Lippujen hinnat 2025

Jos ostaa ne lisävyöhykkeet HSL-äpistä ja kausilippu on matkakortilla, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. HSL-äppihan ei ota kantaa siihen missä matkustaja kulloinkin on.

Nykytilanteessa näin ei voi tehdä, vaan jos on AB-kausilippu ja ostaa CD-mobiilikertalipun, saa tarkastusmaksun B- ja C-vyöhykkeiden välisellä asema- tai pysäkkivälillä, tai jos kuljettaja tai konduktööri huomaa, tulee sanomista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Suljetun rahastuksen linjoilla nyt on niin harvoin tarkastajia joissain syvällä lähiössä, että olettaisin aika suuren osan AB-kausilippulaisista kulkevan samassa bussissa loppumatkan C-vyöhykkeelle ilman BC-lisälippua. Takaisin päin pitää toki ostaa BC-lippu, kun muuten C-vyöhykkeellä ei pääse bussin kyytiin.

Yllättävän usein kuljettaja huomaa, että ei ole lippua koko matkalle. Kerran on käynyt niinkin minulle, että minulla oli AB-kausilippu, nousin kyytiin C-vyöhykkeeltä, painoin BC-nappia ja kuljettaja pysäytti bussin Hanasaareen ja käveli koko bussin läpi luokseni, luullen että yritin jatkaa A-vyöhykkeelle ilman lippua.
 
Viimeksi muokattu:
Nykytilanteessa näin ei voi tehdä, vaan jos on AB-kausilippu ja ostaa CD-mobiilikertalipun, saa tarkastusmaksun B- ja C-vyöhykkeiden välisellä asema- tai pysäkkivälillä, tai jos kuljettaja tai konduktööri huomaa, tulee sanomista.
Jos toimii sääntöjen mukaan niin pitää ostaa BCD -vyöhykkeet kännykkäsovelluksella. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin kaikki ABCD (mitä HSL haluaisi että ostetaan).
 
Jos meillä olisi paperiliput ja joku, joka niitä myisi, niin ymmärtäisin tuollaisen "ei käytetä kovin paljon" -perustelun. Mutta kun kaikki on sähköistä, niin mitä merkitystä sillä on, miten suosittu se vyöhykelisä on tai ei ole? Niille, jotka sitä käyttävät, se on tarpeellinen. Eikä sen olemassaolosta voi mitään kuluja tulla, kun ei tarvitse painattaa lippuja, jaella niitä myyjille jne.

Minusta on kohtuutonta vaatia joltakulta AB-kuukausikorttilaiselta, että se kerta, kun käy mummolassa C-vyöhykkeellä, pitäisi ostaa ABC-lippu tai edes normaalihintainen BC-kertalippu.
 
Jos meillä olisi paperiliput ja joku, joka niitä myisi, niin ymmärtäisin tuollaisen "ei käytetä kovin paljon" -perustelun. Mutta kun kaikki on sähköistä, niin mitä merkitystä sillä on, miten suosittu se vyöhykelisä on tai ei ole? Niille, jotka sitä käyttävät, se on tarpeellinen. Eikä sen olemassaolosta voi mitään kuluja tulla, kun ei tarvitse painattaa lippuja, jaella niitä myyjille jne.

Minusta on kohtuutonta vaatia joltakulta AB-kuukausikorttilaiselta, että se kerta, kun käy mummolassa C-vyöhykkeellä, pitäisi ostaa ABC-lippu tai edes normaalihintainen BC-kertalippu.
On se siinä mielessä validi perustelu, että kaikkien ominaisuuksien ylläpito vaatii resursseja. Siis aina, kun sovelluksesta päivitetään uusi version on kasa automaattitestejä, joiden päälle manuaalinen testaus. Mitä enemmän ominaisuuksia, sitä enemmän tämä vaatii työtä ja sitä hitaampaa kaikki kehitys on.

Kuvittelisin suosion vähäisyyteen vaikuttavan oleellisesti myös se, että muistaakseni ainakin mobiilissa tämä on sellaisen valikkoviidakon takana, ettei sitä etsiessä oikein meinaa löytää. Tai ainakaan minä ole yleensä löytänyt, jolloin olen yleensä ostanut tuon BC-lipun vyöhykelisän sijaan. Kuten ketjussa aiemmin mainittu, eipä tuon hinnoittelukaan ole ollut sellainen, että sitä olisi haluttu myydä.
 
