Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kerran katselin, kun Turkuun lähtevässä, illan viimeisessä IC2-junassa, oli jotakuinkin henkilöautollisen verran matkustajia. Olisi kyllä lopetetava tuokin. Joukkoliikenne hiljaisina aikoina on kyllä niin kallista ja turhaa.
No, perusteles nyt sitten omaa "leikkausehdotustasi". Miten paljon rahaa säästyisi korvaamalla metroliikennettä busseilla hiljaisina aikoina?Kun HSL perustelee sellaisia asioita joille olisi tarvetta tehdä oikeasti jotain,että ei ole rahaa, ja tässä pohditaan sitten esim. miten sitä rahaa saataisiin säästettyä.
No, perusteles nyt sitten omaa "leikkausehdotustasi". Miten paljon rahaa säästyisi korvaamalla metroliikennettä busseilla hiljaisina aikoina?
Minä en noista raha-asioista tiedä. Vaan onko halvempaa ajaa 20 bussia keskustaan kuin viisi metrojunaa (luvut ovat omasta hatusta heitettyjä).
Kyllä mä ottaisin oman auton tuossa vaihtoehdossa; sillä kun pääsee minne haluaa ja koska vaan.Muutaman bussin lisäyksellä voitaisiin siis hoitaa pyhäaamujen liikenne suoraan keskustaan, vuorovälien ollessa kohtuullinen 20-30 minuuttia. Uskoisin tuon olevan melkoisen paljon halvempaa kuin puolityhjien metrojen ajattaminen 5 minuutin välein.
Taso | Läpiajoasemat | Metrolinjat (aina 10 min vuoroväli per linja) | Lisäliikenne | Voimassaoloajat |
1 | Keilaniemi, Koivusaari, Kaisaniemi, Kalasatama, Kulosaari, Siilitie, Puotila, Rastila | 2 Tapiola-Vuosaari | Linjan 512 bussit jatkavat Keilaniemeen A-tunnuksin, uusi linja Kivikko-Viikki, linjat 16 ja 93 jatkavat Siilitielle sekä vuorovälin tihentämistä linjoille 92, 94, 97, 97V, 98, 519A | M-L 19-1:30, L-S 6-9 |
2 | Kaisaniemi, Kalasatama, Kulosaari, Siilitie, Myllypuro, Puotila, Rastila | 1 Matinkylä-Mellunmäki, 2 Tapiola-Vuosaari | Vuorovälin tihentämistä linjoille 92, 97, 97V, 98, 519A | M-P 5-6:30, S 9-19 |
3 | - | 1 Matinkylä-Mellunmäki, 2 Tapiola-Vuosaari, 3 Kamppi-Itäkeskus | - | M-P 6:30-19, L 9-19 |
Metron liikennöintiaikojen lyhentämisessä on myös muihin liikenemuotoihin verrattuna sellainen etu, että matkustajille itse asiassa voidaan tarjota parempaa palvelua – ainakin, jos on KSV:tä uskominen. Turvallisuudentunnetta ja vaihdottomuutta. E-Espoossa oli niin, että 20 % asuu kävelymatkan ja 80 % liityntäbussimatkan päässä metroasemista. I-Helsingissä tilanne ei varmaan ole noin paha. Onko jollakulla lukuja?
Hesarissa tänä iltana julkaistun aihetta koskevan artikkelin mukaan Itä-Helsingissä noin 70% asuu kävelymatkan päässä asemista.E-Espoossa oli niin, että 20 % asuu kävelymatkan ja 80 % liityntäbussimatkan päässä metroasemista. I-Helsingissä tilanne ei varmaan ole noin paha. Onko jollakulla lukuja?
Hesarissa tänä iltana julkaistun aihetta koskevan artikkelin mukaan Itä-Helsingissä noin 70% asuu kävelymatkan päässä asemista.
Yksi tapa hoitaa tuo asia olisi lyhentää hiljaisten asemien aukioloaikoja, mutta se tekisi järjestelmästä sekavan ja edellyttäisi jonkinlaisia välikausijärjestelyjä, jotta hiljaisten asemien tuntumaan pääsisi busseilla silloin, kun metro kulkee mutta ne asemat ovat kiinni.
E-Espoossa oli niin, että 20 % asuu kävelymatkan ja 80 % liityntäbussimatkan päässä metroasemista.
Talouden kannalta metron liikennöintiaikojen supistaminen saattaa kuitenkin olla se järkevämpi ratkaisu kuin Hesarin lobbaama yömetroliikennöinti. Kannattaisi ainakin selvittää, vertailuluvut lienevät suhteellisen helposti haettavissa nykyjärjestelmistäkin. Poliittisesti metroliikenteen järkeistäminen, mikäli luvut supistamisen suuntaan osoittaisivat, saattaa toki olla haasteellista.
Minusta se oli hyvä huomio, että metro pidetään liikenteessä suunnilleen kauppojen sulkemisaikaan asti. Selkeämpää palvelua. Selkeyden nimissä metron on hyvä myös aloittaa hiljainen aamuliikenne, vaikkei sille ehkä olisikaan liikenteellisiä perusteita. Miten olisi ma-to 5.30-21.15, pe-la 5.30-24 ja su –? Olisi aikaa korjata sitä automaattiakin, sitähän KSV toivoi.