...ellei sitten pikaratikkaa, jolle suunnitellaan varausta, ruveta kutsumaan metroksi.
Pikaratikka kuulostaa vähän samalta kuin kevytmakkarara, oikeasta ei se on kuitenkin pelkkää rasvaa ja hidas. Kaikki yhdessä: ka-tu-met-ro!
Onhan se ihan mahdollista, että se joskus vuonna 2050 meneekin tunneliin keskustassa, ja silloin se on helppo mieltää metrona.
Kakkosmetro ratikkana, eiku katumetrona, yhdistettynä muutamaan sisäänajoväylään ratikkaverkosta ratkaisee vain ratikka, metro ja junaliikenteen ongelmat:
Mikä ratikoissa mättää?
- Nopeus
- Ruuhkaiset rataosuudet
- Etelä-Helsingin yhteydet muualle kuin keskustaan, esim. Pasila on turhan hitaat.
Mikä metrossa ja Pisarassa mättää?
- Asemat on astronomisen kalliita
- Asemia on harvassa
- Asemat ovat syvällä, eli niistä kestää kauan kavuta ylös.
Oletetaan metroputki Pohjoisranta - Espa - Kamppi - Töölö - Meilalahti - Pasila - Vallilanlaakso (vanhaa junatunnelia). Ulos/sisäänajotunnelit Paciuksenkadulla, Hesarille Manskun risteyksessä, Fredalla Arkadiankadun risteyksessä, Laivurinkadulla sekä jossain Kauppatorin nurkilla. Asema Kampin metroaseman alla, sekä Pisaran keskustan että Töölön aseman yhteydessä, maanalainen asema myös Meilahdessa ja Pasillassa junaradan alla tavallaan maan alla. Linjasto vaikka jotenkin näin:
Katumetrolinja 11 Maunula - Käpylä - Kalasatama - Sompasaari - Liisankatu - Kauppatori - Keskusta (Pisara) - Laivurinkatu - Hernesaari
Katumetrolinja 13 Olympiaterminaali - Kauppatori - Keskusta (Pisara) - Kamppi (M) - Töölö (Pisara) - Mannerheimintie - Nordenskiöldinkatu - Hakaniemi - Kauppatori - Keskusta (Pisara) - Bulevardi - Olympiaterminaali
Katumetrolinja 14 Munkkiniemi - Meilahti - Töölö (Pisara) - Kamppi (M) - Keskusta (Pisara) - Kauppatori - Katajanokka
Katumetrolinja 16 Viikki - Arabia - Kalasatama - Sompasaari - Liisankatu - Kauppatori - Keskusta (Pisara) - Kamppi (M) - Töölö (Pisara) - Meilahti - Paciuksenkatu - Pitäjänmäki - Konala
Katumetrolinja 18 Arabia - Kurvi - Helsinginkatu - Töölö (Pisara) - Freda - Jätkäsaari
Ratikat
- Nopeutuu
- Ruuhkaiset rataosuude kuormittuvat vähemmän kuin liikennettä siirtyy maan alle
- Etelä-Helsingin yhteydet ihan joka puolella on loistavat, kolmosesta voi vaihtaa vaikka kolmeentoista samalla laiturilla
Mikä metrossa ja Pisarassa mättää?
- Katumetron asemat ei maksa juuri mitään
- Asemia on kymmeniä
- Perinnemetron ja Pisaran asemalta matkustajat voi vaihtaa samassa tasossa synkronoituun katumetroon katetulla asemalla, ja sillä pääsee perille kapuamatta ylös. Vähän niin kuin hissi.
Päätän unelmointini tähän tältä päivältä.
---------- Viesti lisätty kello 22:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:53 ----------
Voihan sille rakennella asemaa Yliskylän ostarille, niin saadaan tuleville polville ihmettelemistä.
Ja se on kovin kätevää, että siinä vaiheessa kun putket paukkuu se alin eli kastuva tila on se jolle ei ole mitään käyttöä.