Lippujen hinnat 2025

Helsingin seudun liikenne (HSL) ottaa vihdoin käyttöön odotetun lähimaksun ja testaa sitä kahdella lukijalla Suomenlinnan lauttarannassa. Kokeilu on käynnissä, ja kestää kolme päivää eli perjantaista maanantaihin (20.–23.12.). https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8162853

Veikkaan kokeilun tulosten raportointia hallitukselle suunnilleen näin sanoin:

"Kokeilujakson aikana lähimaksua käytettiin 3 kertaa. Näyttää ilmeiseltä, että lähimaksulle ei ole kysyntää, eikä sen käyttöönottoa ole perusteltua edistää."

Ja sitten, kun hallitus ehkä mahdollisesti sen verran luopuu kumileimasimestaan, että sanovat, että kyllä se kuitenkin olis ihan kiva, niin:

"Lähimaksun lisämaksuksi tulee 47 % lipputuotteen hinnasta. Turvallisuussyistä on myös perusteltua, että lähimaksu on käytössä ainoastaan arkisin klo 9–15 Jatkossa on todennäköisesti myös tarpeellista kohdentaa lähimaksun käyttöä tietyille viikonpäiville, jolloin lähimaksu olisi käytettävissä esimerkiksi tiistaisin ja torstaisin sekä C-vyöhykkeellä myös parillisten kuukausien kolmantena keskiviikkona."
Eli mikäli jonkun täytyisi ostaa lähimaksulla ABCD lippu (aikuisten hinta) niin se olisi melkeen 10€:a
 
Älytöntä maksaa melkeen 50% enemmän siitä että maksaa maksukortilla eikä HSL kortilla
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Miksi HSL liikenteessä siihen pitää laittaa jotain tuhansien lisämaksuja kuin kaukoliikenteessä liput on saman hintaisia mikäli ostaa käteisellä tai kortilla
 
Viimeksi muokattu:
Miksi HSL liikenteessä siihen pitää laittaa jotain tuhansien lisämaksuja kuin kaukoliikenteessä liput on saman hintaisia mikäli ostaa käteisellä tai kortilla
Koska HSL haluaisivat vain lompakkosi sisällön ☺️

*ja se, että runkobussien lattiat ovat kaikki samanvärisiä
 
Viimeksi muokattu:
"Esimerkiksi Iissä bussilla matkustaminen on lisääntynyt joulu–helmikuussa 19 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Myös Kempeleen ja Limingan matkamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna toistakymmentä prosenttia vuoden takaiseen verrattuna."

Millaisesta hintaerosta puhutaan noiden paikkakuntien tapauksessa prosentuaalisesti?
 
"Esimerkiksi Iissä bussilla matkustaminen on lisääntynyt joulu–helmikuussa 19 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Myös Kempeleen ja Limingan matkamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna toistakymmentä prosenttia vuoden takaiseen verrattuna."

Millaisesta hintaerosta puhutaan noiden paikkakuntien tapauksessa prosentuaalisesti?
Riippuu, mihin matka suuntautuu. Hinnat olivat yhdelle vyöhykkeelle 2,05; kahdelle 4,05; kolmelle 6,25 ja neljälle 8,20. Uusi hinta kaikille 2,60. Oletetaan kuitenkin, että kasvu johtui halventuneista lipuista Ouluun. Silloin Ii-Oulu sekä Liminka-Oulu (ABC) 6,25>2,60 ja Kempele-Oulu (AB) 4,05>2,60.

Matkat helmikuussa 2025 verrattuna helmikuuhun 2024:
Oulu (vyöhyke A), 1 077 054 matkaa, kasvu 7%, lipun hinta +27%
- Oulun liitoskunnat: Oulunsalo, Kiiminki ja Haukipudas (B), Ylikiiminki ja Haukiputaan ammattikoulu (C), Yli-Ii (D)
Liitoskuntien matkamäärät liikkuvat todennäköisesti samassa kokoluokassa muiden alueen kuntien kanssa.
Kempele (B), 32 625 matkaa, kasvu 15%, hinta -36%
Muhos (C), 12 282 matkaa, kasvu 9%, hinta -58%
Liminka (C), 10 668 matkaa, kasvu 14%, hinta -58%
Tyrnävä (C), 7 483 matkaa, kasvu -6%, hinta -58%
Ii (C), 6 804 matkaa, kasvu 20%, hinta -58%
Lumijoki (C), 1 770 matkaa, kasvu 21%, hinta -58%

Hailuotoon/Yli-Iihin(=Ouluun) matkan hinta -68%
Hailuoto ei ole osa OSL-aluetta. Linja 59 Oulusta Hailuotoon on ELY:n tilaamaa (mutta matkat maksetaan OSL:n määrittelemien maksutapojen ja hinnaston mukaisesti). Tämän takia ilmeisesti jätettiin pois tilastosta.
 
Takaisin
Ylös