Mitä olen itse viime aikoina havainnut, niin Sörnäisten ja Kallion kautta ajaminen kestää suunnilleen saman verran.
Iltapäiväruuhkan aikaan ykkönen jumittaa toisinaan melko pahasti Sturenkadun osuudella, mutta muuten seiskat ja ykköset ovat tosiaan suurin piirtein yhtä nopeita Mäkelänkadun ja Hakaniemen välillä.
Hakaniemessä on kyllä odotettavissa melkoinen show kevään mittaan, kun neljän eri linjan vaunun pukkaavat samoille raiteille. Hakiksessa kun vielä suoritetaan kuljettajanvaihdot, niin pahimmillaan siellä on neljä vaunua peräjälkeen purkamassa matkustajakuormaa ja kuskienkin pitäisi siinä samassa pomppia vaunusta toiseen.
Toinen pieni pullonkaula voi olla Kurvin risteys, josta kolmosten on määrä kääntyä Hämeentieltä Helsinginkadulle ja toisin päin. Normaalistihan yhteys on vain poikkeusliikennekäytössä, joten liikennevalo-ohjaus tähän suuntaan tilataan erikseen (ei siis livaa) ja valoa saa tähän poikkeavaan kääntymissuuntaan odottaa eritoten ruuhka-aikoina pitkään. Väliaikaista järjestelyä varten liikennevalo-ohjelmointia tuskin vaivaudutaan muuttamaan, joten toivottavasti tämä on huomioitu edes aikataulussa.
Ihmetystä myös aiheuttaa uusi, väliaikainen pysäkkipari Helsinginkadun päässä. Miksi kolmoset tarvitsevat tähän kohtaan pysäkit, kun vaunut eivät tavallisesti ylipäätänsä kulje tätä kautta? Vilhonvuoren pysäkiltä pääsee kasilla Kallioon ja 6/7 Hakaniemeen, niin kuin aina ennenkin.
Kuuleman mukaan myös kasit alkavat käyttää tätä lisäpysäkkiä "epäselvyyksien välttämiseksi", mikä on täysin naurettavaa. Onpa sitten pysäkit molemmin puolin risteystä 50 metrin päässä toisistaan. Nopeuttaa ehkä hivenen Sörnäisissä jäävien matkaa, mutta pidentää muiden matkustajien matka-aikaa.