Akkusähköbussi

Mietinkin, että olisivat voineet nuo kiskojen reitit suunnitella autotieksi vain bussille. Olkoon bussi sitten vaikka sähköinen haitari Volvo mutta hoitaa varmasti kuormituksenkin ruuhka aikaan kun pääsee ajamaan omaa katua
Mutta mitä tästä olisi hyödytty? Kuitenkin aika lähelle yhtä paljon infraa olisi jouduttu rakentamaan + olisi vielä pahemmat ongelmat autojen menemisessä bussin reitille, kuin mitä kiskoille menee. Lisäksi tuskin olisi maankäytössä saatu yhtä suuria hyötyjä
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Mutta mitä tästä olisi hyödytty? Kuitenkin aika lähelle yhtä paljon infraa olisi jouduttu rakentamaan + olisi vielä pahemmat ongelmat autojen menemisessä bussin reitille, kuin mitä kiskoille menee. Lisäksi tuskin olisi maankäytössä saatu yhtä suuria hyötyjä
Korjaus kustannukset kuitenkin pienempiä
 
Niin tosiaan aletaan. Mutta sanon vielä että 550 oli pari aamu ja iltapäivä vuoroa ruuhakaisa, muuten oli sopivan väljää. PS, vanha käyttäjä
 
Niin tosiaan aletaan. Mutta sanon vielä että 550 oli pari aamu ja iltapäivä vuoroa ruuhakaisa, muuten oli sopivan väljää. PS, vanha käyttäjä

Varmaan riippuu myös siitä millä linjan osuudella liikkui. Kyllä oma mielikuva on melko ruuhkaisesta linjasta, vaikken voi väittää kovin usein linjalla kulkeneeni.
 
Varmaan riippuu myös siitä millä linjan osuudella liikkui. Kyllä oma mielikuva on melko ruuhkaisesta linjasta, vaikken voi väittää kovin usein linjalla kulkeneeni.
Tuntuu ihmisten kokemukset paljon vaihtelevan. Varmaan riippuu ihan luonteesta ja mihin on tottunut
 
Tuntuu ihmisten kokemukset paljon vaihtelevan. Varmaan riippuu ihan luonteesta ja mihin on tottunut
Minun kokemus kun tuolla linjalla lähes päivittäin matkustin koulumatkoja oli, että läheskään aina kuskit eivät ottaneet kyytiinkään kun oli niin täyttä. Usein myös tuli vartin odottelun jälkeen kolme bussia peräkkäin, kaikki tupaten täynnä. Lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa olisi ollut toivotonta edes yrittää.

Pahoittelut moderaattoreille off topicista, lopetan tähän. Nyt tämä kuuluisi jo varmaan enemmänkin reidejokerilankaan…
 
Jyväskylässä Bus2024-näyttelyssä oli esittelyssä Yutong T15E kaukoliikenteen sähköbussi, ilmeisesti ensimmäinen Suomessa. Aamulehden mukaan Länsilinjat testaa tuota elokuussa Tampereen ja Ikaalisten välillä.

Ihan siistin ja tavallisen näköinen bussi ulkoa ja sisältä. Itse huomasin kyllä pitkänä ihmisenä, että penkit tuntuivat erittäin epämiellyttävältä. 20cm liian alhaalla ollut niskatyyny painoi lapaluihin… 😁

Näyttelyssä oli esillä muitakin kiinnostavia sähköbusseja, kuten Otokarin ja Altaksen pikkubussit.
 
Jyväskylässä Bus2024-näyttelyssä oli esittelyssä Yutong T15E kaukoliikenteen sähköbussi, ilmeisesti ensimmäinen Suomessa. Aamulehden mukaan Länsilinjat testaa tuota elokuussa Tampereen ja Ikaalisten välillä.

