Yöliikenne metrossa?

Mä toivotan tervetulleeksi metron pidennetyn liikenteen ainakin klo 01 asti, ja toivoisin sen alkavan samaan aikaan kun länsimetro aloittaa liikennöinnin.

Helsinki on ehkä Pjongjangin ohella ainoa kaupunki maailmassa jossa metro lopettaa liikennöinnin jo klo 23 paikkeilla. Se on jäänne ajoilta kun kunnon duunarin piti olla nukkuassa tuolloin, ja metron ollessa pelkkä tynkämetro, oli ehkä perusteltua korvata myöhäisillan lähdöt busseilla.

Kun länsimetro aloittaa liikennöin on paljon järkevämpää ajaa myöhäisillan-keskiyön liikenne kuten päiväliikenne niin että metro toimii itä-länsi heilurina. Matkustajaia tulee varmasti riittävämään koska uusmatkustajia tulevat olemaan ne jotka kulkevat kaupungin läpi. Jos Espoossa järjestetään esim jokin massatapahtuma kuten konsertti tms niin ympäri pk-seutua tullut yleisö halaa varmaan tulla pois sieltä metrolla eikä harvaan kulkevilla yöbusseilla joihin kaikki eivät edes mahdu kyytiin.

Varsinaiseen läpi koko yön kukevaan liikenteeseen suhtaudun toistaiseksi hieman skeptisesti. Nykyisten Rautatientorilta ja kampista lähtevien yöbussien lisäksi tarvitaan ehkä yöaikaan kulkeva heiluribussi Matinkylän ja Itäkeskuksen välille jonka pysähdyspaikat ovat samat kuin metron.

t. Rainer
 
Kaupunkisuunnittelulautakunnan ja HKL:n johtokunnan lisäksi lausunnon tästä yömetroasiasta on antanut myös HSL. Lausunnon ovat siellä kirjoittaneet virkamiehet, kuten kunnallisellakin puolella, eikä siinä mitään. Mutta kunnallisdemokraattisessa koneistossa tuo virkamiestyä menee luottamiselinten käsittelyyn ja nyt esim. KSV:n tapauksessa ehdotus ei kelvannut, vaan poliitikot muuttivat sitä, kuten heidän kuuluukin tehdä. Samoin kävi HKL:n johtokunnassa, missä esittelijä otti johtokunnan haluaman muutoksen omiin nimiinsä. HSL:n tapauksessa sen sijaan lausuntoa ei käsitellä luottamuselimissä ollenkaan, vaan virkamiesten teksti menee sellaisenaan "HSL:n kantana" tiedoksi Helsingin kaupungille.

On mielenkiintoista tämä ylikunnallinen demokratia.
 
Kerran katselin, kun Turkuun lähtevässä, illan viimeisessä IC2-junassa, oli jotakuinkin henkilöautollisen verran matkustajia. Olisi kyllä lopetetava tuokin. Joukkoliikenne hiljaisina aikoina on kyllä niin kallista ja turhaa.

Arvaan, että se runko pitäisi viedä Turkuun joka tapauksessa, jotta aamun ensimmäistä junaa varten olisi jotain kalustoa, jolla ajaa. Samalla saadaan henkilökuntakin takaisin koteihinsa Turkuun.
Jos näin on, on lähinnä hyvää palvelua, että kyytiin otetaan pari matkustajaakin. Kalustokiertoja en kuitenkaan ole tutkinut, joten ei ole hajuakaan, onko arvaukseni oikea.
Ja voihan olla, että siihen junaan tulee matkustajia jostain muualta? On tullut joskus mentyä aamun ekalla junalla Turkuun päin ja vaikka lähdetty ollaan lähes tyhjänä, Karjaalta onkin sitten pompsahtanut kyytiin niin iso määrä porukkaa, että täyttöaste on jo ollut ihan järjellinen.
 
Helsingin kaupunginhallituksessa tänään:
Valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloite metron yöliikenteen pidentämisestä
Kaupunginhallitus päätti äänin 10 - 2, 3 tyhjää, palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
 
Tästäpä tulee mielenkiintoinen ennakkotapaus. Ennen HSL-aikaa tämä olisi tosiaan merkinnyt sitä, että virkamiesten olisi tuo yöliikenne toteutettava tai vaihtoehtoisesti keksittävä kunnon patteristo syitä sitä vastaan, jos vielä haluaisivat yrittää sen estää. Nyt HSL-aikana asia ei ole ollenkaan noin yksinkertainen, jos HSL:n virkamiehistö asettuu metron yöliikennettä vastaan.
 
Epäilen että siinä painotettiin nimenomaan tätä lännen pätkää, tavallisille kansalaisille se olisi ehkä auennut firman nimenä. :D Ken tietää.

Mä epäilen juurikin että Länsimetro on "tavallisille" kansalaisille juuri se länteen rakennettava metro, eikä mikään Länsimetro Oy. Todennäköisesti harva on edes kuullut mistään Länsimetro Oy:stä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun toimittaja kirjoittaa mitä sattuu. Todella harva toimittaja oikeasti tietää mitään edes asiasta mitä kirjoittaa. Sm2 junakin on ollut SM12 jne. ;)
 
Todella harva toimittaja oikeasti tietää mitään edes asiasta mitä kirjoittaa.

Ihanaa yleistämistä. Tiesitköhän nyt itse mitä juuri kirjoitit?
T. toimittajan alalle tähtäävä

Tässä tilanteessa toimittajan olisi kyllä kannattanut tsekata netistä kirjoitusmuoto. Kyllähän se oikeasti on Länsimetro.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa yleistämistä. Tiesitköhän nyt itse mitä juuri kirjoitit?
T. toimittajan alalle tähtäävä

Tässä tilanteessa toimittajan olisi kyllä kannattanut tsekata netistä kirjoitusmuoto. Kyllähän se oikeasti on Länsimetro.

Eikö olekkin? No okei, olisi pitänyt tarkentaa että joukkoliikenneasioissa. Nimittäin yllättävän usein kun lukee joukkoliikenneuutisia, niin olisiko jopa 8/10 uutisesta, joissa on ihan päin peppua kirjoitettu jotain, tai tietämättä jne. Tai sitten ei vain yksinkertaisesti viititä ottaa selvää ja kirjotetaan ihan huuhaata. Varmaan parhain moka oli se, kun joku lehti kirjoitti pendolinon lähteneen ilman kuljettajaa automaattiajona Seinäjoelta kohti Helsinkiä :lol: Siinä vaiheessa repesin niin huolella että huh huh. Todellisuudessahan juna oli lähtenyt kuljettajan kanssa eikä yhdessäkään junassa ole automaattiajoa, jotkut veturit ovat tosin kauko-ohjattavia, mutta ei sitäkään kai automaatiajoksi voi sanoa.
 
No joo, tottahan se on, ettei varmastikkaan moni ole kuullut Länsimetro Oy:stä, epäilenpä että kovin moni ei ole edes koko Länsimetrosta perillä, ainakaan vielä.

Todella harva toimittaja oikeasti tietää mitään edes asiasta mitä kirjoittaa.

Ainakaan silloin kun joukkoliikenteestä on kyse. :D
 
Ainakaan silloin kun joukkoliikenteestä on kyse. :D

Toisaalta, kun lukee uutisointia alalta, jonka itse tuntee kattavasti, uutisoinnissa on aina runsaasti virheitä ja epätarkkuuksia. Mutta milläpä todennäköisyydellä toimittajat tekevät virheitä vain niillä aloilla, jotka itse tunnet?

Niinpä! Kyllä ne tekevät samalla tavoin virheitä aivan kaikessa uutisoinnissa, mutta niitä ei vain lukija huomaa sellaisissa uutisissa, jotka käsittelevät itselle tuntematonta aihetta. Loppupäätelmä: aivan jokainen uutinen on epätarkka, ja sisältää todennäköisesti virheitä.

Ja tämä siis koskee vain ns. yleistoimittajia. Eri alojen erikoistoimittajat toki erikseen.
 
Ja tämä siis koskee vain ns. yleistoimittajia. Eri alojen erikoistoimittajat toki erikseen.

Aika vähän sellaisia on. Saa Tekniikka & Taloudenkin toimittajia oikoa. Paljolti se johtuu tietysti siitä, että palkkaavat sinne yleistoimittajia eikä vaikka toimittajataitoisia insinöörejä. Jälkimmäisiä tosin ei ole helppo löytää.
 
Takaisin
Ylös