Tukholman risteilymarkkinoiden on kerrottu jo ennen koronakurjimusta olleen suhteellisen heikossa hapessa, joten on aika epätodennäköistä, että mikään varustamo sinne hirvittävästi paukkuja uhraisi. Eckeröllä oli aikomuksenakin vetää Birka pois liikenteestä, Vikingin aivoituksista on aika vaikea saada mitään tolkkua.
Mutta tämänhetkinen Cinderellan tilapäinen palvelus rahtialuksena TKU-STO-linjalla osoittaa, että aluksessa taitaa sittenkin olla valmiuksia kohtalaisen kuorman kuskaamiseen, ja puheet "sisäisistä sponsoneista" ovatkin olleet puppua tai väitteet niiden viemästä tilasta vahvasti liioiteltuja. Kolmannen vuoron perustaminen Turun linjalle saattaisi Vikingiltä olla mielekästä, koska siihen saattaisi olla mahdollisuus saada myös teemaristeilyvalmius, kun aikataulukaan ei välttämättä sitoutuisi tiettyyn kellonaikaan, eikä vuoro olisi päivittäinen. Cinderellan toimenkuvaan voisi liittyä myös Gracen ja Gloryn tuuraaminen aina, kun näillä on ennalta sovittuja huoltopäiviä tai telakointeja.
Mariellan siirtyminen makuulle Helsinkiin on kiintoisaa sikäli, että laiva on ikään kuin lähtövalmiudessa Tallinnan reitin kolmanteen vuoroon, jos sellaiselle tarvetta ilmenee. Tukholman linjalle sitä tuskin kannattaa palauttaa, sen verran ankeassa kunnossa matkustajatilat olivat jo viime suvella, että remppaa tarvittaisiin. Ei ole mitään takeita, että sellainen maksaisi itsensä takaisin. Tallinnan reitin toiseksi laivaksi XPRS:n rinnalle Mari olisi luonnollisesti tilapäisratkaisu, Amorellahan siihen paremmin sopisi.
Tallinkin kohdalla lakkautettavien linjojen määrä voi olla runsaampikin kuin RIX-STO. Leikkuriin voi joutua päivittäistasolla kaksi neljästä Suomenlahden ja Tukholman välisistä aluksista. Viron ja Ruotsin välillä Tallink on jo nyt DFDS:n puristuksessa, eikä ole epäilystäkään, etteivät juutit tehostaisi Paldiskin linjaansa olojen normalisoituessa ja uusien alustensa valmistuessa. Tallinkin on käytännössä pakko vastata tähän nykyistä runsaammin matkustajapaikoin, mikä taas vähentää kysyntää Tallinnan ja Tukholman väliltä -ainakin merkittävän osan tarvematkustuksesta ja rahdista. Voisiko Tallinkin uusi ruotsinlaiva olla Star?
Serenade ja Symphony saattavat hyvinkin olla vastaisuudessa nykyistä enemmän risteilijöitä, ja Helsingin ja Tukholman välinen vuoro -jonka hengissä pitämiseen Tallinkilla kieltämättä on aika paljonkin Vikingiä paremmat resurssit- voidaan operoida virolaisilla laivoilla Tallinnan kautta.
Tallink menettää kruiseripuolella nyt jo toisen peräkkäisen sesongin, eikä ole ihme, että Victorialle ilmoitetut Saarenmaan ja Ahvenanmaan keikat Helsingistä peruttiin -aluksen makuutus jatkunee, vaikka tämänhetkinen ilmoitus TLL-STO-linjan aloituspäivämääräksi onkin 1.heinäkuuta. Varustamoa tuskin päästetään konkurssiin, mutta ihme olisi, jos toimintaan ei tulisi todella isoja leikkauksia.
Vikingin ja Tallinkin tonnistoissa on vähänlaisesti ketään potentiaalisia ostajia kiinnostavia laivoja nykyäänkään, joten on ihan mahdollista, että osa laivoista päätyy omaisuudenhoitoyhtiöille, jotta ne eivät rasita kuralla olevien varustamojen taloutta.