Haluan olla optimisti tässä asiassa samalla tavoin kuin Laajasalon kanssa. Asiallisesti ottaen on päätetty, että Laajasaloon tehdään ”metro” – sitten joskus, mitä metropäätökset aina merkitsevät. Mutta onneksi on päätetty tehdä heti raitiotie, jotta vältetään alueen muodostuminen autoiluun perustuvaksi.
Juu, ajan takaa sitä että primääri joukkoliikennemuoto on ratikka ja se tehdään ensin ja joka tapauksessa, metro voi olla aluksi vaikka varaus, mutta minusta se olisi hyvä lisä:
Tunnen alueen huonosti, mutta käsittääkseni puhutaan käytännössä Porvoon moottoritien eteläpuoleisesta alueesta, joka on 1 - 2 km leveä ja 3 - 4 kilometriä pitkä putki.
Kaupunkirakenteellisesti malli metro tarkoittaisi luultavasti kolmisen kilometriä pitkää jatkoa Mellunmäestä kolmella asemalla, kustannus ehkä 150 miljoonaa euroa. Tässä on todettu ongelmaksi se että pitäisi tehdä kolme tiivistä keskusta ja toisaalta halutaan pientaloja,
Malli pikaratikka taas tarkoittaisi ehkä kahden haaraan rataa Itäkeskuksesta, viitisen kilometriä pikaratikkarataa liitosalueella, ehkä 50 miljoonaa euroa. Kustannuksiin ei tule mielestäni suoraan laskea Vanhan Porvoontien suuntaista pikaratikka, koska se parantaa myös sen olemassaolevan asutukuksen yhteyksiä,. Tässä taas ongelma on linjanopeus, etäisyydet keskustaan on niin pitkiä että se on metrollakin ongelma. Tämän takia haluaisin sinne lähijunan, mutta unohdetaan se toistaiseksi.
Kummassakin mallissa on mielestäni ongelmallista se että alueelle ei muodostu mitään selkeää liikenteellistä keskusta, eli asiointi hoidetaan käytännössä Itäkeskuksessa. Tästäkin syystä näin:
Tehdään pikaratikka kuten suunniteltu. Lisäksi tehdään metro yhdellä asemalla, pituus noin 2 km, kustannus jotain 50 - 80 miljoonaa, alueen keskukseen. Tämä keskus on kaupunkimainen, sanotaan 10 000 - 20 000 asukasta. Tässä keskuksessa liittyvät toisiinsa metro, kolme pikaratikkalinjaa sekä yksi poikittaislinja:
1) Pikaratikka Ösundom - Itäkeskus - Laajasalo - Keskusta
2) Pikaratikka Ösundom - Itäkeskus - Viikki - Pasila - Töölö
3) Pikaratikka Ösundom - Itäkeskus - Oulunkylä - Tapiola (Jokeri)
4) Pikaratikka/bussi Vuosaari - Ösundom - Hakunila - Tikkurila - Lentoasema... (Jokeri 3)
5) Mellunkylä - Tapiola metro
1-3 vuoroväli 15 - 20 minuuttia, pikaratikan vuoroväli siis 5 - 8 minuuttia
4 Ehkä 10 minuuttia
5 Mitä se nyt sitten onkin.
Minusta tuo olisi passeli yhteysvalikoima eri puolille seutua, eikä tuo yhden aseman metro nyt niin hirveän kallis ole.