Yöliikenne metrossa?

Voiko tämä olla oikein? Jos on, niin missä järki? Linja 97N kulkee Itäkeskus - Mellunmäki -välillä aivan muuta reittiä kuin metro. Osin Puotila, Vartioharju, Fallbacka, Mellunmäki (itäinen), kaikissa palvelu huononee.

Kontaktoin äsken HSL:n aspaa tämän tiedotteen tiimoilta, eivätkä hekään tienneet asiasta ja tiedote on HSL:n mukaan hyvin epäselvä. Saanemme tähän suomennuksen lähiaikoina.
 
Viimeksi muokattu:
Vain perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä klo 23.30-1.30 ajettavat N-linjojen lähdöt jäävät pois. Esim. linjalta h97N jäävät pois lähdöt klo 23.52, 0.32, 1.12 Rautatientorilta sekä klo 0.29 ja 1.09 Kotikonnuntieltä.

Nyt kun Itä-Helsingissä saadaan nauttia ensimmäistä kertaa sitten 80-luvun rinnakkaisista suorista busseista ja metrosta (poikkeuksena Sipoon linjat) olisi mielenkiintoista saada nähtäväksi aikatauluja siltä ajalta kun 80-luvulla oli suorat bussit ja metro samaan aikaan (ja toki myös ajalta juuri ennen metroa). Harvennettiinko suorien bussien vuoroväliä tuolloin metron alkaessa?

Myös metron ja suorien bussien matkustajamäärien suhde tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä tällöin paljastuu, kuinka moni käyttää mieluummin suoria linjoja kuin metroja. (Vaihtoja busseista metroon tapahtuu varmasti marginaalinen määrä.) Itse veikkaan että noin puolet matkustajista Kulosaaren sillan kohdalla kulkee metrolla. Luultavasti myös osa päiväsaikaan liityntäbussia käyttävistä kävelee hieman pidemmän matkan metrolle.
 
Harvennettiinko suorien bussien vuoroväliä tuolloin metron alkaessa?

Suorat linjat muutettiin vaiheittain liityntälinjoiksi vv. 1982-84. Tosin harvennuksia tapahtui osin, kuten linjalla 80 Herttoniemeen. Vuonna 1981 vuoroväli oli ruuhkassa 5 min ja seuraavana vuonna 10 min. Ajettiin suorana linjana vain ruuhkassa ja muina aikoina liityntälinjana. Ruuhka-apulinja 80S Kasarmintorille (1981 10 min vuoroväli) lakkautettiin metroliikenteen alettua. Laajasalon linjat muuttuivat viimeisinä kokopäiväisiksi liityntälinjoiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Matkustin eilen yömetrolla itään päin. Melkein kaikki matkustajat nousivat kyytiin Rautatientorin ja Kampin asemilta, Rautatientorilta ehkä kaksi kertaa enemmän kuin Kampista. Rautatientorin ja Hakaniemen välillä istumapaikoista oli käytössä melkein kaikki. Sörnäisten metroasemalla jäi pois huomattavan paljon ihmisiä; sen jälkeen vain vähän yli puolet istumapaikoista oli käytössä. Yllättäen myös Itäkeskuksessa jäi paljon ihmisiä pois, vaikka liityntäliikennettä ei ole käytössä ja kaupat ovat suljettuina. Sörnäisten metroaseman huomattavaan poisjääntimäärään arvelen syyksi sitä, että Kurviin pääsee kello 23 jälkeen vain bussilla ja metrolla, ja ilmeisesti normaalisti raitiovaunua käyttävät ovat nyt siirtyneet käyttämään metroa.
 
Sörnäisten metroaseman huomattavaan poisjääntimäärään arvelen syyksi sitä, että Kurviin pääsee kello 23 jälkeen vain bussilla ja metrolla, ja ilmeisesti normaalisti raitiovaunua käyttävät ovat nyt siirtyneet käyttämään metroa.

Yömetrokokeilun edetessä voidaan seurata sitäkin, kuinka paljon yöratikoiden matkustajamäärät putoavat metron myötä erityisesti Kallion ja keskustan välillä.
 
Sörnäisten metroaseman huomattavaan poisjääntimäärään arvelen syyksi sitä, että Kurviin pääsee kello 23 jälkeen vain bussilla ja metrolla, ja ilmeisesti normaalisti raitiovaunua käyttävät ovat nyt siirtyneet käyttämään metroa.

Sörnäisten asukkaat kiittävät yömetron myötä ilmaisesta kulkuvälineestä myös myöhäisiltaisin.
 
HSL sanoi:
Viikonloppuöiden pidennetty metroliikenne saavutti suosiota ainakin pikkujoulukaudella.

