyyn maanantaina. Tarkempi sopimus olisi vuorossa myöhemmin.
 
Hesarissa vähän laajempi juttu aiheeseen liittyen. Jotain pääkohtia uutisesta:

Rauman telakka ja varustamoyhtiö Tallink ilmoittavat tehneensä aiesopimuksen matkustaja-autolautasta, joka alkaa liikennöidä Helsingin ja Tallinnan välillä.

Tallink Shuttle -aluksen suunnittelu aloitetaan keväällä 2019 ja rakentaminen vuonna 2020. Se valmistuu vuoden 2021 lopussa. Alus voi kuljettaa 2 800 matkustajaa. Telakan mukaan se suunnitellaan mahdollisimman energiatehokkaaksi ja ympäristöystävälliseksi uusinta teknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja hyödyntäen.

Nopeuden sijaan Tallink korostaa kilpailuvalttinaan ympäristöystävällisyyttä.

”Kaikkien asiakkaidemme ympäristötietoisuus kasvaa joka päivä. Tallink haluaa antaa panoksensa“, sanoi Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene yhtiön pääkonttorissa Tallinnassa.

Raumalla rakennettavasta aluksesta tulee Nõgesen mukaan kaikkein ympäristöystävällisin ja energiatehokkain laiva Itämerellä. Mallina on Turun telakalla valmistunut Megastar, jonka Tallink toi liikenteeseen viime vuonna.

Mitenköhän mahtaa vertautua ympäristöystävällisyyden osalta Vikingin tulevaan laivaan?
 
Silja Serenade palasi telakalta keskeneräisenä liikenteeseen. Jutun kuvista näkyy keskeneräisiä portaikkoja (esim. puutuvia mattoja ja mattorullia) ja ilmeisesti osa palveluista on kiinni remontin venymisen vuoksi. Jutussa mainitaan myös, että hyteistä puuttui sänkyjä, muttei mainita, oliko kyseisiin hytteihin tulossa matkustajia.

Tallink Silja oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo olevansa tietoinen remontin keskeneräisyydestä.

–On vielä muutamia porraskäytäviä, joissa laitetaan mattoja paikoilleen ensi yön ja huomisen aikana. Myös yökerho Starlight on kiinni remontin vuoksi, mutta muuten remontti on valmis, Nöjd sanoo.

Hän sanoo, että päätös laivan matkaan lähdöstä tehtiin, koska muuten noin 2 000 matkustajan laivamatka olisi peruuntunut.

–90-prosenttisesti kaikki on kuitenkin valmista ja laiva teknisesti täysin kunnossa. Ymmärrän, että keskeneräiset porraskäytävät saattavat olla karunnäköisiä, mutta ne saadaan valmiiksi lähiaikoina, Nöjd kommentoi.
 
Kvarken Link ja Rauma Marine Constructions ovat tehneet noin 120 miljoonan euron aiesopimuksen uudesta laivasta Vaasan ja Uumajan välille.

Aluksen kapasiteetti tulee olemaan 800 matkustajaa ja 1 500 kaistametriä rahdille ja sen suunnitellaan valmistuvan viimeistään 30.4.2021.

Aluksen pääasiallisena voimanlähteenä tulee toimimaan LNG/diesel-käyttöiset koneet, joissa voidaan polttaa nesteytetyn maakaasun lisäksi myös paikallisesti Vaasassa tuotettua biokaasua. Laiva varustetaan myös akuilla. Perinteisten peräsinten ja kiinteiden potkureiden sijaan uuteen laivaan tulee ruoripotkurit, mikä on toistaiseksi harvinainen ratkaisu matkustaja-autolautoissa – – Pohjoisen reitin huomioiden alus varustellaan luonnollisesti jääluokkaan 1A Super.
 
Uutisissa on ollut juttua Eckerö Linen uudesta rahtialuksesta (entinen Midnight Merchant, https://www.faktaomfartyg.se/midnight_merchant_2000.htm) Vuosaari - Tallinna -välille.

Virolaisessa lehdistössä on kummasteltu sitä, että Eckerö Line ei ole Tallinnan kaupunkia tiedotellut, vaikka on tuomassa kaksi kertaa päivässä 2 kilometriä rekkoja keskustaan.

Eckerö tyytyi toteamaan, että ei ole aiemminkaan kaupunkia tiedotellut, että kertoo satamalle aikeistaan (ja ilmeisesti olettanut, että satama keskustelee kaupungin kanssa).

Tallinkkia tilanne närkästyttää ja haluaa tuoda oman rahtilaivansa Muugasta takaisin keskustaan, että "kilpailu olisi tasapuolista".

Hyvää ainakin se, että Eckerö lupailee edullisia paketteja automatkustajille..

Tässä ERR:n uutinen: https://www.err.ee/937090/eckero-uu...-kaks-kilomeetrit-soidukeid-kaks-korda-paevas
 

Eipä taida Vikingillä olla varaa lunastaa tuota paattia itselleen, kun eivät pysty hoitamaan asiallisesti edes Amorellan pienen pohjakosketuksen seurauksia:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006646790.html

En ole havainnut missään tietoa, oliko kyydissä yhtään bussia. Urheilukilpailuun matkaavia kuitenkin käsittääkseni oli Amorellan kyydissä.
 
Eipä taida Vikingillä olla varaa lunastaa tuota paattia itselleen, kun eivät pysty hoitamaan asiallisesti edes Amorellan pienen pohjakosketuksen seurauksia
Miten niin Viking ei olisi hoitamassa Amorellan seuraamuksia asiallisesti? Ainakin tuon linkkaamasi jutun perusteella he toimivat merilain mukaisesti.
 
Miten niin Viking ei olisi hoitamassa Amorellan seuraamuksia asiallisesti? Ainakin tuon linkkaamasi jutun perusteella he toimivat merilain mukaisesti.

Nyt uutisia onkin päivitetty ja Viking Line on korjannut toimintaansa ja jos se sopii myös hinausyhtiölle, niin asia on kunnossa. Aluksi ei kuitenkaan näyttänyt ollenkaan asialliselta, kun rekkojen omistajilta vaadittiin muun harmin lisäksi suuria maksusitoumuksia hinausyhtiön toimesta ja Vikingin edustaja vaan selitteli, että näin menevät lakipykälät. Nythän Amorella ei ollut uppoamassa syysmyrskyssä Ahvenanmereen 200 metrin syvyyteen, vaan tämä pelastusoperaatio oli kuitenkin helppo, eikä ihmishenkiä ollut vaarassa missään kohtaa. Siksi voisi olettaa kustannusten olevan siinä määrin kohtuulliset, että Viking Line tai Viking Linen vakuutusyhtiö pystyy sitoutumaan niiden hoitamiseen ilman rekkojen omistajia.
 
Itse käsitin uutisista asian niin, että Viking ei ollut se, joka vaati korvauksia rahdista, vaan että näin teki Alfons Håkans perustuen merilakiin. Ja että nyt Viking on päättänyt puuttua tähän maksamalla itse vakuusmaksut. Kaikkia uutisia en toki ole lukenut, joten en tiedä, onko jossain sanottu jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse käsitin uutisista asian niin, että Viking ei ollut se, joka vaati korvauksia rahdista, vaan että näin teki Alfons Håkans perustuen merilakiin.

Näin tosiaan on asianlaita:

"Kuljettajille olemme tiedottaneet käytännön asioista mm. milloin laiva saapuu Långnäsiin ja myös siitä, että heidän on odotettava kunnes heidän kuljetusyhtiönsä ovat hoitaneet Alfons Håkansin vaatimat takaukset." -Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström ko uutisjutussa, alleviivaus tämän kommentin kirjoittajan.
 
Takaisin
Ylös