Akkusähköbussi

Tämän päiväisessä Hyviä Uutisia! -videossa juttua MAN:in uudesta tulemisesta Suomen markkinoille.
Esittelyssä ihan näyttävän näköinen sähkö-nivel. Tuosta taisikin olla näköhavaintoja HSL-alueen ketjuissa. Pesee ainakin mielestäni ulkonäössä nämä nykyiset BYD- ja Volvo-nivelet. Ja vetoakin mainostetaan olevan kahdella akselilla.

Juttua kohdasta 31:35 eteenpäin: https://youtu.be/BcstEfMhmK0?t=1896

Onkohan MANin pyrkimyksenä saada noita niveliä Tampereelle? Muualla ei taida lähivuosina olla tarvetta/halua ostaa uusia niveliä
 
Luulisi MAN:n mahdollisen kysynnän tulevan 2-akselisista. Eurooppalainen sähköbussi nopealla toimitusajalla on kilpailuetu, mutta uuden merkin rantautuminen on aina vaikeaa, kun itse bussien lisäksi pitäisi olla osaavat merkkikorjaamot, joiden polkaiseminen pystyyn ei ole ihan helppoa (mutta jotkut merkit ovat onnistuneet siinä).
 
Luulisi MAN:n mahdollisen kysynnän tulevan 2-akselisista. Eurooppalainen sähköbussi nopealla toimitusajalla on kilpailuetu, mutta uuden merkin rantautuminen on aina vaikeaa, kun itse bussien lisäksi pitäisi olla osaavat merkkikorjaamot, joiden polkaiseminen pystyyn ei ole ihan helppoa (mutta jotkut merkit ovat onnistuneet siinä).

Eikös tuolla videollakin juuri kehuttu kuinka luukkujen alta löytyy paljon Scaniaa? Varmaan Scanialla osaisivat huoltaakin noita vehkeitä. Vihjailivat myös hieman telistä.
 
mahtaako kellään olla tietoa millaisia niveliä KA on tilannut tuohon 560 uuteen sopimukseen.
 
Tässä viime päivinä on ollut 17–19 astetta pakkasta pk-seudulla. Miten akkusähköbussit ovat pärjänneet? Kyllä ne tuolla kaduilla tarmokkaasti puskee eteenpäin, mutta onko jotain käytännön rajoitteita tai ongelmia ilmennyt? Pidennetäänkö toimintasädettä lämmityksestä tai valaistuksesta tinkimällä, onko tällainen tarpeen? Laiskemmat kiihdytykset?

Millaisissa luvuissa noin ylipäätään noiden bussien kanssa liikutaan, eli jos lähtökohta on se, että ne ladataan öisin varikolla, niin montako kilometriä niillä tyypillisesti yhden päivän aikana ajetaan ja paljonko niillä teoriassa voisi ajaa? Entä onko merkitystä sillä, miten uudet akut niissä on?
 
Pyörät sutii kun lähdetään pysäkiltä. Viileätähän siellä matkustamossa on, niin kuin lehdissäkin on todettu. Mutta kuitenkin perille vie. Matkustajilla on asianmukainen vaatetus tässä pakkasessa ja kuljettajatkin lienevät pistäneet riittävästi päälle. Linjalla sipannutta bussia en ole vielä nähnyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:21 ----------

Mihin se muuten perustuu, että sähkönivelbussin veto on takimmaisissa pyörissä ? Luulisi kun itse fysiikan lakeja pohtii että keskimmäiset pyörät olisivat paras ratkaisu. Mutta foorumilta löytyy asiantuntevampi henkilö selittämään tämän.
 
Mihin se muuten perustuu, että sähkönivelbussin veto on takimmaisissa pyörissä ? Luulisi kun itse fysiikan lakeja pohtii että keskimmäiset pyörät olisivat paras ratkaisu. Mutta foorumilta löytyy asiantuntevampi henkilö selittämään tämän.
Se on aivan käsittämätöntä. Ei tarvitse olla insinööri ymmärtääkseen, että tuollaisen vehkeen ominaisuudet eivät sovi lainkaan liukkaalle kelille. Kun siihen vielä yhdistetään lumipöpperö, mäkisyys ja kuljettajien puutteet ajotaidoissa, niin ei ole mikään ihme, että lehdet täyttyvät haitaribusseista vinksin vonksin pitkin katuja. Onko tuollainen bussi nyt sitten hankintahinnaltaan olennaisesti edullisempi kuin sellainen, jossa etummaiset tai ainakin keskimmäiset pyörät vetävät? En tiedä. Selvää on, että kaluston tilaaja ei kyllä ole ymmärtänyt, mitä on tilaamassa.

Työt linjan 560 Rastilan (M) päätepysäkin latausasemalla ovat käynnissä. Lataustolpan jalusta ja johdotusta. Paikka on Retkeilijänkadulla.
Mitä ihmettä? Miten näitä menneen maailman kalliita ratkaisuja yhä vielä rakennetaan? Tuohan on kuin investoisi videonauhureihin maailmassa, jossa DVD-soittimet ovat jo väistymässä suoratoiston tieltä. Mitä todellista käytännön etua tästä saadaan verrattuna siihen, että akkubusseja ladataan yöllä varikolla? Kyllähä ne nykyään sietävät yhden päivän ajon aivan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä? Miten näitä menneen maailman kalliita ratkaisuja yhä vielä rakennetaan? Tuohan on kuin investoisi videonauhureihin maailmassa, jossa DVD-soittimet ovat jo väistymässä suoratoiston tieltä. Mitä todellista käytännön etua tästä saadaan verrattuna siihen, että akkubusseja ladataan yöllä varikolla? Kyllähä ne nykyään sietävät yhden päivän ajon aivan hyvin.

Jospa niillä runkolinjoilla on kaupallista liikennettä myös öisin… 🤔
 
Mitä ihmettä? Miten näitä menneen maailman kalliita ratkaisuja yhä vielä rakennetaan? Tuohan on kuin investoisi videonauhureihin maailmassa, jossa DVD-soittimet ovat jo väistymässä suoratoiston tieltä. Mitä todellista käytännön etua tästä saadaan verrattuna siihen, että akkubusseja ladataan yöllä varikolla? Kyllähä ne nykyään sietävät yhden päivän ajon aivan hyvin.
Mutta saako niveliä, joissa akku riittää tarpeeksi pitkään? Niillehän on rakennettu viime vuosina latureita päättäreille, muttei muille
 
Takaisin
Ylös