Vaikea kuvitella, että olisi melko vähän käyttäjiään. Kuitenkin monella on AB-lippu ja tulee käytyä satunnaisesti C-vyöhykkeellä.
Voihan se olla, että niitä käyttäjiä on vähän, jos se lippu tosiaan on ostettavissa ainoastaan sovelluksesta ja se on siellä piilotettu niin tehokkaasti, ettei sitä kukaan löydä. Aika velikultia.

On se siinä mielessä validi perustelu, että kaikkien ominaisuuksien ylläpito vaatii resursseja. Siis aina, kun sovelluksesta päivitetään uusi version on kasa automaattitestejä, joiden päälle manuaalinen testaus. Mitä enemmän ominaisuuksia, sitä enemmän tämä vaatii työtä ja sitä hitaampaa kaikki kehitys on.
Johonkin rajaan asti tämän kyllä ymmärrän, mutta silti tämän pitäisi olla häviävän pieni kulu ja osa kokonaisuutta juurikin verrattuna siihen, miten hankalaa paperilippujen aikaan oli. Ja silti meillä oli paperilippujen aikaan muun muassa erikseen kertalippu, 10 matkan lippu, vuorokausilippu, ratikkalippu ja vielä päivälippu eli 10 matkan lippu jolla sai matkustaa muistaakseni klo 9–14. On se kumma, jos nyt sähköisessä maailmassa ei voi olla enää mitään joustoa mihinkään suuntaan, vaan kaiken pitää olla kallista ja kankeaa.
 
Johonkin rajaan asti tämän kyllä ymmärrän, mutta silti tämän pitäisi olla häviävän pieni kulu ja osa kokonaisuutta juurikin verrattuna siihen, miten hankalaa paperilippujen aikaan oli. Ja silti meillä oli paperilippujen aikaan muun muassa erikseen kertalippu, 10 matkan lippu, vuorokausilippu, ratikkalippu ja vielä päivälippu eli 10 matkan lippu jolla sai matkustaa muistaakseni klo 9–14. On se kumma, jos nyt sähköisessä maailmassa ei voi olla enää mitään joustoa mihinkään suuntaan, vaan kaiken pitää olla kallista ja kankeaa.
Sitähän tämä sähköinen maailma on :) Paperimaailmassa käytännössä riittää, että siitä on joku päätös jossain olemassa, joka on ohjeistettu lippuja myyvälle ja tarkastavalle henkilölle. Vastuu systeemin toimimisesta on ihmisillä, asiakaspalvelija ohjaa oikeaan suuntaan, väärennökset ovat suhteellisen helppoja.

Vrt digitaalinen maailma, jossa järjestelmä yrittää ottaa vastuun systeemin toimimisesta. Saat ostaa tämän lipputyypin, jos sinulla on voimassaoleva toinen tietty lipputyyppi, olet oikealla alueella jne. Ja sitten uuden versiojulkaisun yhteydessä testataan vielä manuaalisesti kaikki tiedossa olevat tapaukset milloin saat/et saa ostaa. Oman mausteensa tähän tuo mobiilimaailma, joka pakottaa uusiin versiojulkasuihin, vaikkei tuotaisi uusia ominaisuuksia (rajapintoja tapetaan suhteellisen lyhyen ajan sisään, kirjastoissa turva-aukkoja jne).

Kehityksessä sitten joku vielä unohtaa, että saattaa olla ennakoimattomia poikkeustilanteita, joita varten hintaa/voimassaoloa pitäisi pystyä säätämään manuaalisesti, jonka seurauksena kilvet näyttävät mitä sattuu ja kuntakohtaisten poikkeusten tekeminen on mahdotonta.

En ole lainkaan vakuuttunut, että tämä mobiiliappi olisi jakelukanavana edullisempi kuin aikoinaan Ärrälle maksetut myyntikomissiot.
 
