Lippujen hinnat 2025

Entä jos ei ole kännykkäsovellusta tai älykännykkä ei ole mukana? Kun käytössä on vain matkakortti (esim. alennus oikeuden takia)?
 
Entä jos ei ole kännykkäsovellusta tai älykännykkä ei ole mukana? Kun käytössä on vain matkakortti (esim. alennus oikeuden takia)?
Jos on älykännykkä niin sovlluksen saa ladattua ja otettua käyttöön vaikka heti.
Jos ei ole niin täytyy ne lisävyöhykkeet ostaa lippuautomaatista tai R-kiskalta.
 
Kiitos tiedosta! Mutta onko missään muualla sirukortilla maksettaessa lisämaksua, niinkuin HSL suunnittelee.
Tampereen seudulla on, tai riippuu, mihin lähimaksua vertaa. Kertalippu on halvin matkakortilla maksettuna; lähimaksulla maksettuna se on matkakorttia kalliimpi mutta samanhintainen kuin mobiilisovelluksesta ostettuna. Lisäksi kertalipun voi teoriassa ostaa paperisena R-kioskilta tai vastaavasta, mutta silloin se on vielä kalliimpi, eikä siinä ole edes vaihto-oikeutta. Vuorokausilippu (lähimaksun tapauksessa maksukatto) on samanhintainen kaikilla tavoilla eli lähimaksulla tai mobiilisovelluksesta ostettuna. Kausilippuja ei lähimaksulla saa.

Minusta tuo on ihan järkevää, että matkakortti on halvin tapa. Arvon latauksessa sille on kuitenkin minimisumma, joten yksittäistä lippua kohden siitä koituu vähiten kuluja korttiyhtiöiden maksuista.
 
Minusta tuo on ihan järkevää, että matkakortti on halvin tapa. Arvon latauksessa sille on kuitenkin minimisumma, joten yksittäistä lippua kohden siitä koituu vähiten kuluja korttiyhtiöiden maksuista.
Lisään vielä, että Tampereella on käytössä oletusvyöhykejärjestelmä, eli matkakortin arvolla matkustavan ei usein täydy tehdä muuta kuin näyttää lippua lukijalle. Matkakortin käyttäminen nopeuttaa siis myös joukkoliikenteen käyttöä, mikä tuo säästöjä liikennöintikustannuksien puolelta.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Lisään vielä, että Tampereella on käytössä oletusvyöhykejärjestelmä, eli matkakortin arvolla matkustavan ei usein täydy tehdä muuta kuin näyttää lippua lukijalle. Matkakortin käyttäminen nopeuttaa siis myös joukkoliikenteen käyttöä, mikä tuo säästöjä liikennöintikustannuksien puolelta.
Mutta sitten jos haluaa tarkistaa matkakortin arvo...tarkistaminen maksaa yksi lipun hinta.
 
Mutta sitten jos haluaa tarkistaa matkakortin arvo...tarkistaminen maksaa yksi lipun hinta.
Sen voi tarkistaa lippua ostaessa tai netistä. Tampereella muutenkin näytät lippua lukijalle vasta kun olet kyydissä, eli joudut ostamaan lipun joka tapauksessa. Helsingissäkin metroasema on ainoa paikka, jossa arvon voi tarkistaa lukijalla nousematta kulkuneuvon kyytiin.
 
Niin tuskin niitä, mutta entäs isot lippuautomaatit, joista voi nyt ostaa paperisia kerta- ja päivälippuja sekä ladata matkakorttia ja toimivat kortti- tai kolikkomaksulla?
 
Niin tuskin niitä, mutta entäs isot lippuautomaatit, joista voi nyt ostaa paperisia kerta- ja päivälippuja sekä ladata matkakorttia ja toimivat kortti- tai kolikkomaksulla?
Oletusvyöhykejärjestelmä ei tietysti muuttaisi niiden käyttöä ollenkaan.
 
Hesarin mielipidepalstalla https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010850105.html kirjoitetaan: "HSL suosii maksupolitiikassaan mobiililaitteilla maksamista. Tämä on selvästi yhdenvertaisuuslain vastaista. Ikäihmisen, heikkonäköisen tai motorisesti heikon on vaikeaa näprätä puhelinta pysäkillä."

En tiedä, mitä tuossa laissa lukee, kun en tiennyt, että meillä tuollainenkin laki on olemassa. Mutta kun kerran on, niin voisiko tosiaan olla, että se pakottaisi lipunmyyntikanavien hinnat yhdenmukaisiksi? Saa nähdä aikooko tuo Kallion-Vallilan Eläkeläiset ry viedä asiaa pidemmälle.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Helsingin seudun liikenne (HSL) ottaa vihdoin käyttöön odotetun lähimaksun ja testaa sitä kahdella lukijalla Suomenlinnan lauttarannassa. Kokeilu on käynnissä, ja kestää kolme päivää eli perjantaista maanantaihin (20.–23.12.). https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8162853

Veikkaan kokeilun tulosten raportointia hallitukselle suunnilleen näin sanoin:

"Kokeilujakson aikana lähimaksua käytettiin 3 kertaa. Näyttää ilmeiseltä, että lähimaksulle ei ole kysyntää, eikä sen käyttöönottoa ole perusteltua edistää."

Ja sitten, kun hallitus ehkä mahdollisesti sen verran luopuu kumileimasimestaan, että sanovat, että kyllä se kuitenkin olis ihan kiva, niin:

"Lähimaksun lisämaksuksi tulee 47 % lipputuotteen hinnasta. Turvallisuussyistä on myös perusteltua, että lähimaksu on käytössä ainoastaan arkisin klo 9–15 Jatkossa on todennäköisesti myös tarpeellista kohdentaa lähimaksun käyttöä tietyille viikonpäiville, jolloin lähimaksu olisi käytettävissä esimerkiksi tiistaisin ja torstaisin sekä C-vyöhykkeellä myös parillisten kuukausien kolmantena keskiviikkona."
 
Takaisin
Ylös