Ymmärsinkö nyt oikein, että viikonloppuna ei ole aamuyön lähtöjä lainkaan?
Tuo on äärettömän hankalasti muotoiltu. Ymmärtäisin sen kuitenkin niin, että näillä N-linjoilla ajetaan joka yö tietty määrä lähtöjä noin klo 23-02. Lisäksi viikonloppuöisin ajetaan näiden "joka yö" -lähtöjen lisäksi lisälähtöjä klo 23-02 ja lisälähtöjä klo 02-05. Kun metro aloittaa tuon osayöliikenteen, niin ne lisälähdöt, joita on ajettu klo 23-02, lakkaavat olemasta.
HSL nähtävästi taipui – sitä meille ei vielä ole kerrottu, mistä rahat on otettu. Ehkä koko homma olikin alusta asti teatteria ja pientä pullistelua.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:57 ----------
HSL:n osuudella ei paljon perinteistä joukkoliikennettä kehitetä, ja siitäkin osuudesta ovat päättäneet HSL:n hallituksen jäsenet, jotka ovat omistajakuntien poliittisesti (demokraattisesti) valittuja henkilöitä. Sitä 339-DF esiin tuomaasi demokratian puutetta en ymmärrä.
Tämä on jäänyt vastaamatta. Poliittisesti ja demokraattisesti valitut edustajat eivät ole sama asia. Kunnallispolitiikassa me valitsemme neljän vuoden välein itsellemme valtuuston, joka käyttää ylintä päätösvaltaa kunnassa ja joka on meille kuntalaisille päätöksistään vastuussa. Teoriassa huonot päätökset johtavat siihen, että niitä tehneet eivät pääse enää jatkokaudelle. Lisäksi valtuusto valitsee keskuudestaan hallituksen, jota me emme siis suoralla vaalilla valitse, mutta joka kuitenkin koostuu valitsemistamme valtuutetuista.
Lautakuntia emme kunnallisessa päätöksenteossa valitse, ja huomattava osa lautakuntien jäsenistä on muita kuin valtuutettuja. Lautakuntapaikka on tyypillisesti palkinto osallistumisesta puolueen toimintaan esimerkiksi ehdokkaana tai vaalityöntekijänä tai muuten. Lautakunnat siis valitaan poliittisesti muttei demokraattisesti. Se ei kuitenkaan ole käytännössä ongelma, sillä useimmiten lautakuntien jäsenet ovat sillä tavoin kunnallispoliitiikassa aktiivisia, että asettuvat seuraavissa vaaleissa ehdolle. Lisäksi hallitus voi alistaa itselleen minkä tahansa lautakunnan päätöksen, jolloin se saadaan vaivattomasti demokraattiseen käsittelyyn. Samoin vähäistä merkittävämmät lautakuntapäätökset menevät automaattisesti hallituksen tai valtuuston käsittelyyn ja varsinaiseen päätöksentekoon.
HSL:n demokratiavaje syntyy siitä, että sen hallituksen jäsenet valitaan ainoastaan poliittisesti eivätkä he ole vastuussa päätöksistään kenellekään, sillä HSL:n hallituksen yläpuolella ei ole valvovia elimiä. Helsingin valtuusto ei voi päättää, että metroon tulee yöliikennettä tai että lopetetaan jatkuvat nipistykset raitioliikenteen tarjonnasta. Valtuusto voi esittää HSL:lle sitä sun tätä, jopa tarjoutua maksamaankin, mutta päätöksenteko ei ole demokratian piirissä.