Moni Itä-Helsinkiin menevä vaihtoi yöbussin metroon, mutta myöhäiset metrovuorot palvelivat myös kantakaupungin sisällä matkustavia.

Yömetrokokeilu alkoi viime marraskuun puolivälissä. Jouluun mennessä yömetrolla tehtiin keskimäärin noin 4 000 matkaa/yö. Samaan aikaan Itä-Helsingin yöbusseissa matkustajamäärä väheni vain noin 1 300:lla, 1 500 matkustajaan yötä kohti.

”Osasimme odottaa yömetron keräävän matkustajia pikkujoulukaudella. Myönteinen yllätys oli, että metromatkustus kasvoi enemmän kuin yöbussien käyttö väheni”, HSL:n Joukkoliikennesuunnittelu-osaston johtaja Tero Anttila sanoo.

”Yömetro on siis kerännyt väkeä selvästi enemmän muualta kuin Itä-Helsingin bussilinjoilta. Asemakohtaisten tilastojen perusteella voi päätellä, että myöhäisillä metrovuoroilla tehtiin runsaasti kantakaupungin sisäisiä matkoja.”

Pikkujoulukaudella yömetrossa näyttää olleen hyvin matkustajia. Itsekin kuljin kerran yömetrolla, uudenvuodenyönä Sörnäisistä Kamppiin, porukkaa riitti kuten arvata saattaa.

Osa yömetron liikennöintiajan matkustajien lisääntymisestä voi olla myös siirtymää aikaisemmasta liikenteestä ja takseista, ei ole ollut mitenkään harvinaista, että metron varressa asuva henkilö on ajoittanut iltamenojaan niin, että on ehtinyt viimeiseen metroon, nyt iltaa voi istua vähän pidempään ja silti pääsee oranssilla junalla kotiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:00 ----------

Itse asiassa olisi ihan mielenkiintoista nähdä tilastoja, miten yöbussiliikenteen matkustajamäärät ovat kehittyneet nimenomaan välillä 23:30-01:30. Uutisen mukaan metroliikenteen seurauksena yöbussien matkustajamäärä tipahti noin 46 %, mutta jos tuossa yöbussiliikenteen luvussa on kyse yöbussimatkustajien kokonaismäärästä 23:30 eteenpäin, iso osa jäljellejäävistä 1500 matkustajasta on ollut viimeisten 01:30 jälkeen kulkevien bussien kyydissä, jolloin yömetro ei enää kulje. Viimeisissä busseissa riittää viikonloppuna kuitenkin matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa olisi ihan mielenkiintoista nähdä tilastoja, miten yöbussiliikenteen matkustajamäärät ovat kehittyneet nimenomaan välillä 23:30-01:30. Uutisen mukaan metroliikenteen seurauksena yöbussien matkustajamäärä tipahti noin 46 %, mutta jos tuossa yöbussiliikenteen luvussa on kyse yöbussimatkustajien kokonaismäärästä 23:30 eteenpäin, iso osa jäljellejäävistä 1500 matkustajasta on ollut viimeisten 01:30 jälkeen kulkevien bussien kyydissä, jolloin yömetro ei enää kulje. Viimeisissä busseissa riittää viikonloppuna kuitenkin matkustajia.

Kun uutisen mukaan matkustajamäärä laski 2 800 > 1 500, [URL="http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/ebfae68040adfae0b593fdfe05de5ea6/D_16_2009_Metron+y%C3%B6liikenteen+laajentamisselvitys.pdf?MOD=AJPERES]metron yöliikenteen laajentamisselvityksen[/URL] mukaan Rautatientorin ja Sörnäisten välillä kuormitus itään oli koko perjantai-iltana noin 2 300 matkustajaa ja kello 23–02 noin 1 300 matkustajaa. Tällä perusteella matkustajamäärät 2 800 ja 1 500 tarkoittavat ilmeisesti yöbussiliikennettä kokonaisuudessan, joten metron liikennöntiaikana yöbussien matkustajamäärä on romahtanut yli 75 %. Uutisen 2 800 ja selvityksen 2 300 matkustajan erotus syntyy oletettavasti matkoista länteen, nousuista itään Itä-Helsingissä ja mahdollisesta suosion muutoksesta vuodesta 2009 vuoteen 2013.
 
Yömetromuutoskin näyttää siis antavan lisävahvistusta seuraaville metron vaikutuksille.

1) Metroliikenne lisää matkustajamääriä selvästi suoraan bussiliikenteeseen verrattuna.

2) Hyvin suuri osa Itä-Helsingin joukkoliikenteen käyttäjistä kävelee metrolle ja ilmeisesti aika kaukaakin. (Ehkä yöllä kuitenkin liikkuu paljon autottomia joukkoliikenteen heavy usereita, jotka usein valitsevat tietoisesti asuinpaikkansa metroasemien läheltä. Ruuhkassa taas liikkuu joukkoliikenteellä myös työmatkalaisia, jotka vapaa-aikana liikkuvat paljon autolla ja ovat valinneet asuinpaikkansa kauempaa asemista.)

