339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Ei kai kuitenkaan päälle vaan rinnalle?
Jos ajantasaus on kolme minuuttia ja tarvittava latausaika viisi, lähdetään viiden minuutin kuluttua, ei kahdeksan, eikö niin?
Jos oletetaan, että 3 ja 5 ovat luvut niin:
Nyt dieselbussilla on aikataulussa 3 min tasausaikaa. Todellisuudessa tuo aika on mitä tahansa nollasta ylöspäin riippuen siitä, milloin auto saapuu päättärille.
Jatkossa sähköbussilla olisi aikataulussa 3+5 min päätepysäkkiaikaa, josta 3 min olisi varattu aikataulun tasaamiseen ja 5 min lataamiseen. Todellisuudessa tuo aika olisi mitä tahansa viidestä ylöspäin riippuen siitä, milloin auto saapuu päättärille. Eli sekä teoreettinen että todellinen päättäritauko pitenevät 5 min.
Erikseen voi olla niitä tilanteita, joissa päättäriajaksi riittäisi 3 min, mutta esimerkiksi tasavuorovälit johtavat siihen, että se päättäriaika onkin 9 min. Silloin ei tietenkään tule lisäkuluja siitä, että päättäriajan minimi kasvaa kolmesta kahdeksaan, koska vuoroväli pakottaa sen päättäriajan pidemmäksi kuin 8.
Sanelle vielä, että tuo kustannusten nousu ja latausajan lisääminen ovat ihan todellisuutta, eivät mitään spekulaatiota. Se voi olla, että toisinkin voisi toimia, mutta kun ei toimita, niin siitä syntyy kuluja ihan oikeasti.