Lippujen hinnat 2025

Jos ostaa ne lisävyöhykkeet HSL-äpistä ja kausilippu on matkakortilla, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. HSL-äppihan ei ota kantaa siihen missä matkustaja kulloinkin on.

Nykytilanteessa näin ei voi tehdä, vaan jos on AB-kausilippu ja ostaa CD-mobiilikertalipun, saa tarkastusmaksun B- ja C-vyöhykkeiden välisellä asema- tai pysäkkivälillä, tai jos kuljettaja tai konduktööri huomaa, tulee sanomista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Suljetun rahastuksen linjoilla nyt on niin harvoin tarkastajia joissain syvällä lähiössä, että olettaisin aika suuren osan AB-kausilippulaisista kulkevan samassa bussissa loppumatkan C-vyöhykkeelle ilman BC-lisälippua. Takaisin päin pitää toki ostaa BC-lippu, kun muuten C-vyöhykkeellä ei pääse bussin kyytiin.

Yllättävän usein kuljettaja huomaa, että ei ole lippua koko matkalle. Kerran on käynyt niinkin minulle, että minulla oli AB-kausilippu, nousin kyytiin C-vyöhykkeeltä, painoin BC-nappia ja kuljettaja pysäytti bussin Hanasaareen ja käveli koko bussin läpi luokseni, luullen että yritin jatkaa A-vyöhykkeelle ilman lippua.
 
Viimeksi muokattu:
Nykytilanteessa näin ei voi tehdä, vaan jos on AB-kausilippu ja ostaa CD-mobiilikertalipun, saa tarkastusmaksun B- ja C-vyöhykkeiden välisellä asema- tai pysäkkivälillä, tai jos kuljettaja tai konduktööri huomaa, tulee sanomista.
Jos toimii sääntöjen mukaan niin pitää ostaa BCD -vyöhykkeet kännykkäsovelluksella. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin kaikki ABCD (mitä HSL haluaisi että ostetaan).
 
Jos meillä olisi paperiliput ja joku, joka niitä myisi, niin ymmärtäisin tuollaisen "ei käytetä kovin paljon" -perustelun. Mutta kun kaikki on sähköistä, niin mitä merkitystä sillä on, miten suosittu se vyöhykelisä on tai ei ole? Niille, jotka sitä käyttävät, se on tarpeellinen. Eikä sen olemassaolosta voi mitään kuluja tulla, kun ei tarvitse painattaa lippuja, jaella niitä myyjille jne.

Minusta on kohtuutonta vaatia joltakulta AB-kuukausikorttilaiselta, että se kerta, kun käy mummolassa C-vyöhykkeellä, pitäisi ostaa ABC-lippu tai edes normaalihintainen BC-kertalippu.
 
Jos meillä olisi paperiliput ja joku, joka niitä myisi, niin ymmärtäisin tuollaisen "ei käytetä kovin paljon" -perustelun. Mutta kun kaikki on sähköistä, niin mitä merkitystä sillä on, miten suosittu se vyöhykelisä on tai ei ole? Niille, jotka sitä käyttävät, se on tarpeellinen. Eikä sen olemassaolosta voi mitään kuluja tulla, kun ei tarvitse painattaa lippuja, jaella niitä myyjille jne.

Minusta on kohtuutonta vaatia joltakulta AB-kuukausikorttilaiselta, että se kerta, kun käy mummolassa C-vyöhykkeellä, pitäisi ostaa ABC-lippu tai edes normaalihintainen BC-kertalippu.
On se siinä mielessä validi perustelu, että kaikkien ominaisuuksien ylläpito vaatii resursseja. Siis aina, kun sovelluksesta päivitetään uusi version on kasa automaattitestejä, joiden päälle manuaalinen testaus. Mitä enemmän ominaisuuksia, sitä enemmän tämä vaatii työtä ja sitä hitaampaa kaikki kehitys on.

Kuvittelisin suosion vähäisyyteen vaikuttavan oleellisesti myös se, että muistaakseni ainakin mobiilissa tämä on sellaisen valikkoviidakon takana, ettei sitä etsiessä oikein meinaa löytää. Tai ainakaan minä ole yleensä löytänyt, jolloin olen yleensä ostanut tuon BC-lipun vyöhykelisän sijaan. Kuten ketjussa aiemmin mainittu, eipä tuon hinnoittelukaan ole ollut sellainen, että sitä olisi haluttu myydä.
 
Takaisin
Ylös