Tulkitsenko oikein, että ehdotuksesi tarkoittaa käytännössä, että Helsingin työssäkäyntialueella on parisenkymmentä taajamaa, joiden olemassaolevan yhdyskuntarakenteen jatkoksi saa rakentaa ja haja-asutuksen perustaminen on kielletty?
Vanhasen pallukkakartta ei taida paljon tästä poiketa, mutta olethan ehdotuksessasi ollut toki paljon yksityiskohtaisempi.
Vanhasen hajakeskustettu yhdyskuntamalli poikkeaa ehdotuksestani paljon.
Ensimmäinen suuri ero on kaavoituskielto. Ehdotukseni mukaan laajennetulla Helsingin seudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Siuntio, Lohja, Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen, Sipoo, Porvoo) saa kaavoittaa Kehä III:n, Vantaan itäosan, Keravan ja Järvenpään ulkopuolella uutta asutusta, toimistoja tai palveluita vain
1) joko korkeintaan 1 km:n päähän raideliikenteen asemasta/pysäkistä
2) Lohjan kaupunkialueelle, Nummelaan, Kirkkonummen taajamaan, Klaukkalaan, Hyrylään, Hyvinkään kaupunkialueelle, Mäntsälän taajama-alueelle, Söderkullaan ja Porvoon kaupunkialueelle.
Vanhasen keskustalaisessa yhdyskuntamallissa ei ole kunnille minkäänlaista kaavoituskieltoa, vaan kunnat saavat yhä kaavoittaa sekä antaa poikkeuslupia rakentaa omakotitaloja ja palveluita joka puolelle Uuttamaata raideliikenteen ulottumattomiin eikä minkäänlaista minimikaavoitustiheyttä vaadita. Vanhasen mallissa lisätään kaavoitusta kehyskuntiin ja samalla annetaan nykyisen villin rakentamismallin jatkua.
Minun ehdotuksessani mm. Siuntion kk, Ojakkala, Veikkola, Pohjois-Espoo, Luoteis-Vantaa, Lepsämä, Röylä, Nurmijärven kirkko, Rajamäki, suurin osa Tuusulaa, Nikkilä(kunnes juna kulkee), Pornainen, Box ja kaikki muutkin alueen kylät ja haja-asutusalueet laitettaisiin kaava-alueilla laajennuskaavoitus- ja haja-asutusalueilla poikkeuslupakieltoon. Niihin voitaisiin rakentaa (merkittävästi) uutta vain ratojen rakentamisen myötä. Toki maa- ja metsätalouden harjoittajille sallittaisiin yhä poikkeusluvat.
Kaavoitusjärjestys, jossa asutus, toimistot ja palvelut pitää rakentaa korkeintaan 1 km päähän raideliikenteen asemasta/pysäkistä laajennettaisiin myös mahdollisuuksien mukaan myös Nummelaan, Klaukkalaan ja Söderkullaan kunhan sinne saadaan raiteet.
Toinen suuri ero on panostus raideliikenteen rakentamiseen, joka Vanhas-kantaisessa yhdyskuntasuunnitelmassa on kokonaan tyrmätty. Keskustalaisen yhdyskuntasuunnittelun mukainen liikenne perustuu käytännössä lähes kokonaan henkilöautoiluun.
Kolmas suuri ero on panostus täydennysrakentamiseen. Ja toki erona ovat myös merentäytöt.