Ihan siistin ja tavallisen näköinen bussi ulkoa ja sisältä. Itse huomasin kyllä pitkänä ihmisenä, että penkit tuntuivat erittäin epämiellyttävältä. 20cm liian alhaalla ollut niskatyyny painoi lapaluihin… 😁
En noista penkeistä osaa itse sanoa, mutta ainakin ulkonäkö on bussissa omasta mielestäni tyylikkäimpiä mitä olen kaukoliikenteen busseissa nähnyt. En tiedä olenko ainut jolla tulee keulasta hieman Scania OmniExpress-fiilikset, mutta joka tapauksessa tuo on mielestäni kyllä sitä paremman näköinen. Myös sisätilat ovat kyllä aivan mahtavat ja laadukas kuva sieltäkin tulee. Luulisi tuon herättävän vähemmän eriäviä mielipiteitä ulkonäön puolesta kuin saman valmistajan hiljattain HSL:ään ilmestynyt paikallisliikenteen U12.
 
En noista penkeistä osaa itse sanoa, mutta ainakin ulkonäkö on bussissa omasta mielestäni tyylikkäimpiä mitä olen kaukoliikenteen busseissa nähnyt. En tiedä olenko ainut jolla tulee keulasta hieman Scania OmniExpress-fiilikset, mutta joka tapauksessa tuo on mielestäni kyllä sitä paremman näköinen. Myös sisätilat ovat kyllä aivan mahtavat ja laadukas kuva sieltäkin tulee. Luulisi tuon herättävän vähemmän eriäviä mielipiteitä ulkonäön puolesta kuin saman valmistajan hiljattain HSL:ään ilmestynyt paikallisliikenteen U12.
Juu, ei se muotoilussa ja laatuvaikutelmassa hävinnyt messuilla esillä olleille eurooppalaisille (diesel)busseille. Ja monellako eurooppalaisella valmistajalla edes on vielä sähköistä kaukoliikenteen bussia? Näyttää siltä, että tässäkin ollaan häviämässä kiinalaisille olemalla hitaita.

Tuo ergonomiakin olisi helppo korjata erilaisilla penkeillä.
 
Tuo ergonomiakin olisi helppo korjata erilaisilla penkeillä.
Joo nyt kun katsoi tarkemmin niin eivät nuo penkit ole ehkä ihan parhaat mahdolliset, tulee jotenkin lentokonemaiset fiilikset. Olen itsekin noin 190cm pitkä ja jos pystyit suoraan sanomaan että niskatuki pitkälle ihmiselle liian matalalla niin ei kyllä ole siinä tapauksessa suunnittelu ihan nappiin mennyt penkeissä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Lähtisin itse siis ottaman mallia tuon Yutongin penkkeihin esimerkiksi Volvolta, jolla 9700:ssa käytetyt penkit ovat mielestäni muotoilulta ja mukavuudelta todella onnistuneet.


1718782476478.png1718782679584.png
 
Viimeksi muokattu:
Kävin vielä messuilla ottamassa tuosta esittelyautosta muutaman kuvan.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0432.jpeg
    IMG_0432.jpeg
    154.7 KB · Lukukerrat: 43
  • IMG_0428.jpeg
    IMG_0428.jpeg
    101.5 KB · Lukukerrat: 40
  • IMG_0425.jpeg
    IMG_0425.jpeg
    153.5 KB · Lukukerrat: 44
  • IMG_0437.jpeg
    IMG_0437.jpeg
    155.9 KB · Lukukerrat: 41
Ja monellako eurooppalaisella valmistajalla edes on vielä sähköistä kaukoliikenteen bussia? Näyttää siltä, että tässäkin ollaan häviämässä kiinalaisille olemalla hitaita.
Astromegasta joku proto oli Amerikan markkinoille tehty. Eipä noita muuten ole kyllä tullut vastaan.
 
Sattuukos jollain olemaan jotain tietoa tai kuvamateriaalia samaisilla messuilla esillä olleesta uudesta Scania Fencer-kaupunkibussista?
 
Takaisin
Ylös