Akkusähköbussi

Ruotsissa on rajoituksia sen mukaan, kuinka hyvin ihmisoikeudet toteutuvat bussin valmistusmaassa.
Ollaanko suomessa siis valmiita ostamaan busseja joissa on saatettu käyttää lapsityövoimaa ja heikkoja työoloja. Kuulostaa ihmeellisesltä sellaisessa maassa, joka kuuluisi olla ihmisoikeuksien kotipesä👎
 
Ollaanko suomessa siis valmiita ostamaan busseja joissa on saatettu käyttää lapsityövoimaa ja heikkoja työoloja. Kuulostaa ihmeellisesltä sellaisessa maassa, joka kuuluisi olla ihmisoikeuksien kotipesä👎
Onko sinulla tiedossasi, että millaisia sähköbusseja valmistetaan lapsityövoimaa käyttäen?

Tämä hankintakielto ihmisoikeuksia polkeviin maista koskee SL-, Skånetrafiken - sekä Västtrafik-alueita. Muualle Ruotsiin kyllä hankitaan kiinalaisia sähköbusseja. Mainittu Ebuscokin on kyllä hollantilainen yhtiö, mutta sen sähköbussit valmistetaan Xiamenissa, Kiinassa.

Tätä hankintakieltoa ihmisoikeuksia ja työehtoja polkeviin maihin on laajennettu muihinkin maihin ja se on johtanut muunmuassa siihen, että Volvon sähkökäyttöisiä kaupunkibusseja ei voida hankkia SL-alueelle Tukholmaan, koska ne valmistetaan Egyptissä. Siis ruotsalaisen autovalmistajan tuotteita ei voida hankkia Ruotsin pääkaupungin joukkoliikenteeseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla tiedossasi, että millaisia sähköbusseja valmistetaan lapsityövoimaa käyttäen?
En ole käynyt kaivoksilla kurkkimassa touhua. Mutta luotan siihen, että Ruotsalaisten pättäjien päätös hankintaboikotista perustuu johonkin selvitettyyn asiaan.
että Volvon sähkökäyttöisiä kaupunkibusseja ei voida hankkia SL-alueelle Tukholmaan, koska ne valmistetaan Egyptissä. Siis ruotsalaisen autovalmistajan tuotteita ei voida hankkia Ruotsin pääkaupungin joukkoliikenteeseen.
Tämä on myös varsin ymmärrettävä asia. Siellä on ehkä mietitty mistä ostetaan busseja. Ollaanhan sitä puhuttu Euroopan teollisuuden heikkenemisestä. Silloin pohjalla saattaisi olla moraalinen päätös ostaa vain Euroopassa valmistettuja busseja?
 
Ollaanko suomessa siis valmiita ostamaan busseja joissa on saatettu käyttää lapsityövoimaa ja heikkoja työoloja. Kuulostaa ihmeellisesltä sellaisessa maassa, joka kuuluisi olla ihmisoikeuksien kotipesä👎
Kaikissa toimitusketjuissa on omat haasteensa, enkä missään nimessä yritä väheksyä Kiinassa esiintyviä ongelmia ihmisoikeuksien yms kanssa. Näitä on kuitenkin hyvä suhteuttaa johonkin: Jos/kun realistinen vaihtoehto on dieselbussi, kuluttaa se elinkaarensa aikana huomattavan määrän polttoainetta.

Ilmansaaste- ja ilmastonmuutosongelmien lisäksi on hyvä muistaa mistä tuo niiden polttama (diesel)öljy on peräisin. Öljyvaltiot harvemmin ovat kunnostautuneita ihmisoikeuksien kanssa.
 
Tuleviin pakkasiin on selkeästi valmistauduttu, sillä tänään 59 yutongilla matkatessa oli sisällä melkoinen poltetun glykolin käry. Edestä kuului myös kovaa murinaa eli jokin lämmitin siellä hyrräsi. Viime talvenakin huomasin etenkin yutonkien sisälle pääsevän jostain tuon glykolin käryn. Sikäli huvittavaa että sähköbussissa on sisällä joskus pahempi haju kuin polttomoottorissa. Haitari bydit ovat taas ihan eri tarina, niillä matkatessa on pariin otteeseen pääsyt flunssa iskemään...
 
Haitari bydit ovat taas ihan eri tarina, niillä matkatessa on pariin otteeseen pääsyt flunssa iskemään...
Tuosta tulikin mieleen että KAH:n (ainakin) 22-sarjan nivelten lämpötilat ovat nyt viime aikoina myöskin olleet poikkeuksellisen epävakaita. Jotkut ovat olleet tuttuun tapaan varsin lämpimiä mutta joissain yksilöissä taas onkin ollut varsin koleaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tulikin mieleen että KAH:n (ainakin) 22-sarjan nivelten lämpötilat ovat nyt viime aikoina myöskin olleet poikkeuksellisen epävakaita. Jotkut ovat olleet tuttuun tapaan varsin lämpimiä mutta joissain yksilöissä taas onkin ollut varsin koleaa.
Koiviston auton 22-autoissahan on ohjelmoitu maksimilämpötila 13°C asteeseen. Tai ainakin viime talvena oli.
 
Koiviston auton 22-autoissahan on ohjelmoitu maksimilämpötila 13°C asteeseen. Tai ainakin viime talvena oli.
Nordic Bus-standardin mukainen bussin minimilämpötila sisällä on talvella +13 astetta ja kesällä maksimilämpötila on +26 astetta. Sähköbusseissa noudatetaan noita rajoja, jotta akkua ei kulu liikaa.
 
Göteborgs Postenin mukaan eilen torstaina syttyi Göteborgissa Ruotsissa ensimmäistä kertaa sähköbussi palamaan.
Bussi on ollut palon syttyessä pysäkillä eikä henkilövahinkoja tiettävästi ole ollut. Perjantaina illalla palon jälkisammutus ja valvonta jatkuu.
Bussi on otettu käyttöön vuonna 2020, merkki meillä tuntematon Temsa.
 
Takaisin
Ylös