Oxford ja Cambridge sijaitsevat melkein Lontoossa, joka on 10 miljoonan asukkaan maailmanmetropolina yksi maailman houkuttelevimmista kaupungeista. Kuopiosta lähimpään merkittävämpään kaupunkiin (Helsinkiin) on nelisensataa kilometriä eikä silloinkaan olla metropolissa.
Oxfordista on matkaa Lontoon keskustaan 90 km eli junalla 60 minuuttia ja Cambridgestä on matkaa Lontoon keskustaan 80 km eli junalla 48 minuuttia. Lontoossa on niin paljon Helsinkiä laajempi pendelöintialue, että Oxfordin ja Cambridgen sijainti suhteessa Lontooseen on ehkä verrannollinen Järvenpään tai Hyvinkään sijaintiin suhteessa Helsinkiin.
Muutenkaan kaikki Cambridgessä tai Oxfordissa työskentelevät eivät asu noissa kaupungeissa, vaan osa asuu lähempänä Lontoota.
Lontoon houkuttavuuskin on niin suhteellista. Siellä on kiva käydä, mutta en tiedä kuinka kiva siellä olisi välttämättä asua. En ole tutustunut siihen kuinka paljon esim. Cambridgestä pendelöidään Lontooseen, mutta täytyy muistaa että siinä 48 minuutissa on vasta King's Crossin asemalla, mistä pitää jatkaa metrolla eteenpäin työpaikalle, jos sellainen on Lontoon keskustassa. Työpaikka-alueet ovatkin hajaantuneet aika lailla, esimerkiksi Docklandsin alueelle (mm. Canary Wharf -pilvenpiirtäjä), minne tuleekin jo aika lailla lisää matkaa. Ja jos ei Cambridgessä satu asumaan aseman vieressä niin sinne pitäisi jotenkin hankkiutua. Ottaen huomioon, että Cambridgen sisääntuloväylillä on karmiva ruuhka joka ikinen aamu, en pidä tätä kauhean todennäköisenä. Lontoossa työskentelevälle olisi helpompia ja halvempiakin asuinpaikkoja.
Satunnaisten havaintojen ja keskustelujen perusteella vaikuttaisi siltä, että Cambridge on aika lailla oman työssäkäyntialueensa keskus. Monet paikalliset tykkäävät asua kaupungin ulkopuolella maaseudulla ja ajavat sitten joko kaupunkiin tai naapurikaupunkeihin työpaikalleen. Tuo on hyvin pitkälti auton varaan rakentunutta yhdyskuntarakennetta vaikka toki junaratoja siellä on ihan eri suhteessa kuin Suomessa. Viime vuosikymmeninä vaan infran kehitys on painottunut moottoriteihin, ja ihmisten preferenssi maaseutuasumiseen vaikuttaa kulkumuodon valintaan. Tuo on niin eri maailma kuin Lontoo, että en usko että suurin osa olisi valinnut Cambridgeä asuinpaikakseen juuri Lontoon läheisyyden vuoksi.
Järvenpää on ihan eri tavalla Helsingistä riippuvainen paikkakunta. Siellä nimenomaan edulliset asumiskulut ja Helsingin suhteellinen läheisyys ovat vetovoimatekijä. En tunne kaupunkia sinänsä, mutta käsittääkseni siellä ei ole kauheasti omia vetovoimatekijöitä.
Täytyy muistaa että Lontoon työssäkäyntialue on käytännössä pilkkoutunut sektoreihin. Ei ole mahdollista käydä yhdeltä laidalta töissä toisella laidalla. On esimerkiksi aika mahdoton ajatus että asuisi Cambridgessä ja kävisi Farnborough'ssa töissä. Tai päinvastoin. Joukkoliikenteellä pitäisi kulkea Lontoon kautta, missä asemien väli pitäisi mennä metrolla. Autolla taas pitää ajaa pitkä pätkä M25-kehätietä, joka on ruuhka-aikoina tukossa. Ajomatkan pituuden ja keston kannalta noiden paikkakuntien väli on kuin ajaisi kaupungista toiseen Suomessa. Ellei pahempi. Se on siis todellinen matka eikä mikään pendelöinti jonka voisi tehdä päivittäin.
Mutta palataan Kuopioon. Kaupungin houkuttavuudessa on muitakin tekijöitä kuin suurkaupungin palvelut. Kaikki ihmiset eivät tykkää asua pienessä kaupungissa mutta eivät kaikki tykkää suuristakaan kaupungeista. Jos ihmisellä on mielenkiintoinen ja haastava työ sekä hyvä työympäristö, sekä sopivasti virikettä itselle ja perheelle vapaa-ajalle niin se riittää monelle. Eivät ulkomaillakaan kaikki tutkijat asu suurissa kaupungeissa, ja jotka tulevat Suomeen vaihtareina, viihtyvät toisinaan ihan hyvin pienemmissäkin kaupungeissa. Lääkelaitoksen tapauksessa voi olla niin, että nykyiset viranhaltijat eivät halua muuttaa sinne Helsingistä, mutta toisaalta on muita alan ihmisiä, joille pääsy Kuopioon voi olla toiveiden täyttymys, kunhan vain riittävän tasokas työpaikka löytyy, ja lääkelaitos voi olla sellainen. Tällaisista ihmisistä tulee lojaaleja hyviä työntekijöitä, jotka alansa ammattilaisina luonnollisesti ovat ihan yhtä verkottuvia ja kansainvälisiä kuin olisivat Helsingissä sijaitsevat vastinparinsakin. Ei sijainti aiheuta sellaista aivovammaa että kyky verkostoitua häviäisi, ei ainakaan akateemisissa piireissä eikä nykyisen teknologian aikana, kun sähköposti ja netti pitävät kaikki kiinni samassa reaaliaikaisessa informaatiotulvassa.
---------- Viesti lisätty kello 15:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:10 ----------
Haa, ajatus: mitäs jos perustetaan Suomeen oma Cambridge? Siirretään Helsingin yliopisto kertaheitolla hyvien liikenneyhteyksien päähän Riihimäelle. Olisi ainakin tilaa rakentaa kunnollinen moderni kampus ja paljon edullisia opiskelija-asuntoja. Ei tarvitsisi enää kuunnella valitusta siitä kuinka kallis kaupunki Helsinki on opiskelijalle. Ja ehkä opinnotkin tehostuisivat kun matkoihin menisi vähemmän aikaa eikä toisaalta tarvitsisi notkua iltamyöhään lukuisissa Riihimäen cappucinobaareissa.
Vaan siitä taitaisi kyllä tulla Suomen Cambridgen sijaan Suomen Louvain-la-Neuve...