Akkusähköbussi

Ei kylläkään. Esimerkiksi Pohjolan Liikenteen Yutongeilla ajetaan paljon enemmän kuin vastaavanikäisillä dieselbusseilla. Jos latausmahdollisuus on jossain päätepysäkillä tai terminaaleissa, ei sähköbussin tarvitse periaatteessa ollenkaan tulla varikolle.

Tämä on oikein. Sähköbusseille suunnitellaan niin paljon kilometrejä kuin se on vaan mahdollista. Linjat on mahdollisesti voitettu siten, että dieselbusseilla voisi ajaa enemmänkin, mutta koska sähköllä ajetut kilometrit ovat halvempia, niin niitä käytetään. Pantografi busseille taas täytyy suunnitella latausaikaa siihen päätyyn, missä lataus on mahdollinen. Talvella sähköbusseilla ei pääse samoja kilometrejä kuin kesällä ja jos tulee jokin lumimyrsky niin pantografia ei voi kääntää saman tien takaisin vaan pitää jäädä lataukseen, jos se on siihen kohtaan suunniteltu. Samoin on myös akkubusseissa, jos lataus on mahdollinen päätepysäkillä ja se on sinne tiettyyn aikaan sinne suunniteltu.
 
Ei niiden täydy tulla hirveästi varikolle vaikka ei olisikaan latausmahdollisuutta matkan varrella. Bussitutkan perusteella PL148 (12-metrinen Yutong) on ajanut eilen 443km linjalla + noin. 20km siirtoajon Taasjärveltä Itikseen + siirtoajot varikolta/varikolle. Tämä on siis ollut linjoilla, joiden reitit kulkevat melkein pelkästään 60km/h ja 80km/h teillä. Ymmärtääkseni sähköbussin kulutus on pienimmillään, kun nopeus on mahdollisimman alhainen. Pysähdykset eivät juuri kuluta energiaa, jos noin 80% jarrutusenergiasta saadaan otettua talteen. Reitit eivät siis erityisen helppoja kulutuksen kannalta. Pisin tauko oli noin kaksi tuntia jolloin bussin olisi voinut ajaa varikolle puoleksi tunniksi latautumaan. Ennen kahden tunnin taukoa bussilla oli kuitenkin jo 339km linja-ajoa ja n. 20km siirtoajoa takana, eli sen se on ainakin mennyt yhdellä latauksella.

Ja lisäyksenä: ajallisesti tuo oli: 5:53-9:53 linjalla, noin 30min siirtoajoa, 11:20-18:41 linjalla ja 20:50-23:35 linjalla. Ei mikään lyhyt päivä.

Ihan komea päivä. Kuinka vanha tuo PL148 on?
 
Ihan komea päivä. Kuinka vanha tuo PL148 on?

Tuolla päin jostain syystä liikkuu myös yksi PL:n ensimmäisistä Yutongeistakin. PL476 kulki tiistaina 403km linjalla + 20km siirtoajoa seuraavasti: 6:43-10:15 linjalla, 11:40-17:16 linjalla, noin 30min siirtoajoa ja 18:56-23:09 linjalla. PL476 on rekisteröity 10/2019. Muut samana vuonna tulleet Yutongit rekisteröitiin heinä-elokuussa ja niitä ennen ei ollut muuta kuin pikaladattavat Linkkerit, eli tämä on vanhimmasta päästä sähköbusseja, joita voidaan oikeasti verrata dieseleihin.
 
Olen aiemmin kirjoittanut foorumilla kiinabussien vastaisia kommentteja perustuen lähinnä kokemuksiin e11:lla v. 2014 pyörineistä Ebuscoista ja BYD:istä. Vaikka olen edelleen sitä mieltä että kiinalaisia tuotteita pitäisi boikotoida, kyllä minunkin täytyy Yutongeilla ja uusilla BYD:eillä matkustaneena nyt sanoa, että ne on h*****in hyviä busseja, Yutongit erityisesti. Älyttömän mukavia ja hiljaisia, erityisesti jos kuljettaja on rautainen ammattilainen, joka osaa hillitä kaasujalkaansa.
 
Vaihteeksi tuli sitten tänään vastaan linjalla 20 jääkylmä nivelbussi, jossa sisänäytöt eivät toimineet. Ulkolämpötila noin + 0,5 astetta, jolloin lisälämmitintä ei HSL:n ympäristönormien mukaan saa käyttää.
 
Ulkolämpötila noin + 0,5 astetta, jolloin lisälämmitintä ei HSL:n ympäristönormien mukaan saa käyttää.
Sen pitäisi kuitenkin lämmittää ilmalämpöpumpuilla kun on plussa-asteita. Miksi ei tällä kertaa, sitä en tiedä.
 