Sanok, onko tämä nykymeno mielestäsi parempaa asiakaspalvelua, palvelua joka ottaa asiakkaan tarpeet huomioon? Jossa myös vähemmistöjen tarpeet otetaan huomioon? Eikö asiakas ole kuningas, asiakkaan tarpeet johdata yrityksen johdon toimintaa palvelun parantamiseksi? Kun katselen kotona vanhoja ulkomaisia aikataulu kirjoja, tulencsin murheelliseksi palveluista jotka olivat realismia 1980-,luvun Euroopassa mutta HSL ei saa vieläkään aikaiseksi
 
Sanok, onko tämä nykymeno mielestäsi parempaa asiakaspalvelua, palvelua joka ottaa asiakkaan tarpeet huomioon? Jossa myös vähemmistöjen tarpeet otetaan huomioon? Eikö asiakas ole kuningas, asiakkaan tarpeet johdata yrityksen johdon toimintaa palvelun parantamiseksi? Kun katselen kotona vanhoja ulkomaisia aikataulu kirjoja, tulencsin murheelliseksi palveluista jotka olivat realismia 1980-,luvun Euroopassa mutta HSL ei saa vieläkään aikaiseksi
Ei, ennemminkin olen hyvin skeptinen kaiken äppiyttämistä kohtaan, vaikka työkseni erilaisia äppejä teenkin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Makke 93, omasta mielestäni lisävyöhykelippu on erittäin käytännöllinen ja tarpeellinen. Olisin todellakin kiinnostunut että paljonko sitä pitäisi käyttää esim. vuodessa että se olisi jatkossakin käytössä ja että paljonko sitä käytetään nykyisin. Mielestäni lisävyöhykelippu on kädenojennus matkakortin käyttäjälle käyttää joukkoliikennettä myös varsinaisen liikkumisalueen ulkopuolisiin matkoihin (jos aikataulu tekee sen käytännölliseksi.

Tuota sirullisella pankkikortilla maksamisesta perittävää lisähintaa en ymmärrä ollenkaan. Miksi kaikkialla muualla saa sirullisella kortilla maksettaessa saa alimman hinnan, alemman kuin millään muulla tavalla? En ole kohdannut missään muualla tätä politiikkaa. Saisinko tietää esimerkkipaikkakuntia?

Nyt todellakin toivon saavani ennen tämän uuden maksujärjestelmän käyttöön ottoa hyvät selkosuomeksi kirjoitetut ohjeet, mieluummin paperilla.
Ainakin Jyväskylä. Ainut lipputuote, joka tulee lähimaksua halvemmaksi, on lasten, nuorten ja opiskelijoiden liput matkakortilla ja sovelluksessa. Muuten on lähimaksu edullisin ja vaikuttaa olevan suosittu tapa maksaa, ja matkamäärätkin ovat nousseet. Harmi, että HSL ei ymmärrä tätä…
 
Ainakin Jyväskylä. Ainut lipputuote, joka tulee lähimaksua halvemmaksi, on lasten, nuorten ja opiskelijoiden liput matkakortilla ja sovelluksessa. Muuten on lähimaksu edullisin ja vaikuttaa olevan suosittu tapa maksaa, ja matkamäärätkin ovat nousseet. Harmi, että HSL ei ymmärrä tätä…
Kiitos tiedosta! Mutta onko missään muualla sirukortilla maksettaessa lisämaksua, niinkuin HSL suunnittelee.
 
Jos toimii sääntöjen mukaan niin pitää ostaa BCD -vyöhykkeet kännykkäsovelluksella. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin kaikki ABCD (mitä HSL haluaisi että ostetaan).
Tuossakin varmaan vielä poikkeuksena ne lähijunat, jotka eivät pysähdy A- ja C-vyöhykkeiden välillä kertaakaan
 
Tuossakin varmaan vielä poikkeuksena ne lähijunat, jotka eivät pysähdy A- ja C-vyöhykkeiden välillä kertaakaan
Onko sillä merkitystä tässä kontekstissa? Jos sinulla on AB -kausilippu matkakortilla niin mikä estää ostaa lsisävyöhykkeet että pääsee C:hen tai D:hen kännykkäsovellluksella vaikka juna ei pysähtyisi ennen C:tä?
 
Takaisin
Ylös