- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010
Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että perusteita pääradan oikaisulle Keravalta lentoaseman kautta Pasilaan löytyy muitakin kuin ne edut joita se toisi nopealle liikenteelle ja intermodaliteetille. Paikallisjunaliikennettä mahtuisi tuolloin reilusti lisää nykyiselle radalle, esim. siten että nykyiset kaukoliikenteen raiteet saataisiin harvemmin pysähtyvän paikallisliikenteen käyttöön (kuten New Yorkin metron express-linjat) ja koko kaukoliikenne (sekä mahdollisesti erillinen lentoasema-express) kulkisi lentoaseman kautta.
En vain väsy toistamasta sitä, miten tärkeä tuo suora junayhteys lentoasemalta joka suuntaan olisi: viimeksi viime yönä itse matkustin Paunulla Tampereelle klo 23.10 - 01.25. Liittymälento ei houkuttanut, kun oli Air Francen kirjoittamat liput ja vaikuttaisi että nykyään kyseinen iltalento ei ole codeshare Air Francen kanssa (kuten aiemmin muistaakseni oli): olisi tarvinnut ottaa laukut ulos ja checkata ne uudestaan sisään, jolloin lennolle ei olisi enää ehtinyt kunnialla, kun muutenkin olisi mennyt taas juoksuksi. Bussipysäkille pääsin onneksi juuri 5 min ennen lähtöaikaa, joten vältin reilun tunnin odotuksen, mutta matkustettuani tuossa vaiheessa jo reilut 15 tuntia (ovelta ovelle -mittarilla mitattuna), olisi ollut miellyttävämpi päästä Pendolinon nopeudella kotiin. Tietysti niitä pitäisi sitten kulkea vähän nykyistä viimeistä vuoroa myöhemmin...
Nopeita lisävuoroja ei Helsingin ja Keravan välille taida pystyä ruuhka-aikaan lisäämään, kun kaukoliikenneraiteiden ratakapasiteetti on Keravan ja Helsingin välillä huipputunteina käytännössä täynnä. Keravan ja Helsingin väli tarvitsisi nykyiseen linjaukseen viidennen raiteen, joka siihen mahtuu tai uuden yhteyden lentokentän kautta, jos nopeaa liikennettä halutaan lisätä.
Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että perusteita pääradan oikaisulle Keravalta lentoaseman kautta Pasilaan löytyy muitakin kuin ne edut joita se toisi nopealle liikenteelle ja intermodaliteetille. Paikallisjunaliikennettä mahtuisi tuolloin reilusti lisää nykyiselle radalle, esim. siten että nykyiset kaukoliikenteen raiteet saataisiin harvemmin pysähtyvän paikallisliikenteen käyttöön (kuten New Yorkin metron express-linjat) ja koko kaukoliikenne (sekä mahdollisesti erillinen lentoasema-express) kulkisi lentoaseman kautta.
En vain väsy toistamasta sitä, miten tärkeä tuo suora junayhteys lentoasemalta joka suuntaan olisi: viimeksi viime yönä itse matkustin Paunulla Tampereelle klo 23.10 - 01.25. Liittymälento ei houkuttanut, kun oli Air Francen kirjoittamat liput ja vaikuttaisi että nykyään kyseinen iltalento ei ole codeshare Air Francen kanssa (kuten aiemmin muistaakseni oli): olisi tarvinnut ottaa laukut ulos ja checkata ne uudestaan sisään, jolloin lennolle ei olisi enää ehtinyt kunnialla, kun muutenkin olisi mennyt taas juoksuksi. Bussipysäkille pääsin onneksi juuri 5 min ennen lähtöaikaa, joten vältin reilun tunnin odotuksen, mutta matkustettuani tuossa vaiheessa jo reilut 15 tuntia (ovelta ovelle -mittarilla mitattuna), olisi ollut miellyttävämpi päästä Pendolinon nopeudella kotiin. Tietysti niitä pitäisi sitten kulkea vähän nykyistä viimeistä vuoroa myöhemmin...