Akkusähköbussi

HSL:n loput Linkkerit (7 kpl) myydään Toba Trading OY:lle. Kolme on myyty jo aiemmin pois. Kappalehinta autoille on 2 500 € per auto + 1000 €, jos se saneerataan liikennekuntoiseksi viimeistään 31.8.2025.
Eipä noille tosiaan ole HSL käytössä hyötyä sillä akkuilla pääsi 30km loppuvaiheessa sekä busseissa oli pienten renkaiden vuoksi tasapainotus ongelmia kaarteessa. Viimeinen niitti niiden lopetukselle oli kun yhdestä jossain päin Suomea irtosi ohjauspyörä kesken ajon.
 
Helsingin Sanomissa oli tänään juttua Suomen ensimmäisestä sähköisestä turistibussista, jonka Yutongin maahantuoja on vastaanottanut artikkelin perusteella viime viikkoina. Artikkelissa ei mielestäni ollut mitään erityisen mullistavaa, niin en lähde referoimaan sieltä mitään erityistä. Joka tapauksessa ihan kiinnostavaa luettavaa.
 
Helsingin Sanomissa oli tänään juttua Suomen ensimmäisestä sähköisestä turistibussista, jonka Yutongin maahantuoja on vastaanottanut artikkelin perusteella viime viikkoina. Artikkelissa ei mielestäni ollut mitään erityisen mullistavaa, niin en lähde referoimaan sieltä mitään erityistä. Joka tapauksessa ihan kiinnostavaa luettavaa.
Mielenkiintoisin asia mielestäni oli se, että jutun mukaan rekisteröidyin sähköbussimerkki Euroopassa on MAN ja seuraavana Solaris, mutta HSL-alueella tukeudutaan lähinnä kiinalaisiin valmistajiin. Mikähän tähän on syynä?
 
Mielenkiintoisin asia mielestäni oli se, että jutun mukaan rekisteröidyin sähköbussimerkki Euroopassa on MAN ja seuraavana Solaris, mutta HSL-alueella tukeudutaan lähinnä kiinalaisiin valmistajiin. Mikähän tähän on syynä?
Halvalla pitää mennä ja tukea kiinan kommunistista tasvaltaa. Suomessa noiden sähködösien hanki ta aloitettiin sen verran varhain, että kiinalla oli paras tarjonta.
 
Mielenkiintoisin asia mielestäni oli se, että jutun mukaan rekisteröidyin sähköbussimerkki Euroopassa on MAN ja seuraavana Solaris, mutta HSL-alueella tukeudutaan lähinnä kiinalaisiin valmistajiin. Mikähän tähän on syynä?
Solariksella ainakin olisi Suomen markkinoita ajatellen 15 metrin low entry -mallikin Urbinosta. MAN:lta taitaa vielä sähköinen telibussi puuttua? Alkuun yksi syy valita Yutong tai BYD taisi olla se, ettei Euroopasta oikein saanut vielä sähköisiä telibusseja. Nyt kun niitä saa, puhumattakaan nivelbusseista ja kaksiakselisista, soisi kyllä suosittavan eurooppalaisia.
 
Solariksella ainakin olisi Suomen markkinoita ajatellen 15 metrin low entry -mallikin Urbinosta. MAN:lta taitaa vielä sähköinen telibussi puuttua? Alkuun yksi syy valita Yutong tai BYD taisi olla se, ettei Euroopasta oikein saanut vielä sähköisiä telibusseja. Nyt kun niitä saa, puhumattakaan nivelbusseista ja kaksiakselisista, soisi kyllä suosittavan eurooppalaisia.
Solariksella ei ole nykyään maahantuojaa Suomessa, mikä varmastikin vaikeuttaa kauppojen syntymistä. MAN:lla käsittääkseni on nyt taas maahantuoja vuosien tauon jälkeen. Ruotsissa MAN:lla on ollut pitkään vakiintunut asema ja oletettavasti myös kattava huolto- ja korjaamoverkosto. Suomessa bussimarkkina on niin pieni, ettei kovin monella merkillä voi olla samanaikaisesti riittävää asiakaskuntaa kunnollisen huolto- ja korjaamoverkoston pyörittämiseen. Suomalaiset liikennöitsijät ovat perinteisesti olleet kalustohankinnoissaan konservatiivisia (monesti ihan syystäkin). Jotkut ovat kokeilleet meillä eksoottisten valmistajien tuotteita, mutta tosiasia lienee se, että jos autoja on maassa yksittäiskappaleita tai korkeintaan joitakin kymmeniä, alkaa turhia seisontapäiviä helposti kertyä esimerkiksi varaosien heikon saatavuuden takia.
 
Takaisin
Ylös