Allegrojen tulevaisuus

Kirkkonummen pysähtymättömyys johtuu ristiriidasta E-junien lähdön ja saapumisen kanssa Kauklahdessa. HSL pitää kiinni siitä että E-junien vuoroväli on 15 minuuttia ja VR on hätäpäissään suostunut siihen ja siksi Turun junien on ohitettava Kauklahti niin etttei se häiritse E-junien lähtöä ja tuloa sieltä, ja siksi se ei ehdi pysähtyä Kirkkonummella jos sen on kohdattava seuraava vastaantuleva Turun juna Karjaalla.

Pysähdys olisi mahdollista palauttaa jos Turun juna saapuisi Karjaan suunnalta parin minuutin verran aikaisemmin Kirkkonummelle niin että ehtii ohittaa Kauklahden hyvissä ajoin jos vastaavasti pytyisi lähtemään Kirkkonummelta pari minuuttia myöhemmin Karjaan suuntaan. Se vaatisi nopeampaa, 180-200 km/h kulkevaa kalustoa.

Aa okei aivan, sitten kallistuvakorisuus voisi todella mahdollistaa Kirkkonummen pysähdyksen.
 
Venäjän rautatiet (RŽD) syyttää Suomen rautatieyhtiö VR:ää neljän Allegro-junan lainvastaisesta haltuunotosta. VR ilmoitti maalavansa junat uudelleen ja siirtävänsä ne kotimaan liikenteeseen vuoden 2025 loppuun mennessä.

– VR Groupin Allegro-junien takavarikointi on laiton. Venäjän rautatiet osallistui junien hankitaan. Junat on hankittu nimenomaan Pietarin ja Helsingin väliseen matkustajaliikenteeseen, kertoo RŽD:n lehdistöpalvelu uutistoimisto Tassin mukaan.

Junat kuuluivat Venäjän ja Suomen rautatieyhtiöiden yhteisyritykselle Karelian Trainsille. Niiden oli tarkoitus liikennöidä vuoden 2041 loppuun asti.

Yhteisyritys ajautui maksukyvyttömyyteen vuoden 2023 kesäkuussa. VR:n mukaan RŽD laiminlöi maksuvelvoitteensa. Junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä päättyi maaliskuun 28. päivänä 2022 sen jälkeen kun Venäjä oli aloittanut hyökkäyssotansa Ukrainassa.

Sakkoja Venäjältä​

Venäläinen tuomioistuin on ryhtynyt Tassin mukaan toimenpiteisiin.

– Tuomioistuimen päätösten laiminlyönnistä on säädetty rangaistus. Tällä hetkellä sen määrä on jo 552 miljoonaa ruplaa (noin viisi miljoonaa euroa).

Tassin mukaan rautatieyhteyden lopettaminen ei ollut ainoastaan kahdenvälisten sekä kansainvälisten sopimusten rikkomus, vaan se myös katkaisi ”historialliset siteet venäläisten ja suomalaisten rautatietyöläisten välillä” sekä vei ihmisiltä mahdollisuuden turvalliseen ja mukavaan matkustamiseen Suomen ja Venäjän välillä.

VR vastaa​

VR kommentoi tuoretta syytöstä lyhyesti Iltalehdelle.

– Moskovalaisella tuomioistuimella ei ole toimivaltaa osapuolten välisissä sopimuksissa. Venäjän rautateiden kanssa tekemiemme sopimusten mukaan oikeuspaikka on tarvittaessa Suomessa, VR:n viestinnästä kommentoidaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kun Ukrainan sota joskus loppuu, niin liikenne Pietariin voinee jatkua, mutta millä kalustolla sitten?
 
Kun Ukrainan sota joskus loppuu, niin liikenne Pietariin voinee jatkua, mutta millä kalustolla sitten?

Varmaan aluksi venäläisillä vaunuilla, joita vetää Venäjällä venäläinen veturi ja Suomessa suomalainen veturi, eli samaan tapaan kuin Tolstoi-juna kulki ennen pandemiaa Helsingin ja Moskovan välillä.
 
Varmaan aluksi venäläisillä vaunuilla, joita vetää Venäjällä venäläinen veturi ja Suomessa suomalainen veturi, eli samaan tapaan kuin Tolstoi-juna kulki ennen pandemiaa Helsingin ja Moskovan välillä.
Tämä on varmasti todennäköisin tapa, jos liikenne joskus tulevaisuudessa käynnistyy uudelleen. Venäjän vihamielinen propaganda Suomea kohtaan on ollut sen verran voimakasta, etten usko liikenteen käynnistymiseen vielä pitkään aikaan. VR:n ei kuitenkaan missään tapauksessa pidä viedä omaa kalustoaan Venäjän puolelle. Sitä ei sieltä välttämättä enää takaisin saada. Venäjälle kun ei ole mikään ongelma anastaa toisten omaisuutta. Aina löytyy jokin laki, minkä perusteella omaisuutta voidaan "takavarikoida" täysin laillisesti.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Allegroja on alettu kuskata Ouluun remontoitaviksi.
Tuli mieleen kysymys, voisiko junat päivittää Suomen nykyisiä liikennenormeja vastaaviksi, toisin sanoen muuttaa joku tai jotkut vaunuista osin matalalattiaisiksi, jolloin pyörätuolifasiliteetit ja fillareiden sekä lastenvaunujen kuljetus mahdollistuisivat? Jos tämä ei ole mahdollista, mikähän on se tekninen hienous, joka sen estää?
 
Allegroja on alettu kuskata Ouluun remontoitaviksi.
Tuli mieleen kysymys, voisiko junat päivittää Suomen nykyisiä liikennenormeja vastaaviksi, toisin sanoen muuttaa joku tai jotkut vaunuista osin matalalattiaisiksi, jolloin pyörätuolifasiliteetit ja fillareiden sekä lastenvaunujen kuljetus mahdollistuisivat? Jos tämä ei ole mahdollista, mikähän on se tekninen hienous, joka sen estää?
VR:n lähes vuosi sitten julkaisemassa tiedotteessa sanotaan seuraavasti.
Junien käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä

Sm6-junat ovat olleet Venäjän liikenteen päätyttyä käyttämättöminä yli puolentoista vuoden ajan VR:n varikolla ja niiden käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä.

”Junien huoltaminen liikennekelpoisiksi vie arviolta noin vuoden, koska niille ei ole tehty tarvittavia huoltoja tai tilattu varaosia yhteisyrityksen epäselvän tilanteen vuoksi. Kotimaan kaukoliikenteen suosio ja matkustajamäärät ovat kasvussa, mikä vaatii tulevaisuudessa kalustoinvestointeja kilpailukykymme varmistamiseksi. Sm6-junat tuovat yhden ratkaisun tähän”, kertoo Markula.
Muutostöitä ei siis juurikaan tehdä. Sitä paitsi matalalattiaistaminen olisi erittäin vaikeata. Lattian alla on telit sekä kaikkea muuta. Niiden siirtäminen ja korin muokkaaminen maksaisi erittäin paljon. Siihen on syy, että mm. HKL nivelratikoiden kanssa ja SLOY Sm2:sten kanssa suosivat kokonaan uuden välipalan lisäämistä mahdollistaakseen matalalattiaisuuden. Uuden vaunun lisääminen on merkittävästi helpompaa kuin vanhan vaunun muokkaaminen, vaikka sekin on kallista puuhaa.
 
Takaisin
Ylös