Jotenkin tämä totaalinen mielikuvituksen puute pikaratikan suhteen alkaa kyllästyttää. Aamun Hesarissa:
Helsingin Sanomat 6.3.2010 sanoi:
"Östersundomissa pitäisi osata katsoa 50–100 vuotta eteenpäin. Pitäisi varautua siihen, että vuonna 2050 vaaditaan omavaraisuutta ja puhdasta hiilijalanjälkeä", painottaa yhdyskuntasuunnittelun johtava tutkija Pekka Lahti VTT:stä.
Lahti arvioi, että kaupunginosia ei voi rakentaa yhden kortin eli yksinomaan aurinkoenergian varaan.
...
"Pikaraitiovaunu ei ole järkevä, koska käyttäjien pitää siirtyä kulkuneuvosta toiseen", Lahti korostaa.
No ei sitten tehdä semmoista pikaratikka josta tarvitsee vaihtaa. Se mutkametro maksaa vähintään 200 miljoonaa enemmän kuin pikaratikka, jos sen metron voisi linjata jotenkin järkevästi niin asia voisi olla eri, mutta kun ei voi jos ei luonnonsuojelualueita piirretä uusiki. Kysymys pitääkin asettaa niin että minkälaisen pikaratikan saisi samalla hinnalla kuin mitä metro maksaa?
Jos suora, nopea ja vaihdoton keskustayhteys on tavoite, niin sitten vedetään suora, nopea ja vaihdoton ratikka. Esimerkiksi näin:
- Porvoontieltä Kehä III länsipuolta ja edellleen Porvoon väylän eteläpuolta Rajakylän liittymään. Ei yhtään pysäkkiä välillä. Ei vaadi mitään isompia siltoja tai muuta kalliita rakenteita, enkä keksi mitään syytä miksei tuota moottoritien vierustaa voisi ajaa niin lujaa kuin ratikalla pääsee. Tästä voi myös haaroittaa Jakomäen suuntaan rataa.
- Rajakylän liittymästä Lahdenväylän vartta, silta Kehä I yli, Latokartononkaaren viertä Viikin kampuksella Jokerin pysäkille. Tästä voi taas haaroittaa esimerkiksi Viikkiin. Ei edelleenkään mitään syytä miksi ratikka pysähtyisi kertaakaan eikä sanottavia nopeusrajoituksia.
- Kampukselta Jokerin rataa, sillalta alas keskellä Lahden motaria, ja tästä Koskelan varikolle saakka. Ei edellenkään tarvitse pysähdellä, ja nopeusrajoitus on noin 80kmh
Pituus noin 12km, matka-aika noin 12 min. Maksaa varmasti alle 200 miljoona, ehkä jotain 100. Varikolta ajaa keskustaan noin 20 minuuttia jopa nykyisellä kävelyvauhdilla, joko Hämeentien tai uusia kiskoja Kalasataman kautta. Kokonaismatka-aika Porvoontieltä jotain 30 min, eli käytännössä nopeampi kuin metro.