Akkujen energiatiheys on kasvanut viime vuosina selvästi ja se näkyy kasvaneina toimintasäteinä. Täytyy olla aikamoinen maaseutu- tai motarilinja, että päästäisiin keskinopeuksiin joilla suosituimpien merkkien akut ei kestäisi koko päivää, paitsi ehkä kylmimmillä säillä.

Jos akkujen kehittyminen jatkuu, niin ehkä jossakin vaiheessa busseihin laitettavien akkujen massaa aletaan sitten pienentää, jolloin esim. matkustajamääriä ei tarvitsisi keinotekoisesti rajoittaa kokonaismassan pitämiseksi sallituissa rajoissa. Joillakin valmistajilla 13-metristen versioiden tekeminen taitaa myös tyssätä siihen, ettei ajoneuvon massa kestäisi isompaa matkustajamäärää (ilman kolmatta akselia).
 
Vs: Kalustopoistoja 2022

Onko tosiaan Dieselit nyt muka roskaa? Pääkaupunkiseudulla ajaa vielä dieseleitä vm. 2020 Suburbaneita, Volvoja, Citeaa. Nekö kelpaavat jatkossa sitten vain ruuhkakalustoksi vaikka päästöt ovat kuitenkin mm. diesel Suburbanissa samaa luokkaa kuin upouudessa Yutongissa? Melkoista rahan ja ympäristön tuhlausta. Dieseleillä on pitkä elinkaari ja ympäristöystävällisintä olisi lopettaa vielä vuosiksi tuo sähkön suosiminen kilpailutuksissa asettamalla euro 6 diesel samalle viivalle pisteytyksissä. Pikkuhiljaa sähköön eikä kertalaakista
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kalustopoistoja 2022

Onko tosiaan Dieselit nyt muka roskaa? Pääkaupunkiseudulla ajaa vielä dieseleitä vm. 2020 Suburbaneita, Volvoja, Citeaa. Nekö kelpaavat jatkossa sitten vain ruuhkakalustoksi vaikka päästöt ovat kuitenkin mm. diesel Suburbanissa samaa luokkaa kuin upouudessa Yutongissa? Melkoista rahan ja ympäristön tuhlausta. Dieseleillä on pitkä elinkaari ja ympäristöystävällisintä olisi lopettaa vielä vuosiksi tuo sähkön suosiminen kilpailutuksissa asettamalla euro 6 diesel samalle viivalle pisteytyksissä. Pikkuhiljaa sähköön eikä kertalaakista
Dieselit ovat suoraan sanottuna herkkua.Suburbanit roskaa,Volvot herkkua kuten muutkin Dieselit.Syksyllä viimeiset Säffle-daamit poistetaan,ja tilalle tulee BYD B15 teli autoja.Eli koko Klovin- ja Roihupellon liikenne sähköistetään Elokuusta 2022 asti.Toisaalta se on hyvä asia että tulee uusia sähkötelejä toisinaan ei.Harrastajilla on eri näkökulmia tästä asiasta.Yutongit ovat tietääkseni sähköisiä,eikä mitään dieseleitä😄.
 
Vs: Kalustopoistoja 2022

Yutongit ovat tietääkseni sähköisiä,eikä mitään dieseleitä😄.
Siihen viittasinki että kokonaispäästöt valmistus mukaanlukien. Sähköt aiheuttavat niitä enemmän valmistusprosessissa, dieselit taas päinvastoin ajossa jos ajetaan elinkaarensa loppuun asti. Eli 50-50 tilanne molemmille, kumpikaan ei ole sen parempi lopulta. Kuitenkin hyvän diesel auton lemppaaminen romuksi 5-10 vuoden ikäisenä on jo ympäristörikos mielestäni
 
Vs: Kalustopoistoja 2022

Siihen viittasinki että kokonaispäästöt valmistus mukaanlukien. Sähköt aiheuttavat niitä enemmän valmistusprosessissa, dieselit taas päinvastoin ajossa jos ajetaan elinkaarensa loppuun asti. Eli 50-50 tilanne molemmille, kumpikaan ei ole sen parempi lopulta. Kuitenkin hyvän diesel auton lemppaaminen romuksi 5-10 vuoden ikäisenä on jo ympäristörikos mielestäni
Jaahas,en sitä itse huomannut mutta,totta kai se Yutongin valmistus tuottaa päästöjä kun Kiinalaiset valmistavat sen kivihiilellä.
 
Tämän päiväisessä Hyviä Uutisia! -videossa juttua MAN:in uudesta tulemisesta Suomen markkinoille.
Esittelyssä ihan näyttävän näköinen sähkö-nivel. Tuosta taisikin olla näköhavaintoja HSL-alueen ketjuissa. Pesee ainakin mielestäni ulkonäössä nämä nykyiset BYD- ja Volvo-nivelet. Ja vetoakin mainostetaan olevan kahdella akselilla.

Juttua kohdasta 31:35 eteenpäin: https://youtu.be/BcstEfMhmK0?t=1896
 
Takaisin
Ylös