Akkusähköbussi

Tarkastuksen pelossa.. :lol:
Ei tarkastaja voi penkoa jokaisen taskuja ja käsilaukkuja selvittääkseen, onko henkilöllä matkakortti. Ja toiseksi, matkakortin haltijan on luvallista maksaa kertamaksu. Jos tällä linjalla kertamaksu on 0 €, hänellä on oikeus myös sen maksamiseen. Mutta luulenpa, ettei tarkastajien kannata tuohon bussiin mennä, sillä siellä ei ole mitään tarkastettavaa. Eli nyt on sitten aloitettu ”ilmainen” joukkoliikenne HSL-alueellakin! :)

Antero
 
Miten tuollaisessa muuten toimii jarrut? Perinteisesti paineilmalla? Miten ilma tuotetaan? Vai onko jonkinlainen sähköjarru? Telma kardaanin ympärillä :p
 
Kuvan bussi näyttää vanhalta Volvo 7000:lta?

Kuvan bussi on muunnettu Uumajalaisen firman Hybriconin toimesta protoakkubussiksi Uumajan kaupunkiliikenteeseen. Viime syksynä sillä ajettiin ylimääräisiä vuoroja ykköslinjan osuudella keskustan Vasaplanilta lännen Umedaleniin. Jälkimmäiselle kääntöpaikalle rakennettiin pikalatausasema, joka kykenee latamaan akut 3-6 minuutissa. Toinen latausasema asennettiin tämän vuoden puolella lentokenttäterminaalin yhteyteen, ja bussilla on sittemmin ajettu lentokenttälinjaa 80.

Uumajan kunta on allekirjoittanut sopimuksen (text på svenska) kahdesta upouudesta akkubussista, joista toinen on 12 metriä pitkä normaalibussi ja toinen 18 metriä pitkä nivelbussi. Ensiksimainittu liikennöisi ensi vuoden alkupuolella mm. lentokenttälinjaa. Mikäli uudet bussit tyydyttävät, on lähitulevaisuuden tavoitteena hankkia 15-20 akkubussia lisää.
 
Euroopan ensimmäiset sarjatuontantoakkusähköbussit

Uutisen mukaan maailman ensimmäiset sarjatuotantoakkusähköbussit saapuvat Wieniin, ja ensimmäinen sieltä löytyykin jo. Tiivistettynä Wienin kaupunkiliikenteen tilaus kattaa yhteensä 12 kpl italialaisen Rampinin akkusähköbussia. Bussin voi pikaladata päätepysäkeillä 15 minuutissa. Tällaisen latauksen jälkeen sillä voi ajaa 150 - 200 km. Ajon aikana akut latautuvat aina myös jarrutettaessa. Öisin bussin akut ladataan täyteen hitaasti. Yhden litiumrauta-akun kapasiteetti on 96 kWh. Bussiin mahtuu 40 matkustajaa, ja sen maksiminopeus on 62 kilometriä tunnissa. Wienin liikennelaitoksen mukaan hiljaisuus, energiatehokkuus ja odotetut harvemmat huoltovälit tekivät sähköbusseista houkuttelevan vaihtoehdon.
 
Nuo Wienin bussit lienevät lähinnä midibusseja.
Liikennöintimalli: Bussi tulee päättärille, matkustajat ja kuljettaja ulos, virroitin syöttölankaan. Kuljettaja siirtyy edessä olevaan aiemmin saapuneeseen autoon, joka on ollut latauksessa vaikka sen 15 minuuttia (vuoroväli).
Juuri saapunut bussi jää tyhjänä, lukittuna lataukseen päätepysäkille.
Ja öisin tietenkin tapahtuu "täyslataus" varikolla.
 
Foorumilla Busspraten löytyy kuva Wienin akkubussista. Näyttää ihan kumipyöräratikalta. :smile: Nuo 12 yksilöä korvaavat ymmärtääkseni Kutsenitsit keskustalinjoilla 2A ja 3A.
 
Tammikuu on jo hyvää vauhtia loppumassa, eikä Caetanoa ole näkynyt vieläkään liikenteessä. Milloin se aiotaan saada takaisin liikenteeseen?

Karosan mukaan Caetano on seissyt jo hyvän tovin Veolian Suomenojan varikolla, eikä kuulemma ole sen nähnyt liikkuvan. Ehkä Veolia päätti hylätä jo tuon ja odottaa vaan suosiolla seuraavaa koekappaletta.
 
Onkos tuo seuraava (AMZ) sitten kenties tämä sama yksilö: http://www.phototrans.eu/15,320921,2500.html vai mahtaako sieltä tulla tehdasuusi auto?

---------- Viestit yhdistetty klo 18:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:42 ----------

Onkos tuo seuraava (AMZ) sitten kenties tämä sama yksilö: http://www.phototrans.eu/15,320921,2500.html vai mahtaako sieltä tulla tehdasuusi auto?

Mjaa itse itselleni vastaten: ei ole. Luinkin nyt jonkun wanhan uutisen aiheesta, jossa puhuttiinkin 12 metrisestä autosta. Tuo valmis konsepti kun on hieman vajaamittainen. Vaan tiedä vaikka CitySmile 12:sta http://www.amz.pl/pl,372,0_city-smile-cs12lf.html olisi vielä tulossa myös sähköinen konsepti.
 
Takaisin
Ylös