3) Jos vaihtoehtona on suora bussilinja usein lähemmäs tai vaihtoehtona metro ja kävely vähän pidemmällekin, suuri osa matkustajista valitsee metron ja kävelyn.
 
Päiväliikenteestä villisti poikkeava, huonosti markkinoitu, sekä outoja ja kierteleviä reittejä ajava yöbussiliikenne ei ole yhtä helppokäyttöinen kuin normaalista hyvin näkyvästä ja tunnetusta päiväliikenteestä vähäisesti poikkeava yömetroliikenne.

Liityntäbusseja harvemmin käytetään päivisinkään. Minusta on selvää, että selkeä ja katukuvassa näkyvä runkolinja toimii paremmin kuin soppa linjoja jotka pitää käytännössä Vain Tietää. Metrosta tutut isot ja näkyvät pysäkkitolpat sekä kylttinauhat ja runkolinjapalvelun voi toteuttaa kaikille seudun bussilinjoille ilman metriäkään metrorataa.
 
Itse kävelen yöllä pidemmän matkan metrolta, kun liityntäliikennettä ei ole, vaikka päivällä usein käytänkin liityntäbussia, jos vaunu lähtee 3 min kuluessa.

1950-luvulla rakennetusta Kannelmäestä, joka on hieman syrjässä juna-asemalta, vain vähän ihmisiä nousee suorien bussilinjojen h42 ja h43 kyytiin siten, että matkustettaisiin keskustaan asti. Suuri enemmistö vaikuttaa kävelevän juna-asemalle yli puolikin kilometriä. (Bussilinjojen aikataulut eivät ole missään tekemisissä junan kanssa ja juna-asemalta bussipysäkille on yli 100 metriä.)

Etelä-Espoossahan tilanne on sikäli erilainen, että lähellä metroasemia on paljon vähemmän asutusta, ja bussit ovat huomattavasti metro+bussi yhdistelmää nopeampia jopa ruuhka-aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Yömetromuutoskin näyttää siis antavan lisävahvistusta seuraaville metron vaikutuksille.

1) Metroliikenne lisää matkustajamääriä selvästi suoraan bussiliikenteeseen verrattuna.

3) Jos vaihtoehtona on suora bussilinja usein lähemmäs tai vaihtoehtona metro ja kävely vähän pidemmällekin, suuri osa matkustajista valitsee metron ja kävelyn.

Yöbussilinjastollekin on kuitenkin paikkansa koska metro nyt vaan ei palvele kaikkia alueita ja useille alueille kävelymatkatkin metroasemalta ovat turhan pitkiä. Esimerkkeinä Roihuvuori, Siilitien yläpää, Tammisalo, Marjaniemi, Myllypuron länsireuna, Kivikon eteläosat, Mellunmäen pohjoisosat, Vartioharju, Vuosaaren pohjoisosat. Näiden lisäksi tietysti koko Laajasalo osa-alueineen. Kävelymatkan houkuttelevuuteen vaikuttaa varmasti myös sää. Itse en ainakaan haluaisi kävellä kovinkaan pitkää matkaa metroasemalta yöllä -15C pakkasessa tai kovassa lumituiskussa. Kyllä voiton vie silloin se suora yöbussi jolla pääsee lähelle kotiovea.
 
Yöbussilinjastollekin on kuitenkin paikkansa koska metro nyt vaan ei palvele kaikkia alueita ja useille alueille kävelymatkatkin metroasemalta ovat turhan pitkiä.

Totta. Toisaalta kun yöbussilinjaston käytössä kaikki matkustajat ovat joka tapauksessa nykyään aika lailla reittioppaan armoilla ja lähes kaikilla yöllä liikkuvilla alkaa olla älykännykkä, tarvitseeko yölinjaston olla noin keskustariippuvainen ja vaihdoton? Varsinkin jos metro kulkee.

Jos metro hoitaa leijonanosan yöliikennetarpeista eikö osa lopuista (ehkä pl. Laajasalo ja Roihuvuori) voisi olla vaihdollisiakin yhteyksiä? Hakisin järjestelmää, jossa esimerkiksi Itäkeskuksessa olisi idän yöhubi, josta eteenpäin bussit lähtisivät niiltä samalla kellonlyömällä vaikka puolen tunnin välein ja kiertelisivät sitten sekavat ja mutkikkaat reittinsä. Tuollaisessa järjestelmässä olisi se hyvä puoli, että esimerkiksi yö-Jokerin ja ehkä muitakin yöpoikittaislinjoja voisi saada mukaan samaan yölinjastorakenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös